Forum

Evaluering om ølfælder og dræbersnegle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. juli 2016 kl. 20.02

Nu har jeg afprøvet de der, tresidede pyramideformede, med to store huller foran, og nogle små i toppen.

Der går en ds øl pr fælde, det bliver hurtigt ret dyrt- medmindre man køber pantløse øl ved grænsen. Det gjorde jeg så ikke, mine snegle fik Odense Albani Classics. (Jeg troede jo, der kunne blive øl tilovers- ikke!)

Ølfælderne fyldes bedst, når de ligger på ryggen, og man har fat i spidsen af pyramiden, og hælder ind gennem et af de to huller. Fælden anbringes lige ved ens krukkeplanter, gerne hvor de alligel får tagdryp og regnvand.

Hvis man så alligel går en tur med saksen, kan man smide kræene ind i hullerne- og klippe dem. Det samme med snegle på vej ind.
Her: to fælder med to meters afstand.
Uge 1: De åd stadig hippeastrum. Fjernede fælder, da de var klamme- nye op.
Uge to; dito og alle kronblade og knopper af margeritter. Dito.
Uge tre: Flyttede margeritter og hippeastrum. Dito.
Uge 4: Nu på 3. sixpack. Gik amok og klippede ca. 50 snegle. Men margeritterne er ved at springe ud. Igen. Hippeastrum, hornvioler og miniroser- i bedring.

Så de virker skam, men man skal stadig klippe bæsterne- Og så er de ret dyre i øl! Keg giver 43 kr + pant- og 20 kr for 3 fælder (nedsat fra 35 kr).
Derudover bruger jeg en super beskærersaks (Fiskars) købt billigt i Netto (90 kr). Den skal bare slibes- og er god mod brombær!

Men min søster har ret: De er dyre i øl! (Ok, kom til at drikke fire dåseøl selv, da jeg hader klipperiet).

Jeg har derudover købt en håndskovl til 20 kr- så nu skal de få!

Mvh
Tine
-i øsepøsevejr. Det er da godt, der er Tour!

1 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 8. juli 2016 kl. 23.45

Jeg klipper dem også hver aften. Her til aften var der mange i regnvejret. Har ikke prøvet ølfælderne endnu, så læser interesseret med for at se, hvad erfaringerne er.

2 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. juli 2016 kl. 8.23

du ville slippe for problemerne hvis du brugte ferramol som ikke er giftigt for miljøet

3 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2016 kl. 9.23

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Skjøth, 9. juli 2016 kl. 10.00

Jeg klipper sneglene lader dem ligge og strør lidt ferramol omkring. Og snart er der ædegilde. De døde snegle tiltrækker andre dræbersnegle og så går lystigt ombord i de Blå ferramol perler og næste dag er der adskillige dødelige snegle 👍

5 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. juli 2016 kl. 20.07

Takker meget for svar!

Men jeg vil ikke bruge Ferramol, da det også påvirker andre snegle/dyr. Jeg har Vinbjergsnegle, og andre hussnegle- og selvom de også er generende, så passer de nu mest sig selv.

Derudover vil jeg nødigt forgifte tudserne og pindsvinene (hvis de kommer igen- har ikke set dem siden, vi holdte med udemitter- dvs tørfoder ude).

Men hornviolæderen blev afsløret idag: En stor fed Vinbjergsnegl! Nåh!

Jeg er altså ikke meget for gift i min have, da det: A) er kortsigtet B) Ikke virker på langt sigt og C) påvirker andre dyr og planter- end tilsigtet.

Jeg burde derfor D) opgive at have have, men E) så holder jeg af flora & fauna og er derfor F) håbløs! :-D

Mvh
Tine
God Tour!

6 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. juli 2016 kl. 20.20

I øvrigt: Så anser jeg det for at være lige så meget dyrplageri, at samle dyrene op i en pose - og smide dem til dagrenovation. Vi får godt nok tømt ugenligt i sommermånederne.

At klippe- og smide dem i ølfælderne er nok så effektivt!

Ellers vil jeg da samle- og klippe, hvis- det er alternativet. Jeg orker ikke lige at klippe hver eneste dag, det er uuuulææækkkert- og traumatisk - for mig! Passiv fældefangst er mere ok. For mig!

7 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 9. juli 2016 kl. 20.46

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juli 2016 kl. 21.15

Ferramol påvirker KUN snegle - og det er ret let at lave en "foderplads", hvor vinbjergsneglene ikke kan komme ind.

9 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. juli 2016 kl. 10.04

Hvor længe holder ferramol? .Jeg har læst af lugten af jernvitriol skulle forsvinde med tiden . Men gælder det også det man har liggende i skuret i en bøtte .

Jeg har Google det men kunne ikke finde svar .

10 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juli 2016 kl. 10.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 10. juli 2016 kl. 10.30

Hej Tine,

Jeg har også ølfælder, samme slags som dig.

Jeg tror, eller har forstået det sådan, at det er lugten der trækker. Jeg fortynder derfor øllet, dvs. halvt vand, eller rettere en dåse til to fælder, og endda en tår til overs.

En ven der selv brygger, har tilbudt mig lidt malt. Jeg tænker at han mente flydende maltekstrakt. 1,5 liter fås for ca. kr. 100,-. Det rækker nok længere end de 10l øl du kan få for de samme penge.

