Forum

Hjælp! Overgroet have

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 2. august 2016 kl. 14.08

Hej havefolk!
Jeg håber at dette forum kan hjælpe mig med at få lidt styr på en overgroet have. Min mand og jeg købte en dejlig omend ældre villa i Låsby for 3 år siden. Vi har haft travl og har stadig travlt med renovering af selve huset og vores to fantastiske drenge på 2 og 4½ år kræver også tid.
Nu har min interesse vendt sig mod haven. Huset har haft mange forskellige ejere før os, men på et tidspunkt har der været nogle der virkelig gjorde noget ud af haven. Desværre har der så senere været andre der bare har ladet stå til.
Min interesse drejer sig selvfølgelig om at få gjort haven børnevenlig, men jeg kan se at der flere steder kommer spændende planter op som jeg godt kunne tænke mig at vide lidt om og få lidt hjælp til hvad der kunne være sjovt at beholde og hvad jeg skal sørge for at fjerne. Og hvordan jeg gør haven overskuelig for en travl småbørnsfamilie uden at det skal koste spidsen af en jetjæger.
Jeg vil ligge lidt billeder op af hvordan her ser ud :-)
Mvh Edith

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 21.18

Husk nu at en børnevenlig have, ikke bare er en plæne med trampolin og to fodboldmål. En børnevenlig have har klatretræer, små "hemmelige" steder, grenbunker, steder for fugle og insekter- og den slags.

En bålplads er nu et must!

Mvh
Tine- hvis barndom også fandt sted højt tilvejrs i en birk eller et fyrretræ. Eller med at lave bål- og flitsbuer- og pilefløjter.

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 2. august 2016 kl. 21.47

Hej Edith

Vi er i en lignende situation. Har i efteråret overtaget hus, hvor haven engang har været rigtig fin med anlagte bede, men i de senere år er blevet meget tilgroet. Vi har to piger på hhv. 4 og 6 år.

Min tilgang har været at lave små pletter til børnene. Jeg har uden held forsøgt at lave en bønnehule, som den på billedet øverst til venstre på dette link: www.boligliv.dk/kreative-ideer/geniale-gronne-gemmesteder/ Det er ikke lykkedes helt, fordi de forspirede bønner gik til i heden i maj, og de nye jeg såede kom aldrig rigtig i gang. Ikke desto mindre har pigerne leget i hulen, selvom der ikke er 'tag' på.
Solsikkehulen på billedet ser også sjov ud.

Vi har også lavet et hjørne med skovjordbær, og så har vi sået en 'blomstereng', hvor vi blandede en masse blomsterfrø og såede på et stykke bar jord, hvor jeg havde ryddet noget af alt det tilgroede væk. Blomsterengen er blevet meget fin, og har allerede givet mange blomsterbuketter.

Efterårets projekter bliver at bygge en hule i det eneste store træ vi har i haven. Og så skal vi have lavet et gyngestativ og et bålsted.

Når jeg får fat i nogle store træstubbe (dvs. når min morfar får fældet et stort træ ved sit sommerhus), vil jeg også lave en jorden-er-giftig-bane af dem.

Jeg går og overvejer, om noget af vores have skal være 'Vild-med-vilje'. det går i al sin enkelhed ud på at lade græsset gro og slå det en eller to gange om året med en le, fordi man derved får flere forskellige planter til gavn for bl.a. bier og sommerfugle. www.vildmedvilje.dk/

Med varierende succes har vi også anlagt køkkenhave. Det, synes jeg, er meget hyggeligt med børn. Den varierende succes består i, at dræbersnegle har spist en god del af vores afgrøder, og så er det jo ikke så sjovt.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.40

Tusind tak for jeres svar allerede. Jeg er helt enig med Tine at bålplads er et must. Sådan en har vi også anlagt. Haven er vist ikke helt stor nok til at tænke på klatretræer, heldigvis bor vi meget tæt på et grønt område i byen med vandløb og store træer. plantegning over haven.
Jeg er også vild med de huler du har givet et link til Iben, og jeg håber jeg måske kan bruge noget af den bevoksning der allerede er her til sådan. Helt sikkert en ide jeg vil prøve at få igang.
Men haven er ikke så stor og her er meget i forvejen. Jeg har lavet en plantegning som kommer her. Og der følger billeder, jeg vil gerne vide hvad det er jeg har. Og måske hvordan det kan passes. Baghaven er indhegnet og primært drengenes tumleplads. Forhaven bliver mit terapi/afstressnings projekt. Hvad jeg skal gøre

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.43

Baghaven set fra havedøren, nedad er mod øst.

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.44

Her er lidt mere mod nord fra ca samme sted

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.46

Her er taget mod syd. Vi har lige fjernet en voldsom bevoksning ind mod naboen. Jeg vil gerne have lidt hjælp til frugttræerne, jeg tror ikke de har det godt, men håber det ekstra lys fra syd kommer til at hjælpe.

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.47

Billedet er taget nede fra haven op mod huset af stendigerne.

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.49

Tættere på det første bed med stendige.

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.49

Det andet stendige bed

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.53

Her er oppe langs husets østside i baghaven. Klematisen flyttede jeg fra et sted den var ved at blive kvalt, derfor ser den vissen ud, men den har fine blade nederst, så den glæder jeg mig til at se næste år

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.56

Det er forresten skovjordbær og en lavendel der er under klematisen.
Næste billede her er fra enden af havestuen taget mod øst ned i haven

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 11.58

Her er op langs havestuen

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 12.00

Forhaven! Taget fra hullet i hækken ind til naboen

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 12.01

Lidt mere forhave ind mod naboen mod syd

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 12.02

Bedet foran køkkenvinduerne. de høje planter har haft flotte lilla blomster

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 12.03

Ud mod vejen

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 12.05

Taget fra hoveddøren ud mod vejen.

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 12.05

Vores hoveddør set fra vejen

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 3. august 2016 kl. 12.14

Sig endelig til hvis i vil have nær billeder af noget.
Jeg har fået nogle brombær og solbær af min svigerfar, og han har lovet mig hindbær også. Jeg tænkte om jeg her til efteråret skulle flytte dem ned i bedene med stendigerne, sådan at drengene kan få glæde af dem næste år.
Men først og fremmest vil jeg gerne vide hvad det er jeg har, og hvad jeg skal gøre med det.
Mvh Edith

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. august 2016 kl. 16.00

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår spørgsmålet, men here goes.
Din forhave er anlagt med stauder og formklippede træer og siden misligholdt med lugning og beskæring. Jeg vil godt tro du kan føre det tilbage som det var tænkt, men det kommer lidt an på slemt det er med ukrudtet. Specielt om der er skvalderkål eller andet særlig besværligt. Spørgsmålet er nok mere om det er den stil du ønsker? Smag og behag er jo forskellig, men stilen forekommer mig lidt altmodisch. Du kan evt. overveje at genbruge nogle af træerne og lave et mindre arbejdskrævende bed under.
Hvis baghaven primært er legeplads kan jeg ikke umiddelbart se at den savner andet en alm. vedligeholdelse.

For at vende tilbage til mit problem med at forstå spørgsmålet, så er det i mine øjne ikke så vigtigt hvad du "har" som hvad du vil med haven. Altså hvad er dit projekt. Spiselig have? legehave? minimal vedligeholdelse? prydhave?

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 4. august 2016 kl. 12.49

Tak for dit svar Claus. Baghaven havde jeg tænkt som en legehave, men bestemt også spiselig. som jeg skriver tror jeg at jeg flytter bærbuske om i stendige bedene når de er færdige med bær for i år, det er primært til børnene men muligvis også til syltning.
Forhaven er jeg helt åben for forslag. Jeg har ikke før prøvet havehold. Men vil gerne bruge det som mit terapi projekt. (Jeg er sygemeldt med depression) Det skal ikke være for uoverskueligt. Men samtidig noget jeg kan gå i dagtimerne og hygge med. Jeg vil måske gerne have noget jeg kan klippe af til buketter, men det er kun en ide fra min side.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Edith Klogborg, 4. august 2016 kl. 12.57

Her er et nærbillede af æbletræet. Hvad fejler det? Hvad skal jeg gøre for det? Kan det reddes? Det virker som om det breder sig til moreltræet... Og evt hvilke slags æbletræ er det?

Nyt svar til emnet »Hjælp! Overgroet have«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp! Overgroet have

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider