Skrevet af: Linda Brandt, 19. maj 2016 kl. 21.37
Vi har i de sidste otte år ikke kunnet bestemme os for, om denne dan skulle nedlægges eller beholdes, og resultatet er ikke for kønt.
Nu er vi så blevet enige om at beholde den og gøre den pæn, men så kommer vores manglende erfaring og viden i vejen. For hvad er bedst at gøre her?
Skal den helt tømmes for mudder eller bør vi blot dræne det sidste rådne vand og fylde op igen (evt med regnvand)?
Umiddelbart vil jeg gerne beholde den gule blomst, som står i midten og så beholde mudderet og planterne i højre side, men vi aner bare ikke, om det er bedre at starte hjelt forfra.
Vi regner med at installere en pumpe, når vi har planen lagt fast, men er der andet, vi bør overveje?
Jeg håber, der sidder nogle erfarne haveejere derude med nogle forslag :-)
Mvh
-Linda
Skrevet af: Linda Brandt, 19. maj 2016 kl. 21.39
Det skal måske nævnes, at der hele tiden har været vand i, det har vi først tømt ud i i sidste uge. Der skal ikke være fisk, blot planter, når det er færdigt.
Skrevet af: Sabine Karstensen, 19. maj 2016 kl. 22.36
Jeg ville fjerne mudderet da det potentielt kan indeholde en del næringstoffer som kan give Opvækst af alger
Skrevet af: Linda Brandt, 19. maj 2016 kl. 22.44
Tusind tak for svar. Der har ikke i det "gamle vand" været alger, men det kan måske ændre sig, når vi kommer nyt vand i?
Skrevet af: Gartner Duun, 19. maj 2016 kl. 22.57
Jeg syntes at det er hyggelig med vand i haven og selvom jeg kun har et lille egeblad , som jeg må fylde med vand op til flere gange om dagen så får jeg besøg af både badene fugle og summene bier .
Der er mange som skal drikke vand og især når det er varm .
Hvis jeg havde sådan et badebassin ville jeg rense det og fylde det med vand igen . Sætte en engkappeleje og en åkande og muligvis en vandiris . Der findes mange sjove og spændende vandplanter . Også kødædende .
Den kan findes i den danske natur og så er den ikke fredet . Mange af de store planteskoler har et rimelig udvalg af vandplanter og fisk . Men fisk ville jeg ikke holde p.g.a katte og fugle og alt det ekstra arbejde det giver .
Skrevet af: Linda Brandt, 19. maj 2016 kl. 23.01
Tak for dit svar. Ville du så rense det hele væk og starte forfra med planter i net/kurve eller plante dem i det eksisterende mudder?
Og fisk er nemlig udelukket, da vi har kat og ikke synes, at hun skal have en decideret buffet i baghaven.
Skrevet af: Gartner Duun, 19. maj 2016 kl. 23.24
Planterne vil trives bedre i mudderet men det vil se pænere ud i kurve . I mudderet kan planterne bedre brede sig men i kurverne kan man styre planterne .
Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2016 kl. 23.26
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. maj 2016 kl. 0.54
Min ærlige, men nok lidt ildesete mening er: Når i har set på sådan en mudderpøl i 8 år, går der nok ikke lang tid, før det bliver en muderpøl igen. Iøvrigt er jeg modstander af havebassiner, som ikke er hegnet ind. Lidt fladt vand er nemmere at holde og ikke farligt for små børn. Uanset om i selv har små børn, kan det være fristende for andre.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. maj 2016 kl. 8.47
linda efterlyste gode råd og ikke sure opstød - mit gode råd er : såfremt det er muligt så fyld op med regnvand det bremser en eventuel algevækst
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 20. maj 2016 kl. 8.49
@søren - engkabbelejen er der jo i forvejen
Skrevet af: Tom Andersen, 20. maj 2016 kl. 9.16
Den smukke Engkabeleje blomstrer tidligt og i fællesskab med vandet vil dammen være et stort plus for biodiversiteten i din have.
Glæd dig til den terapeutiske effekt, når du i en behagelig siddeplads i nærheden nyder dyrelivet ved dammen :-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. maj 2016 kl. 10.35
Fra min søsters have, som jeg i mange år har været med til at vedligeholde 1 gang om måneden, på grund af lang afstand fra os, ved jeg at der er en del arbejde med sådan en dam. Nogle ugers tørke kræver en opfyldning, ofte også en oprensning. Der skal i hvert tilfælde bruges en del arbejdstimer før det bliver den rekreative plads som Tom Andersen skriver om. Ok..... Mine forstillinger i forbindelse med have er vidt forskellige fra Toms. Når jeg ser på billedet, tror jeg nu at spørgeren har mest ud af at følge Toms indstilling.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 20. maj 2016 kl. 11.14
Skrevet af: Linda Brandt, 20. maj 2016 kl. 11.35
Tusind tak for alle jeres svar og input.
Som nævnt har det ikke været en mudderpøl i otte år, vi har først for nyligt tømt ud i den, men blev bremset af vores manglende erfaring og viden omkring sådan en dam.
Derfor spurgte jeg herinde for at få lidt råd fra nogle mere erfarne mennesker.
Jeg tror, det ender med at vi tømmer den helt, tjekker mudderet for råd, renser bunden og derefter fylder den igen og ser, hvor mange af planterne, der kommer igen.
Igen tak fordi I har taget jer tid til at skrive, jeg sætter pris på alle konstruktive tilbagemeldinger.
Mvh
-Linda
Skrevet af: Mogens; E., 20. maj 2016 kl. 14.22
Linda.
Jeg har haft en mindre havedam med planter og pænt vand. Planterne stod i potter med spaghnum, som samtidig forsure vandet lidt. Et par sten oven på potterne holdt planterne nede på bunden.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. maj 2016 kl. 13.48
Børn er jo nysgerrige og de kan sagtens drukne på 5 cm vand, hvis uheldet er ude. Jeg har en murerbalje med vand ved siden af mine regnvandstønder, så jeg kan fylde vandkanden i et snuptag. Det er da klart, at jeg også har børnesikret denne murerbalje med et tungt trælåg. Min nabo har små børn og det sker ofte at de henter en bold inde i vores have. Derfor frister jeg dem ikke med en balje med vand.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 21. maj 2016 kl. 14.09
Skrevet af: H. Christensen, 21. maj 2016 kl. 14.14
Ingeborg
Du har godt nok en speciel evne til at komme væk fra trådene.
Der blev vist ikke på noget tidspunk spurt om "hvordan børnesikre jeg min murerbalje"
Jeg syntes at et havedam er veldig hyggeligt. Og jeg går selv med tanken om at bygge et.
Det skal dog helst være mindst 1,5m dybt så pader kan overleve.
En havedam er rigtig godt for dyrelivet i haven.
og et lille vandfald er godt for sjælen.
MVH
Skrevet af: Tom Andersen, 21. maj 2016 kl. 15.02
@ H. Christensen
Du har så evig ret :)
Hyggeligt, gavner biodiversiteten og en lise for sjælen. Hvis jeg engang får mere tid, bliver det også til en havedam i stedet for de små fuglebade vi har nu rundt omkring.
Om min havedam bliver "køn" eller "pæn" er det kun mig der afgør :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.