Forum

Indkørsel i haven

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars R, 14. juli 2016 kl. 13.16

Vi overvejer at inddrage ca. 50 kvm af haven/græsplænen til indkørsel. Haven/plænen ligger ca. 10-20 cm under fortovsniveau. Vores økonomi rækker ikke til udgravning og flisebelægning, så vi tænker at lægge ærtesten eller skærver på arealet.
Nu er mit spørgsmål så: Kan vi bare smide fx. 5-10 cm stabilgrus og 5-10 cm sten/skærver direkte på græsplænen (og selvfølgelig stampe det godt med en pladevibrator). Eller er det nødvendig at grave hele græsarealet væk først? Gode svar og idéer modtages med kyshånd :-)
(Billedet viser en del af det areal, vi vil inddrage til indkørsel)

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2016 kl. 13.33

Muldlaget er ikke stabilt - det bliver nedbrudt gennem årene. Det er det gode ved muld.
Jeg vil anbefale dig at skrabe mulden af inden du udlægger stabil og ærtesten/skærver.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars R, 14. juli 2016 kl. 13.56

Hej Lars. Tak for dit hurtige svar. Det var jo nok dét, jeg frygtede. Hvor meget skal man skrabe af? Hvad kan der ske, hvis jeg ikke fjerner muldlaget? Det er er jo her, at jeg forestiller mig, at økonomien og omfanget af opgaven løber hurtigt. En mand med en minigraver, leje af containere og tømning af jord, deponering af jord mv.?

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2016 kl. 14.09

Det er selve muldlaget, der skal væk. Hvor tykt det er, afhænger af, hvordan jorden har været dyrket hidtil. Det kan du kontrollere med en spade.
Se dig om i haven. Er der ikke et sted, hvor der kan bruges noget ekstra muld? Kan resten af bedet ud mod vejen ikke hæves? Er muldlaget i køkkenhaven passende tykt? Trænger din have ikke til en stenhøj?

4 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juli 2016 kl. 14.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2016 kl. 15.24

Jeg er jo ikke ekspert, men hvis du skræller græsset af, så langt som rødderne rækker, kan du få et indtryk af om der er ler, muld eller sand lige nedenunder. At skrabe græslaget af, hvis der er fin fast jord nedenunder, kunne være nok, og så fyld det på, du nævner. Dt eneste, der kan ske er at du efterhånden får kørt stabilgrus osv ned i den underliggende jord, og må fylde på igen. Du kommer næppe til at få en indkørsel, der kan holde til store, tunge lastbiler, men jeg vil tro at du kan klare dig sådan i flere år, indtil du får råd til andet.
Ingeborg, som har set lidt af hvert i min lange "husejerkarriere"

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2016 kl. 15.26

Ps. Jeg glemte at nævne at din løsning uden fliser kan være ret træls om vinteren. Måske kunne du midlertidigt nøjes med 2 rækker fliser til at køre på?
Ingeborg

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2016 kl. 15.36

Vores nabo har en indkørsel med perlesten. Det fungerer fint, og er nemt at luge. Den lå der i 1980, da vi flyttede ind her.
Der skal af og til tilføres nye sten, for de gamle bliver arbejdet ned i underlaget.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars R, 15. juli 2016 kl. 8.46

Tak for alle jeres gode bidrag. Jeg går stadig og overvejer, hvad konsekvenser kan være, hvis jeg ikke graver muld/græs af, før jeg stamper stabilgrus ud på arealet. Hvis det blot handler om, at jeg en gang imellem skal smide lidt ekstra skærver ud på arealet, så er det nok en nemmere løsning, end at udgrave 50 x 0,5 mtr., som skal bortkøres, forureningstjekkes osv. Hmmmm... Og vi har ingen "friske drenge" i familien, som lige kan grave 25 m3 jord op for os :-D så det skal der også betales for.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. juli 2016 kl. 8.52

hvis du ikke fjermer mulden vil du måske endda sidde fast i pløret ovenpå en frostprriode

10 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2016 kl. 8.59

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars R, 15. juli 2016 kl. 9.14

Jamen, så må jeg jo nok bide det sure æble og få gravet jorden af. Er der nogen der har et bud på, hvad det koster med gravearbejde, bortkørsel og afskaffelse af ca. 25 m3 jord? Vi bor i Greve, hvis I har et bud på en god entreprenør i området ;-)

12 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2016 kl. 9.29

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars R, 15. juli 2016 kl. 9.38

Uha, nu lyder det altså avanceret :-D Er det ikke mindst lige så omfattende af støbe med beton på så stort et område - og så for én som mig, der ikke er den store gør-det-selv'er :-) Og hvis vi på et tidspunkt får råd til at lægge fliser, vil en betonstøbning vel være vanskellig at fjerne?

14 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2016 kl. 9.52

15 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2016 kl. 9.55

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2016 kl. 18.25

Har du set efter, at du har 50 cm muld, hvor du skal have indkørsel? Det er temmelig meget, men dog ikke mere, end jeg har i min vingård.
Har du overvejet selv at bruge mulden?

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. juli 2016 kl. 19.37

Hej du kunne på DEL JORDEN spørge om der er nogen, der vil have din muldjord mod at grave den af. Prøv også i DEN BLÅ AVIS.
Ingeborg

18 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 15. juli 2016 kl. 20.57

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2016 kl. 10.25

Hej Frank
Er det ikke lidt overkilled at der skal graves 1/2 meter jord af? Jeg mener at det må være nok at skrælle græstørven af, og den kan vel enten køres på genbrug, eller midlertidig deponeres i egen have. Jeg ville lægge græstørven lagvis et sted indtil det er formuldet, og så bruge det et andet sted i haven. Der skrives ikke noget om, hvor stor haven iøvrigt er. Det er ret væsentligt at vide det også.
Hvem giver tilladelse til at man provat flytter jord fra den rne have til den anden?
Når det skal være så kompliceret, kunne jeg foreslå græsarmering. Igen ved vi ikke, hvor tung belastning den indkørsel skal kunne klare.
Min nabo har smidt skærver på et stykke forhave, og der har han, da han boede i huset parkeret en sættevogn. Nu holder der privatbil med trailer. Vi har blåler som undergrund. Der står nu heller ikke vand.
Hvad sker der, når spørgeren kører ind på græsset som det er nu
? Dybe spor?
Ingeborg

20 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juli 2016 kl. 11.08

21 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juli 2016 kl. 11.21

22 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. juli 2016 kl. 11.24

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. juli 2016 kl. 13.42

Ja, det er den slags armering jeg mner.
Ingeborg

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 17. juli 2016 kl. 16.34

Et link hvad anlægsgartene andbefaler.
www.grontmiljo.dk/pdf/nova10.pdf
Det er ikke den nyeste udgave men kan stadig bruges.
Ca side 57 om belægning.
Mvh

Nyt svar til emnet »Indkørsel i haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Indkørsel i haven

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider