Forum

Hjælp med hasselnøddehæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Maria Andersson, 26. maj 2016 kl. 19.04

Hej, vi er flyttet ind i et nybyggere for et ½ år siden. Vi har fået fortalt at der er plantet en hasselnøddehæk, af hvilken slags ved jeg ikke helt.

På nogen af planterne er der kommet ret mange blade på toppen men ingen i bunden og på ca. en fjerdedel skyder der et fåtal blade op fra bunden af imens toppen ser nærmest død ud. Der er ca. 1 meter imellem planterne så hækken ligner ikke sådan rigtigt en hæk…

Skal vi klippe de døde grene af på de buske der skyder fra bunden? Og hvordan får vi i det hele taget plejet det her så at det på et tidspunkt kommer til at ligne en lidt tættere hæk? :)

Se vedhæftede billeder.

1000 tak på forhånd!

Vh. Maria

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. maj 2016 kl. 19.45

Hej Maria Andersson

Det lyder, som om der er sket skader på nogen af hasselbuskene i forbindelse med at de er blevet plantet....
Jeg synes I skal overveje at kontakte sælger / udlejer for at høre om der er grogaranti på hasselbuskene - nogen af dem er måske så meget skadede, at de skal udskiftes.

Ellers kan i finde mange gode råd om at passe hasselbuske i Lars Holmboe Westergaard's artikel "Dyrkning af hasselnødder" (bare skriv titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side, så dukker den op).

Held og lykke med at passe buskene & god nøddehøst om nogen år !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Andersson, 26. maj 2016 kl. 21.16

Hej Lone.
Tak for dit svar!

Det var lidt det jeg mistænkte, men når det begyndt at komme bare et par blade helt nede ved bunden så tænkte jeg at der måske var lidt håb. Men jeg tager dit råd til mig og kontakter udlejer :)

Vh. Maria

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria Andersson, 26. maj 2016 kl. 21.19

Ved du for resten om de med tiden vokser lidt mere sammen?

Det var en der fortalt mig at de bliver mere høje end brede og lige nu kommer der gæster ind igennem hækken ;)

Men jeg ser frem til nødder :)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 26. maj 2016 kl. 23.31

Hassel er ikke vanvittig velegnet til hæk, nærmere til hegn. Især ikke hvis man vil have nødder.
Vi har selv hassel omkring haven og nu på 8. år er de ved at lukke for indsyn. De er også plantede med 1 m i mellem. Da vi satser på nødder har vi endnu ikke klippet dem.
Måden de bliver tættere på er ud over forgrening at de skyder nedefra.
Vores har aldrig set nøgne ud som jeres, dog har enkelte lidt under rådyrenes fejning.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 27. maj 2016 kl. 0.25

Vil lige tilføje, at de højeste er ca. 2,5 m høje nu, og det går stærkt nu.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. maj 2016 kl. 0.26

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Hjælp med hasselnøddehæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjælp med hasselnøddehæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider