Forum

Fuger mellem chausse sten

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Morten G., 1. september 2016 kl. 14.39

Hej
Da jeg har rimelig mange chausse styen med brede fuger imellem, leder jeg efter en løsning, der vil gøre det lidt lettere end at feje fugerne med sand hver anden måned for at undgå ukrudt. Jeg har overvejet at kratte fugerne op og hælde kold asfalt i. Nogen der har erfaring med det eller en bedre ide?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 1. september 2016 kl. 15.23

Jeg troer ikke det vil hjælpe.
Men der er et dansk sand firma der reklamer med at deres fugesand kan holde ukrudt nede på et minimum.
Mvh

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. september 2016 kl. 15.49

Men hvad er et minimum? Ofte er det vist mere, end vi forestiller os. Her kommer ukrudt i alle fuger, uanset, hvad vi fuger med. Men der er nok en forskel i intensiteten.
Det har en effekt, men lever det op til dine forventninger?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. september 2016 kl. 21.08

Du kan vælge bevist at dyrke "fugeplanter", f.eks. firling.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. september 2016 kl. 22.13

Jeg har nu gennem flere år kradset mine fuger mellem sekskantede terassefliser op og fejet stenmel ned i fugerne. I år har der været ganske få græstotter, det vil sige næsten intet ukrudt, så det kan jeg anbefale. Firling er en hæslig fugeplante fordi den godt kan blive 10-20 cm i diameter og det er så meget at det vil dække stenene.
Ingeborg

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 1. september 2016 kl. 22.25

Hvis man bruger så meget tid på opgaven, er det nok af mindre betydning, hvad der er i fugerne :)

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten G., 2. september 2016 kl. 10.04

Tak for svarene.
Jeg har i min indkørsel fuget med basisk fugesand, der angiveligt skulle være modstandsdygtigt overfor ukrudt. Nu ved jeg jo ikke, hvor meget ukrudt, der ville have været, hvis jeg ikke havde brugt det, men jeg slap ikke for at fjerne ukrudtet og feje nyt sand i.
Med kold asfalt ville jeg egentlig bare have en lille fordybning i fugerne, hvor ukrudtet nok skulle få fat, men det skulle så ikke kræve det store luge arbejde at få det væk. En stiv kost burde kunne gøre det.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. september 2016 kl. 11.21

For mit vedkommende har jeg så godt som vedligeholdelsesfri fuger efter 2-3 år med opkradsning og efterfyldning med stenmel. Når man vil bruge tid på det, er det selvfølgelig fordi man kan li ukrudtsfrie fuger og ikke skyr arbejdet med det. Vi har jo alle vores personlige ukrudtstærskel.
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. september 2016 kl. 14.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Fuger mellem chausse sten«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fuger mellem chausse sten

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider