Forum

PULP – hvorhen med det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2016 kl. 9.52

Pulp af forskellige frugter og grøntsager kan være ret store mængder, f. Eks 10 liter æblepulp. Hvad gør man af det?
Jeg har en grøn kompostbeholder. Der vil det være for meget. I den åbne varmkompostering? Jeg har også overvjet at grave det ned i små portioner.
Ingeborg

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 11.24

Der er overhovedet ingen problemer i at lade det kompostere på vanlig vis i en almindelig kompostbeholder. Bare følg almindelig praksis og blanding med andet materiale.

10 liter er jo ingenting.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2016 kl. 14.41

Jo Tom Andersen en hel spand fuld vådt surt snask tror jeg ikke mine kompostorme vil være så glade for. Jeg har prøvet og det mugner bare, hvis temperaturen er som nu. Netop nu har jeg så fin gang i kompostbeholderen at ormene næsten klarer hver køkkenportion fra gang til gang. Det er 3 affaldsposer om ugen, som ormene tygger sig igennem i løbet af kort tid. Det er kun køkkenaffald. Måske skal geg bemærke at det er pulp fra gelee kogning.
Ingeborg

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 18.16

Du spurgte "I den åbne varmkompostering?"
Jeg svarede "på vanlig vis" = alm. åben kompostbeholder.

Og nej Ingeborg, der - i en åben kompostbeholder - er det overhovedet ikke et problem med 10 liter pulp. Eller 30 eller 50..

Men grav du det bare ned, hvis du foretrækker det...

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. september 2016 kl. 19.20

Undskyld Tom Andersen
Jeg misforstod dit svar derhen at du mente den lukkede kommunale kompostbeholder. Med hensyn til den åbne kompost, vil det ikke tiltrække fluer og hvepse?
Ingeborg

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 21.57

Ingeborg, jeg kunne jo bare udtrykke mig tydeligt :)

Jo, hvis du bare dumper det på toppen af bunken tiltrækker det sikkert hvepse m.m., så det vil jeg ikke anbefale.

Jeg ved jo ikke, hvordan du holder din kompostbunke til daglig, men var det hos mig ville pulpen blive blandet op med noget af det det senest tilførte materiale og efter behov dækket til med det man nu har adgang til af jord, kompost, organisk materiale.

Sådan behandler jeg i øvrigt også vores grønne køkkenaffald, som opsamles over ca en måned af gangen.

6 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2016 kl. 22.31

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. september 2016 kl. 22.44

Ville også foretrække at køre det igennem hønsene og bytte det til hønsemøg, hvis jeg havde høns :-D

Var det ikke mæsk efter kirsebærvin, som Emil gav hønsene en brandert med Frank?

8 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. september 2016 kl. 23.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 0.05

Tak for svarene.
Min varme kompost er tildækket i øjeblikket. Temperaturen er ved at nå 70 grader, så den vil jeg ikke gerne rode med lige nu. Er i ikke bange for rotter, når I hælder pulp og rådne æbler pærer på en åben kompost? Jeg graver dem ned. træls arbejde, men da der er mange med gul monilla, skal de heller ikke på komposten, men det er måske noget pjat? Hos mig kan det kun blive i den bunke, der kommer varme i næste sommer.
Høns har jeg desværre ikke.
Ingeborg

10 af 15 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. september 2016 kl. 0.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2016 kl. 10.07

@Frank

Ja, de er godt nok stive, hvepsene :) Har lige fjernet et par børfulde af halvrådne æbler, hvor hvepsene var blevet lidt for irriterende. Og som du skriver, nogle af dem kunne absolut ikke flyve lige og nogle nærmest tumlede rundt i forsøget på at gå :)

Kort sagt så lignede de en flok teenagere midt i deres første erfaringer med alkohol i frdagsklubben :-D

@ Ingeborg

Som jeg sagde, så kan du jo grave din pulp ned, hvis det passer dig bedst, men nu fik du ét svar på dit spørgsmål.

Jeg driver slet ikke min kompost på samme måde som du, men samler til bunke hele forår, sommer og sætter den i efteråret. Tømmer den på bede i foråret. Gør ikke meget ud af at den skal trække varme.

Jeg kommer ikke nedfaldsæblerne på komposten, da jeg lader solsorte, sjakkere og fasaner få det, som er tilbage af dem hen under vinter. Så giver de mig lidt underholdning retur. De som rådner væk tjener lige nu til føde for andre dyr, bl.a. hvepse, som du ved, men også visse sommerfugle, biller og andre insekter. Jeg har pladsen til det, så en bunke rådne æbler generer ikke, der hvor den er.

Har aldrig set en rotte i æblerne, men kommer der en strejfer og synes om æblerne, skal den være velkommen - når bare den rejser videre efter måltidet!

Held og lykke med din pulp.

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. september 2016 kl. 11.12

Joh altså, jeg kommer jo fra et hjem hvor mor var rigtig hausfrau. Tror ikke rigtig der gik noget til spilde, og her bliver pulp brugt i kager. Kogt op med sukker til frugtsmør (minder lidt om marmelade, bare tykkere) og i brøddej.
Der er masser af gode fibre i, og er frugten "kun" brugt til gelé, er der stadig gods i den. ex. ribs kan man sagtens koge op og lave en flaske god saft af.

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 4. september 2016 kl. 14.13

Ja, affald for én og råvare for en anden - vil da helt klart foretrække genbrug i kager frem for kompost :-D

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. september 2016 kl. 16.50

Pulpen fra kogning af kvæder til gele kommer jeg i blenderen og fryser det i passende portioner. Optøet røres det med lidt sukker og citronsaft og giver en fin kompot. På grund sf kernernes indhold af blåsyre, fisker jeg dog så mange som muligt fra.
Æbler har vi så mange af, at den sparsommelighed ville være at overdrive. Jeg kan dog finde på lige at komme kogende vand på pulpen og si det gennem et klæde til her og nu saft.
Godt at min familie ikke ved at jeg bruger tid på det. De vil grine ... Eller trække på smilebåndet.
Ingeborg

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 5. september 2016 kl. 9.06

Jeg har hvert år store mængder af gæret druepulp. Hønsene får det, men de spiser det ikke så hurtigt, at de bliver fulde.

Nyt svar til emnet »PULP – hvorhen med det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > PULP – hvorhen med det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider