Skrevet af: Tine Horsum, 7. juli 2016 kl. 20.22
Nu har jeg forlæst mig på Søren Ryge om æbleroser- er det nogen, man kan få fat i?
Jeg elsker roser- men, de skal dufte!
Så selvom jeg pt har fire "miniroser"- der i krukken er knap så mini, og mine "vilde roser"- er lyserød-hvide med krukkeformede hyben. Og de andre har store torne.
På min liste er gl. dags duftende roser- pt "Souvenir de Malmaison"- men ellers?
Min "New Dawn", blev desværre ædt/fik bidt skud og knopper af. Den er dog- ved at komme igen. Nu 2 knopper.
Mvh
Tine
Skrevet af: Tilde P., 7. juli 2016 kl. 21.37
Hej Tine
Æblerose er en vild rose, som kan fås i mange planteskoler.
svana.dk/natur/artsleksikon/planter/froeplanter/traeer-og-buske/loevfaeldende/aeblerose/
Vi har nogle stående i hegn, og de er ikke til at tage fejl af, når man går forbi, og der er lidt fugtighed i luften.
Vh. T&HHP
Skrevet af: Boi Jensen, 8. juli 2016 kl. 7.41
Hej Tine
Æblerosen er en plante der normalt bruges i hegn - den bliver et par meter høj, måske 3 meter, og dens blade dufter af æbler. Den kan også bruges som grundstamme til at pode roser på, men det har ikke den store betydning for de fleste. Den fås som frøformeret plante, som oftest sælges i bundter á 25 stk. og størrelses sorteret i 30-50 cm eller 50-80 cm.
Skrevet af: Tine Horsum, 8. juli 2016 kl. 18.57
Aha!
Okay, rigtig mange tak for svarene! (Y) (Y) (Y)
Nu kunne jeg godt tænke mig "rosenhække"- som indre afgrænsning, men så bliver det nok for voldsomt med æbleroser alene. Det kan dog være, at mine søstre vil dele med mig, de af dem, der bor på landet med flere hektar.
Tænk, jeg har altid troet, at "Æbleroser" var rosa rugosa, de kan jo også dufte derhenad, det tog mange år før, det andet gik op for mig.
Så, der kan man bare se. :-)
Mvh
Tine
-i dag på snegledræber tur... :-((((
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.