Forum

Beplantning af betonvæg »fra oven«?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Magdalena Pyrz, 20. august 2016 kl. 9.07

Vi har fået terrasseret en tidligere skrænt og nederst mod vejens vendeplads har vi derfor nu en 2,5m høj sydvendt betonvæg (20 m lang). Nedenfor væggen er der asfalt, så det er ikke muligt at plante noget som kan vokse opad (med mindre det er i plantekasse over jorden) og vi søger derfor efter ideer til planter som kan plantes på det første plateau og vokse nedad.

Der vil komme et åbent værn (ca 1m højt) så klatreplanter vil have mulighed for også at klatre over værnet...men vi kan selvfølgelig forsøge at holde dem fra værnet og dirigere væksten ud over muren.

Alle idéer og erfaringer i den henseende vil være meget værdsat.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 20. august 2016 kl. 11.20

Der er fx. hængeroser og slyngroser, fløjlsranke, div. clematiser, hængepetunia (sommerblomst som skal genplantes hvert år), blåpuder, hedera (hvis det skal være stedsegrønt), humle og kaprifolier for blot at nævne nogle til inspiration - der kan være forskel på hvor soltolerante eller hvor kraftigt voksende de er, når det nu er en sydvendt væg de skal vokse ned ad. ;)

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. august 2016 kl. 12.20

Hvad er et åbent værn?

Jeg ville være meget forsigtig med, at der kan komme ting, der kan hælde vand på en betonmur- frostsprængning osv.

Har du ikke et billede?

Mvh

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. august 2016 kl. 7.35

Hej Magdalena Pyrz

Det er et projekt i stor skala - og forkert beslutning nu kan betyde mange, mange timer med vedligeholdelse af en beplantning, som alligevel ikke opfylder Jeres ønsker & de krav forbipasserende kan have til et rent fortov :-).

Her må det være på sin plads at søge sagkyndig assistance !
En faguddannet havearkitekt kan komme med forslag om de helt rigtige planter til formålet!

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magdalena Pyrz, 22. august 2016 kl. 8.16

@Ayoe: Tak for en masse input :-) Nogen af de planter du nævner har vi andre steder i haven, men jeg har aldrig forsøgt mig med "nedadgående" vækst for nogen af dem - altså hvor jeg skal dirigere skuddene til at vokse mod jordniveau og dermed i modsat retning af den direkte lysretning fra solen.
Alt efter plantevalg, vil vi selvfølgelig også skulle sætte gitter/espalier på væggen.

@Tine: Når jeg skriver "åbent værn" mener jeg et hegn/værn, som har en vis grad af gennemsigtighed, som fx rionet, for at det samlede udtryk ikke skal blive for massivt. Vi har en smed på opgaven, men mine overvejelser ift beplantning går på, at planterne i en åben struktur jo så vil have mulighed for at sno sig opad og jeg vil gerne have dem nedad ;-)

@Lone: Du har så fuldstændig ret! :-) Vi har allerede allieret os med havefagfolk, og vi venter besøg her i september - det bliver spændende . Jeg er dog stor tilhænger af input fra forskellige kanter - fagfolk såvel som praktikere - i forsøget på at nå til det bedste resultat til slut.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. august 2016 kl. 10.46

De fleste planter vil gro opad, selv hængeplanter- det ligger i dem rent genetisk.

Men hvis du vil have noget, der gror op- og så ud, er der jo en del muligheder: Efeu, vildnin, jasmin- og fx klatreroser. Af efeu måske især stiklinger af gamle planter (de vokser så vandret).

Men ellers hælder jeg også mere til havearkitekten! Mit billede i hovedet af betonvæggen- er nok ikke korrekt!
Har I forresten noget på toppen af muren, så vandet kan rende af?

Mvh
Tine

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2016 kl. 9.39

Vinplanter kan også vokse ud over en mur og dække den. Tyngdekraften gør, at den vokser nedad, hvis den ikke har noget at hæfte sig til.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. august 2016 kl. 9.48

The Pink Fairy roser hænger også nedad i kraft af de spinkle grene med store blomsterklaser. Men da de er "selvrensende" vil de visne blomsterblade også falde ned. Måske som mellembeplantning? Endelg er der også spørgsmålet om det må være planter, som suger sig ind på væggen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Beplantning af betonvæg »fra oven«?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Beplantning af betonvæg »fra oven«?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider