Skrevet af: Tine Horsum, 13. juni 2016 kl. 2.16
Jeg må indrømme, at det her er en art tilståelse: Jeg har aldrig set en sortkrage før.
Efter min mening- skal man til Sønderjylland eller syd for grænsen for at se dem. Men det skal man så ikke:
Jeg kommer trillende hjem, spotter en enlig krage (sært), men der er en råge (mere sært) sammen med den, så er der tre ynge gråkrager. Så faldt ti-øren (i en-ører). Det er en sortkrage og en gråkrage! Og ungerne er deres.
Hjem at studere fuglebogen: Sortkrager og mod vest, gråkrager i øst. De kan krydse sig.
Ok. Men denne sætning faldt mig for brystet: Sortkrager ses almindeligt i hele landet! Øh ja. Aldrig før af mig. Men "de sorte fugle" kan jo være svære i flugten.
I øvrigt er råger let kendelige med den lyse grålige nøgne plet ved næbbets basis. Den fugl, jeg så, var skinnende knaldsort over det hele.
Har nogen andre set sortkragen?
Mvh
Tine-
Har nogen af
Skrevet af: James F., 13. juni 2016 kl. 7.52
Jo jo, sortkragen har jeg set engang imellem, - men der er længe imellem, at de viser sig i Vestjylland. Jeg har også set en enkelt i øst Himmerland. Jeg tror ikke, at den betegnes som sjælden, - men dog fåtallig. De er ofte sammen med de alm. gråkrager, så det er sikkert derfor, at vi ikke bemærker de helt sorte så ofte.
Det er altid spændende, når man spotter en race for første gang, - så kikkerten er næsten altid inden for rækkevide. :P
Skrevet af: Tilde P., 13. juni 2016 kl. 8.02
Observationer i Danmark af Sortkrage fra F&N.
www.fugleognatur.dk/artintro.asp?ID=657
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juni 2016 kl. 8.19
unge råger er ikke skaldede omkring næbbet og kan godt forveksles med en sortkrage
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.