Angående fælderne, jeg vasker og genbruger dem ca. en sæson. De er lidt klamme efterhånden. Jeg tømmer og skyller cirka hver uge.

Fangsten i mine to fælder kan ikke måle sig med de ca. 50 snegle jeg kan klippe over tidligt om morgenen eller sent om aftenen. Jeg har derfor mest fælderne som indikator, fangsten siger noget om populationens størrelse.

Fælderne står under hver sin Dahlia/Georgine, dem som er mest skamspist. Tanken er at det hjælper lidt, indtil planterne rigtigt vokser til. Når de når en hvis størrelse, så kan sneglene ikke rigtigt gøre skade.

Jeg ved ikke hvad der smager bedst, hippeastrum eller dahlia. Jeg ved dog at dahlia vækst, overgår hvad sneglene formår at æde, så måske du skulle prøve et par dahlia, og håbe at de små kræ så lader dine hippeastrum i fred.

Hvis det løber løbsk, så bruger jeg Ferramol. Endnu har det ikke været nødvendigt i-år. Igen, så nøjes ser med at sprede under dahlia. Jeg har også vinbjergsnegle, men jeg kan ikke sige noget fornuftigt om populationens størrelse, dvs. om de påvirkes negativt af ferramol. Der er forresten rigtigt mange rigtigt store vinbjergsnegle i år, så mange at jeg virkelig holder øje hvor jeg træder.

Sidste observation herfra, min erfaring er at sneglene ikke kan lide 'brunt jorddække'. Jeg har derfor mit græsafklip liggende under/imellem planterne. Jeg mener at ideen kom fra øko haven i odder, men jeg vil godt promovere den lidt.

Held og lykke,
mvh Ras

12 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juli 2016 kl. 19.01

Takker for svar!

@Ras: Jeg kan da se, der er gået færre og mindre snegle i fælderne, så der sker da noget. I går var jeg ude i regnvejret og klippede 50+.

Nu er jeg ikke lige til dahlia/georginer, det der med at lægge og hive op igen årligt- er mit temperament ikke til.

Og ellers må mine hippeastrum bare oversomre indendøre, men de sætter nu flere blomster og blade, hvis de har været ude i sommerhalvåret.

Mvh
Tine- genbrug af ølfælder, skal jeg liige tænke over. Det er klamt nok, som det er.. ;-)

13 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juli 2016 kl. 20.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juli 2016 kl. 20.28

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juli 2016 kl. 20.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. juli 2016 kl. 22.35

Så en genopdaget ølfælde. Jeg har allerede fået linket på fjæsbogen. :-) Men hvad er Spraymalt?

Og det med mælkekartoner, jeg hader dem med skruelåg, min motorik, kan ike holde til dem. Søren Ryge har bragt det råd forlængst.
Okay, så kan man skrue skruelåget på ved udsmidning. Fordel!

:-)

17 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. juli 2016 kl. 22.43

Okay, overså lige de der 3 cl sprit, der også skal i. Er det ikke nemmere med øl?

18 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. juli 2016 kl. 22.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 21. juli 2016 kl. 23.43

Det er hel klart billigere med spraymalt. Et kg koster kr 59,- og der er til 40 liter dvs.1.5 kr .pr ltr og en ltr rakte til 4-5 fælder , dvs 30 øre plus sprit a 7 øre .Så de 37 øre er ikke ved siden af .Jeg har ikke taget penge for vandet så jeg vil foreslå man bruger regnvand. Ok så kommer portoen hvis man skal have sendt malten men hvis vi tager den biligeste øl jeg kan komme på til kr 39,- for en ramme dåseøl a 8 liter som vi spæder op til 16 liter (halv øl og halv vand) så vil det næsten gå lige op med øllen og malten hvis der kommer meget porto på .

20 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 21. juli 2016 kl. 23.48

Glemte hvis nogle kommaer....

21 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. juli 2016 kl. 0.00

Okay- og igen for svatfage ego- hvor får man spraymalt?
Google er ikke så hjælpsom om det.

Mvh
Tine- muahaha- sprit og dræbersnegle- haben Sie Feuer? Leichter nicht.
Nu skal I jo ikke give mig dårlige idéer...

22 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. juli 2016 kl. 0.09

Rettelse: Leider nicht.
(Jeg er ellers ved at genopfriske mit tyske, men da jeg i "Die Boys aus Brazil"- stødte på et ellevestavelsersors- gik det lidt i stå)
Men sprit og en lighter kunne efterhånden være lettere fristende.

Det er så dyrplageri, og forbudt! Og er formenligt værre end salt.

Mvh
Tine
PS: Bogen er skrevet af Ira Levin- og på dansk hedder den "Drengene fra Brasilien"- den er oprindeligt skrevet på US-engelsl.

23 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2016 kl. 0.30

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

24 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. juli 2016 kl. 8.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

25 af 26 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 22. juli 2016 kl. 22.42

Hvis man får gigt i fingerne, får man ikke noget mælk . Det er utrolig at tetrapak ikke kan opfinde en menneske venlig åbning, nu hvor de er blevet milionær på det andet .

26 af 26 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. juli 2016 kl. 0.13

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Evaluering om ølfælder og dræbersnegle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Evaluering om ølfælder og dræbersnegle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider