Forum

Mider i skraldespand – bare klamt!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. august 2016 kl. 15.02

Vi har været bortrejst i nogle dage og er kommet hjem til en levende skraldespand. Den sorte OTTO spand, som bliver tømt hver 14. Dag. Fænomenet er ikke nyt og jeg har klaret spyfluernes afkom ved at spule spanden efter tømning og lægge en stak aviser i bunden. Vi bruger skraldeposer med træksammen bånd i toppen. Det er åbenbart ikke nok. Hidtil har jeg klaret problemet ved at lægge et stort stykke dobbelt hundetæppe over spanden. Hundetæppet holder jeg vådt ved at hælde en spand vand over tæppet, så det slutter tæt omkring lågets kanter. Det virker rigtig fint = 0 mider. I de par dage vi ikke var hjemme, er tæppet blevet tørt, så fluerne har fundet vej.
Fremover vil jeg dog bruge plastikposer der kan slås knude på, fore spanden med en stor sort affaldssæk og lukke sækken med indhold af plastaffaldsposer.
Miderne er faktisk ret robuste: jeg sprøjtede heftigt med insektsæbe ( fordi det var det, der var i forstøverbeholderen. Så tilsatte jeg et ordentligt skvæt 3dobbelt salmiakspiritus. Det hjalp ikke. Madikkerne fortsatte livet. Måske har de endda nydt livet ekstra med amoniakduften. Så fik de en omgang hårspray. Det hjalp, men er for dyrt!
Nu har jeg taget alt skrald over i sorte sække, har vasket spanden og glæder mig til at den bliver tømt i morgen.

Jeg har på nettet læst at jeg ikke er alene med de ulækre spande. Nogle kommuner vælger at tømme hver uge i sommermånederne. Odense kommune udlevere gratis FLY BLOKKE, SOM PLACERET I SKRALDESPANDEN holder fluerne væk.

Hvad gør i?
Ingeborg

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2016 kl. 17.27

Efter mit lille øl-sneglefælde eventyr- spulede jeg spanden godt og grundigt i koldt vand.

For at forebygge, kan man komme jordbrugskalk i bunden af spanden. Eller rent kattegrus, bare noget, der suger fugt.

Vi får i sommermånederne tømt ugenligt, det hjælper meget!

Jeg bruger kun snoreposer i hygiejnespanden på toilettet, ellers kommer skraldet i plastposer, dog kommer sneglefælderne nu i sorte sække med kabelstrips/knude.

Mvh
Tine- og dræbersnegle *kan* krybe under låget på den grønne container- vammelt!

2 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. august 2016 kl. 23.03

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 8.35

4 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 9.26

@Frank
Du har ret, det er maddiker og sikkert også mider jeg har i min skraldespand. Hvordan kan man se forskel? Jeg har googlet og er endt med at det kun er størrelsen?
Ingeborg

5 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 10.31

6 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. august 2016 kl. 10.46

@Ingeborg.

Maddiker (bl.a. fluelarver) har ingen ben.
Mider har 8 ben.

Vh. T&HPP

7 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 11.11

8 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 13.39

Ok og tak for svarene. Så har jeg nok maddiker i flere størrelser. Hvepse har jeg indtil videre ikke hørt andet om end at de kommer i syltetiden, når der er affald derfra i skraldespanden. Selvfølgelig kan andre søde sager også lokke hvepse til. Men mon ikke man observerer hvepsetrafik i god tid?

Ingeborg

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. august 2016 kl. 19.53

Hvepse er også kødædere...

10 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 20.38

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 21.02

Nu er affaldsordninger meget forskellige fra kommune til kommune. I min er der TRE forskellige efter kommunesammenlægningen. Det er desværre ikke ens for nogen har papirsække, hos os har vi den grønne container (det med kompostaffald opgav de for flere år siden).

Men vi har fået en fin ny papir og papcontainer i sidste måned, så nu skal vi kildesortere. (Den tømmes så mdl)
Jeg ville nu hellere hafte haft noget med batterier (som høreapparatbruger- nu apoteket ikke mere udleverer batterier- eller modtager de brugte) 2 x 15 km's knallertkørsel er i overkanten. Og sparepærer/lysstofrør.

Men: Man kan jo bare undlade at bo på landet uden bil og trailer! :-P

Mvh
Tine- der ikke har fluer
Mvh

12 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 21.12

Hej Tine
Selvom jeg bruger batterier til høreapparaterne og diverse andre normale ting, kan jeg sagtens samle batterier ca. 1,5 kg om året, så dem kan jeg overkomme at køre på genbrug med, når vi alligevel har andet at køre med, hver 2. Måned. Hos os afhenter kommunen sorteret affald, mener det er 5 slags. Til det leverer de 2 x 50 stk herlige tykke plastsække med kommunelogo. Afhentes 1 gang om måneden.
Jeg forstår ikke at du har en grøn spand til afhrntning i stedet for en grøn komposteringsspand. Det er da en eengangsudgift og sikkert billigere end at få hentet den grønne spand. Hvor ryger dit brugte kattegrus eller lignende hen?
Ingeborg
Ps. Hvor er det typisk dansk at hver kommune har sine egne affaldsordninger.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 21.59

Kattegruset ryger i haven, et sted, hvor man ikke vil gå de næste 4-5 år, det bliver til noget skrækkeligt pløre i vådt vejr! Det er så uden bæ. der går i den grønne spand, da jeg ikke vil risikere parasitter/toxoplasmose.

Det med kompostspanden afskaffede de for årevis siden, så fik vi den grønne opdelt i to med en skillevæg. Det røg så i skraldebilen og blev blandet. Så fik de omsider en skraldebil, der kunne have skrald og kompost for sig, men så kunne folk ikke sortere. Og så blev det for dyrt, så vi skulle hive skillevæggen op igen. (Den kunne forresten tada! Afleveres på Genbrugsstationen, hvorfor jeg stadig har to stående)

Ja- "IIIH hvor er det kommunaalt"- kan man synge her. I Otterup tager de kemiaffald, og i Søndersø batterier. I Gl Bogense kommune, skal man på Genbrugsstationen. (Ikke ved det, jeg har arbejdet der selv- for 17 år siden).

Min Brugs modtager gerne pap, (de har en comprimator) og der er iglooer til papir og glas, men jeg står ikke lige og maser pap sammen, det fylder og vejer for meget på mukkebikken.

Mvh
Tine- skraldeoffer- men hey- vi slap af med alt vores metalaffald. Skrot-Arne henter gratis. :-)

14 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 22.00

15 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 22.38

Frank: Hvad gør du så med madolie?

Jeg har minirens, så alt med maling, linolie- og madolie er strengt forbudt at hælde ud i vasken. Når vi laver fondue, ryger olien i en mælkekarton. Men den (kartonen)- er jo restaffald? Og olien- er ja hvad?

Mvh
Tine- der ellers renser pensler i flydende brun sæbe. Og der skal vandet pænt samles op og gå til genbrugsstationen som kemikalier.
Ikke lige det, jeg forventede ved at få minirens! Altså linolieklude skal i glas med låg, da de kan selvantænde. Men penselvandet?! Jo jo. Og mig, der endda ikke kan tåle terpentindampe. Derfor linolie.

Er derfor gået over til acrylmaling, men penslerne skal stadig renses.

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2016 kl. 22.51

@Tine
Det rager da ikke kommunen at du anskaffer en grøn beholder til organisk affald. (Kompostbeholder). Så slipper du for en grøn beholder og dens renovationsafgift.
Ingeborg

17 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. august 2016 kl. 23.05

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. august 2016 kl. 23.08

Jeg ville også gerne, det er ikke det.

Men *ingen penge har vi nok af- og nyt tøj har vi haft*.

Pt sparer vi fortsat op til at få skiftet vinduer, men sidste år måtte vi have skiftet olieoseren. Det er afgjort billigere i olie! Men der skal jo betales ved kasse 1 i afdrag.
Om et par år kan vi forhåbenligt have køkkenhave igen.

Mvh
Tine- gamle huse på landet, børn og dyr. Så ved man godt... Og internet! Og servere...

19 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 3. august 2016 kl. 9.46

20 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2016 kl. 10.59

@Tine
Det er jo ingen herregård i skal anskaffe for at kompostere i beholder.
shopping.coop.dk/vare/kompostbeholder-i-plast-450-liter/8711295622533?gclid=COPt9NfvpM4CFdiZGwodRGMAkQ
500 kr incl. Levering. ( jeg husker dine udgifter til katteholdet :-).
Det opvejer sikkert nemt udgiften til tømning af jeres grønne kommunale beholder.
Jeg kunne ikke finde prisen på HUMUS beholderen, måske er du bedre til det end jeg er.
Ingeborg

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2016 kl. 14.47

Vi har 14 dages tømning af restaffald, papir og pap inkl. batterier en gang om måneden.
Organisk materiale, der ikke må komposteres, går gennem hønsene, mens resten af det organiske affald kan gå i kompostbeholderne. Vi har to af plast og en af metal. Komposteringen kontrolleres, når der kommer nyt materiale derned.
Derudover har vi kompostpladsen, hvor der er plads til 3-5 m3..
Vi har ikke lugtgener eller generende insekter fra vores kompost.

22 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 3. august 2016 kl. 21.32

23 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. august 2016 kl. 23.15

Takker Ingeborg!

Ja, Coop, vi er endda medlemmer, men jeg kigger nu mest på restemarkedet, og hvad jeg kan transportere på min mukkebik (knallert). Og pt lagertelt/skure til opbevaring af motoriserede ting/hjulbøre, som ikke kan være andre steder.

Tak! ;-)

Mvh
Tine- synes ellers Coop er dyre, men billigere end byggemarkedet.

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. august 2016 kl. 22.31

I dag sagde manden, der hentede vores skraldespand: "Den er jo så ren at man kunne spise af den". Uanset at den virkelig har været ren de sidste 14 dage efter maddikkernes indtog, har vi spulet spanden, vasket den med brun sæbevand og som vanlig lagt et tykt lag aviser i bunden. Men vi har også kun fyldt skraldeposerne så meget at der kunne slås en dobbelt knude. Bindebåndene var ikke nok. De efterlader jo et hul i midten. I dag har jeg dog syet et fluenet til at dække låget. Når man laver det stort nok, kan det også gå neden om vippemekanismen. Dynelarsen sælger fluenet 130x150 cm til 25 kr og der var nok til skraldespanden og til frugtkurven i køkkenet. Jeg gider heller ikke bananfluer, selvom de kan fanges i et glas med edikke.

Vores skraldespand står ved bagdøren, lige omkring hushjørnet. For at skjule spanden fra gaden husets front, har vi sat nogle jernrør ned i jorden med tråde spændt omkring. Det hele er dækket af efeu. I dag ville man nok sætte to små stolper med Rio net. Det fylder ikke ret meget og efeuen klipper vi een gang om året.
Ingeborg

25 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2016 kl. 8.33

26 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2016 kl. 9.09

Åh ja Frank, men da vi selv skal huske at stille spanden ud til fortovet, fordi der er mere end et vist antal meter, giver det sig selv. Spandene er nok støbt af genbrugsgranulat, så den blå farve har de nok ikke kunnet trylle..... Og dog, de kan jo lave grønne spande. Måske regner man også med at grå, sort og grøn passer bedst ind i miljøet.
Ingeborg

27 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2016 kl. 9.12

Jeg glemte at skrive at der er løbegang og elastik i kanten. Nemt lige at trække et lille stykke op, når man skal lægge affaldsposen i.
Bestemt en ide til Horsens Kommune. Måske burde jeg tage patent på det?.......
Ingeborg

28 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2016 kl. 10.20

29 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. august 2016 kl. 10.24

Nyt svar til emnet »Mider i skraldespand – bare klamt!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mider i skraldespand – bare klamt!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider