Forum

Størrelsen på amerikansk blåbær

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 27. december 2004 kl. 21.47

Hej,
Vi har besluttet os for at prøve at dyrke amerikanske blåbær og min mand har allerede været så heldig at få et gavekort på en sådan busk.

Mit spørgsmål er:
Hvor store bliver de? Hvor gamle er de planter man som regel køber (med jordklump)? Hvor tæt skal vi plante dem?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med dette.

På forhånd tak,
Mette Hansen

1 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sten Porse, 2. januar 2005 kl. 21.50

Jeg har stået oprejst og spist af bærrene på buskens naturlige hjemsted i en sump i det nordøstlige USA. Så den når let de 2 meter i højden og lidt mindre i kronediameter, når den er på hjemmebane.

Hos os bliver amerikanske blåbær næppe meget mere end 1,5 m i højde og bredde. Det siger, at de bør plantes med denne afstand (eller lidt mere, hvis man gerne vil kunne færdes mellem dem).

Husk at plante flere forskellige sorter. Blåbær er kun delvist selvbestøvende, og desuden giver en spredning i sorterne også en forlænget bærsæson.

Dit sidste spørgsmål kan jeg desværre ikke svare præcist på. Størrelse og alder følges nemlig ikke direkte ad, men et godt råd er altid at foretrække planter med en lille, sund top og en kraftig rod.

2 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 2. januar 2005 kl. 21.55

Mange tak for dit svar!

Det hjalp mig videre i min haveplan – dejlig beskæftigelse for januar måned.

Mht. alder, så finder jeg nok ud af det, når jeg snakker med vores planteskole.

Endnu en gang tak for svaret!

Mange hilsener
Mette

3 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 4. januar 2005 kl. 9.41

I tidsskriftet Praktisk Økologi nr. 5/2004 side 12–14 er der en lang artikel om dyrkning af storfrugtet blåbær, både high- og lowbush arter. Der er også om beskæring og valg af sorter.

Se omtale af artiklen: www.oekologi.dk/tidsskriftet/2004/5/

Med venlig hilsen
Karn a Maj, redaktør
Praktisk Økologi

4 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Hansen, 4. januar 2005 kl. 10.01

Hej Karna,
Ja, den artikel har jeg læst med stor interesse, dog synes jeg ikke der stod så meget om sorter af high-bush-buskene. Men jeg vil høre vores lokale planteskole nærmere om hvilket udbud de har.

Kan man plante dem året rundt (altså fra forår til efterår)?

Er der nogle gode steder man kan læse om etablering af surbundshøjbede?

Mange tak for hjælpen,
Mette Hansen

5 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 20. august 2005 kl. 22.22

Hej Mette,
Kik engang på www.blåbær.nu samt august nummeret af Bo 'Bedre.

6 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Harry Andreassen, 13. november 2005 kl. 18.37

Ved du hvor man kan købe økologiske,
amrikanske blåbær og hvad koster de pr. stk.

7 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Chr. Rød, 16. november 2005 kl. 22.54

Jeg kan varmt anbefale at plante blåbær.

for 2 år siden købte jeg 4 buske i foråret som jeg har plantet med 60 cm afstand, (2 forskelige sorter) – Første sommer fik vi en hel del bær, og i år (2. sommer) har vi fået et overflod af bær – hver dag kan man gå ud og plukke en god håndfuld – festen vare ca. 1–2 mdr, hvis man holder en lille pause kan man også plukke en fin skålfuld.

bærene smager aldeles pragtfuldt, ydermere har buskene den fordel at de i forårs mdr. har nogle meget flote "klokke blomster", og her i sensommeren har de nogle flotte rød blade.

hilsen
"en blåbær fan"

8 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Arild, 7. januar 2006 kl. 16.25

Hei

Hvordan dyrkes disse plantene frem, er det ved poding eller frø?

Er det mulig å gjøre det selv?

Mvh Arild

9 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 11. januar 2006 kl. 23.02

Blåbærplanter kan købes i Thyregod. Se mere på www.blåbær.nu

10 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Due, 3. maj 2006 kl. 14.11

Jeg skal plante blåbær.

Hvad jord skal jeg bruge.

Er der noget med ph-værdi.

Skriv venligst tilbage. Harry

11 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Due, 3. maj 2006 kl. 14.19

Jeg skal bruge noget øko spagnum til blåbær.

Hvor kan det købes i en omkreds af 100 km fra Århus
Skal ph-værdien være 4,5 eller hvad.

Hører snart fra jer.

De skal i jorden på fredag.

Er der en god måde og sætte stiklinger på og hvordan. Hilsen Harry

12 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Ramhede, 13. august 2007 kl. 18.24

Farven på frugtkødet i de blåbær, man i øjeblikket kan købe hos grønthandleren, er lyst/hvidligt. Jeg troede, at frugtkødet var rødt. Er der forskelligt arter?

Ulla

13 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 13. august 2007 kl. 20.29

Jeg har 6 forskellige sorter, alle Amerikanske Highbush. Jeg har lige gået en runde og chekket alle sorter og alle har lyst køb. De vilde (også kaldet Low Bush) er blå inden i. MVH-Knud Hyldahl, thyregod www.blåbær.nu

14 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruce Steuer, 16. september 2007 kl. 23.39

Hvor moden skal bærene være, når man plukke dem? Skal stilken begynder at tørre lidt ind? Jeg har plukket nogle, der var nogenlunde moden men ikke helt og prøvede at lade dem modne færdig i en bakke i køkkenvinduet. Jeg syntes de blev lidt indtørrede inden de nåede fuld modenhed. Det er måske nogenlunde underordnet hvis man alligevel putte dem i fryseren?

15 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. september 2007 kl. 9.27

Hej Bruce!

Bærrene smager bedst, når de modner færdig på planten – så smag lidt på dem og hvis de ikke smager sødt og godt, så lad dem sidde på busken.

Hvis solsorten og du ikke er enige om det her, kan du sætte net over blåbærbusken – :-)
Og hvis det er det, du skal, så sæt 4 pinde med god højde i passende afstand fra busken, en urtepotte omvendt øverts på hver pind og fuglenet henover. Hvis det skal være rigtig godt, kan du lægge nogle sten på kanten mod jorden for at holde nettet på plads – vupti: En smart beskyttelse, der sikrer, at du og ikke fuglene får fornøjelsen!

Venlig hilsen
Lone

16 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels Chr. Rød, 17. september 2007 kl. 20.31

Hej ulla, frugt kødet er som du har bemærket lyst/gult – mens skallen er blå/sort – min erfaring er at bærene er klar til plukning når de går fra blå til sort – man kan dog sagtens plukke og spise de blå bær – de har så bare lidt mere bid i sig, mens de sorte bliver mildere/rundere i smagen.

Denne sommer har jeg lavet en del æblegrød – min datter på 4, mente at blåbær i æblegrøden var en god ide – og ganske rigtigt – man får den floteste lyserøde farve – utroligt hvad en lille håndfuld bær kan gøre, som sagt er der kun farve i skallen, men den er til gengæld kraftig.

Til en 4 årig pige får grøden den helt rigtige "prinsesse" farve som en hver pige i den alder vil elske.

I øvrigt har jeg i denne week-end tømt busken for de sidste bær, der er nogle få tilbage som ryger i næste week-end, så midt september er nok sesson slut for i år.

17 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruce Steuer, 18. september 2007 kl. 14.52

Tak Lone for dit gode råd. Vi er noget langt mod nord (Frederikshavn) på en bakketop, så vores bær modne nok lidt senere end længer sydpå. Jeg har kun to buske og de er dækket til af net. Jeg har lært af erfaringer og dog, jeg var lige ud og se til buskene og en solsort havde hoppet ind under nettet og op i busken. Der kan man bare se.

Mvh
Bruce

18 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annie Kvist, 30. oktober 2007 kl. 12.19

Jeg skal til at plante Vaccinim Cormbosom
Blue Sorp og Blue jay. Højden på planterne er ca. 30–50 cm. hvor langt skal der være imellem? Der skal plantes mellem 6–8 planter. Jorden er godt forberedt med lav PH værdi.

Jeg har en ide om at plante stikkelsbær buske ond i mellem. Er det i orden?

19 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 30. oktober 2007 kl. 12.22

Jeg har 1,5 meter mellem planterne og 2 meter mellem rækkerne. Kan du komme til buskene fra begge sider, så kan du godt plante med dem 1 meters afstand.

MVH.www.blåbæ.nu. Knud Hyldahl

20 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 30. oktober 2007 kl. 13.21

Hej Annie,
jeg fik ikke skrevet dit tel nr ned inden jeg slettede din besked på min telefon og jeg kan ikke finde dig på www.tdc.dk
MVH-Knud Hyldahl Tel. 2233 4348

21 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Abderrazak, 17. juli 2008 kl. 17.27

Hvordan formerer man blåbær?

22 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 17. juli 2008 kl. 21.51

Hej Abderrazak
Blåbær bliver mest formeret som stiklinge – enten træagtige i tidligt forår eller urteagtige i juni–juli.

De kan også sås, så bliver de nye planter nok forskellige p.g.a. fremmedbestøvning.

Taler vi om de lave danske blåbær, der normalt står på heder og lignende, vil aflæggere være på tale.

23 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Abderrazak, 22. juli 2008 kl. 15.56

Hej Boi
Tak for dit råd. Jeg har lavet mange stiklinger af solbær med stort held. Det må være det du mente med træagtige stiklinger, men hvad mener du med urteagtige? skal de lægges ned og dækkes med jord indtil de danner rødder eller hvad?

hilsen
Abderrazak

24 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 26. juli 2008 kl. 14.52

Hej Abderrazak
Urteagtige stiklinge slår hurtigere rod end træagtige og metoden er den samme, men urteagtige altid under plastik.

Hvis du laver dem med "nedkrogning" af en gren får du nok et mere sikkert resultat – og prøv det endeligt – det bruges oftest til vanskelige planter, men giver fine resultatet, når det kun drejer sig om produktion af ganske få planter.

www.de-gamle-sorter.dk

25 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 28. juli 2008 kl. 10.32

Vi dyrker blåbær fra New Zeeland nu, efter vi har prøvet de amerikanske og jeg synes det er bedre planter, de trives bedre og giver flere bær.

26 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruce Steuer, 29. juli 2008 kl. 0.10

Hej Vibeke
Hvor får man blåbær planter fra New Zealand?

27 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 29. juli 2008 kl. 8.25

Hos os :-)

28 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi, 10. februar 2009 kl. 20.31

Hej Vibeke
Kan jeg købe New Zealandske blåbær planter hos dig?

29 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 10. februar 2009 kl. 21.57

Hej Vibeke,
Hvilke NZ sorter er det?

Hvor store/gamle er de?

Hvad koster de?

MVH-Knud

30 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi, 11. februar 2009 kl. 8.14

Hej Knud

Sælger du også NZ sorter?

Hilsen Randi

31 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 11. februar 2009 kl. 9.23

Ja da
I kan maile på info@provstgaarden.dk

32 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 11. februar 2009 kl. 10.06

Hej Randi,
Jeg har pt kun 6 årige (60–80cm) Blue Crop og Blue Jay.

Dog har jeg en del på vej hjem.

Det er bla. i Bluecrop, Duke, Blue Jay, Blue Ray, Jersey, Rubel i størrelsen 15–30cm samt Blue Ray – Blue Jay – Jersey i størrelsen 45–60cm.

Jeg har haft nogle af NZ sorterne. Bærrene er store og flotte, men min erfaring er at de ikke holder sig ret længe efter plukning, så de duer ikke hos mig, da jeg sælger til Supermarkederne. I tilfælde hvor man bruger/spiser dem umiddelbart efter plukning er de fine.

Desuden får jeg også nogle Draper og Liberty, men størrelse på disse kender jeg endnu ikke.

MVH-Knud

33 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 11. februar 2009 kl. 10.20

Hej alle her
Det er heldigvis blevet moderne at dyrke sine egne blåbær, da prisen på plukkede bær i supermarkederne er tårnhøj.

Og vores erfaringer med de New Zealandske er god, de er robuste planter, som også giver udbytte hos den mindre erfarne haveejer.

mvh, Vibeke

34 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 11. februar 2009 kl. 12.55

Mette Hansen!

På wikipedia.dk ligger der en fremragende artikkel om netop de amerikanske blåbær!

Mvh Eivin (^_^)

35 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi, 11. februar 2009 kl. 21.04

Mange tak for hjælpen og den hurtige respons... er helt overvældet over at der så hurtig var forbindelse i den anden ende... :)
Jeg har nu fået kontakt til blåbær planter og venter nu bare på at de skal stå og pynte i min have.

:)

Randi

36 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 12. februar 2009 kl. 1.19

Vibeke – sælger du også almindelige blåbær?

(eller hvad det nu lige er for en slags der er magen til de købte bær...)

37 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 12. februar 2009 kl. 9.45

New Zealandske er også almindelige blåbær, det er bare en stamme udviklet i New Zealand (NZ) og da de har meget stramme regler for rendyrkede sorter, finder jeg det kan opfattes som en garanti for ægtheden.

Jeg tror mest på NZ planter, efter at vi har haft både amerikanske og NZ planter.

Almindelige danske planter blivet kun ca 30cm og har meget mindre bær. De bær man køber i supermarkeder er de højbuskede, altså amerikanske eller fra New Zealand.

Mange af de amerikanske planter er udviklet, så de kan holde til maskin plukning, som i følge vores konsulent betyder en forringelse af smagsoplevelsen i bærerne.

38 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 12. februar 2009 kl. 16.12

Ok, og de NZ'ske kan også sagtens gro på friland i Danmark?

Sælger du dem?

39 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 12. februar 2009 kl. 16.14

Ja, du kan maile til mog på info@provstgaarden.dk

40 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 12. februar 2009 kl. 18.53

Hej,
De Amerikanske er absolut ikke ringere i smagsoplevelsen end NZ sorterne. Blue Crop og mange af dem som er avlet ud fra Blue Crop er nogle af de bedst producerende og uhyre gode i smagen. Selv om de høster med maskine i USA, så bliver de først håndplukket 3–4 gange inden høstmaskinerne bliver sluppet løs på buskene. Jeg har i Midtvesten i USA set planter som er sat lige efter første verdenskrig i 1919 og de er kæmpe store og give 15–20 KG bær pr plante. I løbet af marts bliver der åbnet en webshop på www.blåbær.nu med planter og mange andre produkter som indeholder Blåbær. Hold øje med den. Ligeledes findes de Store Amerikanske Blåbær nu i 200/250 grams poser i Føtex og Bilka og fra uge 13/2009 findes de også i Netto. Og dette til absolut rimelige priser.

MVH-Knud Blåbær fra Thyregod

41 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 13. februar 2009 kl. 10.05

"Hej Vibeke,
Hvilke NZ sorter er det?

Hvor store/gamle er de?

Hvad koster de?

MVH-Knud"

Hej Knud
Jeg synes det er lidt ufint at give sig ud for at være køber af planter, når du selv lever af at sælge dem.

Vibeke

42 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 13. februar 2009 kl. 10.16

Hej Vibeke,
Jeg lever ikke af at sælge planter. Jeg er ved at udvide min plantage med noge hektar og følger selvfølgelig med i hvad der er af planter rundt omkring i DK og på markedet generelt og det er da ikke mere "ufint" end den negative omtale af de Amerikanske som du buldre frem med. Det er vel også for at få afsat dine New Zeelandske.

MVH-Knud

43 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Krogvig, 13. august 2009 kl. 0.24

Jamen jamen, det kan da ikke bare stoppe her. Hva'skete der så? Personligt synes jeg nu de amerikanske er de bedste. Det samme gør min kone, og mine børn! Og vi spiser dem bare. c",)
MVH.Per

44 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 13. august 2009 kl. 6.48

Hej Per,
Tak for indlæg. Damen løb åbenbart tør for argumenter om hendes NZ sorter.

MVH-Knud

45 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke, 13. august 2009 kl. 7.22

Jeg kan kun tilføje, at vi har bær på 1,5 -2 cm størrelse, som er søde og aromatiske på vores NZ planter.

46 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 26. marts 2013 kl. 22.17

Hej

Jeg prøver at genoplive denne gamle tråd.

Er der nogen der ved om amerikanske og new zealandske blåbærplanter kan bestøve hinanden? Jeg har lyst til at prøve en af hver.

Mvh Mette

47 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 26. marts 2013 kl. 22.29

Ja, det kan de absolut. Hvilke sorter har du ?
MVH-Knud Hyldahl - www.blåbær.nu

48 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. marts 2013 kl. 16.37

Hej Knud

Faktisk har jeg ikke købt nogen planter endnu. Er der nigen du kan anbefale? Jeg ved, at blåbær vokser på surbund, men hvordan er lysbehovet? Kan de vokse i halvskygge eller skal de have fuld sol?

Kvh Mette

49 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruce Steuer, 27. marts 2013 kl. 16.46

Kære Mette
jeg vil ikke tage ordet ud af munden på Knud blåbær skal have godt med surbund, godt med lys og godt med læ. Undgå halvskygge og konkurrende planter, hvis det er muligt. Vores stor et sådan sted og resultatet er ikke så god som man høre om fra andre sider. Og så pas på mosegriser. De bæster kan gøre megen skade.

50 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 27. marts 2013 kl. 16.53

Hej Mette,
Så vil jeg foreslå en Reka og en Blue Crop eller en Nui sammen med Blue Crop.
De kan godt modnes i halvskygge, men elsker sol og kan ikke få for meget. 2 planter og så feks en 80 liters spagnum til deling.
Feks den gule som Brugsen har pt.
MVH-Knud

51 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2013 kl. 17.16

Og jeg vil foreslå, at der bliver skruet en lille smule ned for reklamen i denne tråd, Knud...

Det er ikke i orden at bruge trådene til at sælge sine varer - men jeg er sikker på, at havenyt gerne vil sælge dig en annonce. Det er nemlig det, der holder sitet kørende :)

52 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 27. marts 2013 kl. 17.35

Hej Anja,
Har du set at korrespondancen med Provstgården ang Blåbær er fra 2009 og det var Provstgården som promovere sine NZ sorter. Og til Bruce vil jeg bare sige at jeg har BB stående bag en 3 meter høj bøgehæk i mere end halvskygge og de modner fint. Det er læ er dog 100% rigtigt.
MVH-Knud

53 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 27. marts 2013 kl. 21.51

Hej Knud

Tak for hjælpen. Jeg må en tur på planteskolen så snart frosten er ude af jorden (og det må gerne være snart!!!!).

Mvh Mette

54 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2013 kl. 22.37

Knud - du linkede selv til din side i går, og det behøver du ikke for at svare på blåbærspørgsmål...

55 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Hyldahl, 27. marts 2013 kl. 22.43

Godt er det en webshop men der står jo rigtig mange ting om blåbær på min side og så har jeg forøvrigt tidligere annonceret på jeres site uden det store resultat.
Hvis ikke du kan acceptere dette, så vil jeg for fremtiden undlade at kommentere blåbær spørgsmål. Synd for de mange som elsker blåbær

56 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 28. marts 2013 kl. 16.35

Hej Anja og Knud

Jeg synes på ingen måde det var upassende at vedlægge et link, og jeg fand nytte i Knuds svar.

Tak for det!

57 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. marts 2013 kl. 19.23

Klippet fra forumreglerne:

"Det er ikke tilladt at annoncere for produkter i forum – støt i stedet for Havenyt.dk ved at købe annonceplads og få fokus på dit produkt"

Så jo - det er upassende!

Alle forhandlere er jo mere end velkomne til at deltage i debatten og komme med gode råd - som privatpersoner, der ikke benytter lejligheden til at lægge link ind til deres forretning.

58 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 28. marts 2013 kl. 23.06

Jeg opfatter ikke knuds indlæg som "annoncering for et produkt"

Jeg opfatter Knuds indlæg som saglig og hjælpsom rådgivning. Ja, der bliver samtidig diskret linket til egen hjemmeside, men fred være med det!

59 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 29. marts 2013 kl. 7.26

Hvis man er forhandler og linker til sin side, kan det da kun opfattes som reklame???

Nå - ikke mere herfra, vi bliver alligevel ikke enige... Det må havenyt.dk's redaktion tage sig af.

60 af 60 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruce Steuer, 14. august 2013 kl. 23.07

Det er spændende at læse med og lærer lidt mere om blåbær. Vi fik lov til at plukke en del solbær hos nogen i år og de er heller ikke så ring endda. I England kan man får virkelig god solbær marmelade til morgenmad. Sammen med bacon, æg og toast er det en fantastisk morgenmad, man får. Uhm jeg husker det godt

Nyt svar til emnet »Størrelsen på amerikansk blåbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Størrelsen på amerikansk blåbær

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider