Forum

Duer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. maj 2016 kl. 19.39

Sig mig engang, har duer en helt utrolig synsevne?

Jeg har egentlig ikke mærket noget til duer dette forår. Bevares, jeg har da kunnet høre, når de flyver hen over min have, temmelig højt oppe i luften.

Hverken da jeg satte kartofler eller såede salat, persille, dild, radiser eller spinat mærkede jeg noget til duerne.

Men i går såede jeg ærter! Til at begynde med så jeg ingen duer. Jeg satte for en sikkerheds skyld alligevel net over. Da jeg var ved at være færdig, opdagede jeg, at der ovre på naboens hustag sad to tykke duer og nidstirrede mig! Der er mindst ti meter fra taget og over til ærterækkerne. Kan duerne virkelig på den afstand se, at jeg har sået ærter?

Doris Møller

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. maj 2016 kl. 20.05

Det var et godt spørgsmål for jeg tror ikke at du er den eneste som har oplevet dette . Tidligere hvor jeg havde have var det sikkert som amen i kirken at når jeg havde lagt ærter kom duerne og det var tydelig at se hvor de havde været . Bag efter gik de så efter grønkålen.

I rigtig mange år har man forsket i duernes syn og evne til at finde hjem og hvergang er man blevet overrasket og jeg mener ikke at man rigtig har kunne forklar hvad der sker oppe i deres hoveder .
Men dygtige det er de . øv.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 18. maj 2016 kl. 20.20

Hvad med denne skræmmehøg (drage på stang)?

Den er ugiftig og jeg ved den virker på åbne områder med grønsager - den skræmmer alt fra måger til duer og fasaner. Jeg så den i funktion sidste sommer, ved en økologisk frilandsgartner jeg var i praktik ved. ;)

www.forsvindfugl.dk/basket-produkt.php?id=3&hgid=1&ugid=1

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. maj 2016 kl. 20.35

Jeg så den hos en skoda forhandler i Gladsaxe.
og de havde den fordi at mågerne sked på bilerne når de var nypudset .

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2016 kl. 20.49

Jeg tror du har god grund til at føle dig overvåget. Vi har gennem flere år haft et skovduepar i vores eller nabohaven. De første to år jeg såede hestebønner kom der intet op. Så begyndte jeg at lægge net over straks efter såning. Siden er det gået fint.

I år bor de et espalieret pæretræ lige ved terrassen, så jeg se dem dybt i øjnene på under 2m afstand.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 18. maj 2016 kl. 21.08

Hvis man sår ærter uden at kunne dække dem over, skal de sås dybt. Da vi dyrkede ærter i marken stilede vi efter en sådybde på 6-8 cm for at kunne have dem nogenlunde i fred for duerne.
Råger har samme evne til at finde store frø. De har været et stort problem i majsmarker, hvor der kun udsås det antal frø som man ønsker planter.
Der er ikke nogen skræmmemidler som virker over længere tid. Fuglene vænner sig hurtigt til synet.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 18. maj 2016 kl. 22.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 19. maj 2016 kl. 7.59

Vi har en del duer i nærområdet, men jeg oplever aldrig problemer med ærtesåningen. Jeg sætter ganske enkelt støttegrenene til ærterne i jorden samtidig med såningen, så kan duerne ikke komme til. Det skal lige siges at min køkkenhave er i højbede, så afstanden mellem rækkerne er ikke så stor.

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. maj 2016 kl. 8.39

Hej alle sammen

Mange tak for gode svar.

I første omgang undrede jeg mig over, at duerne kunne vide, at det lige præcis var ærter, jeg havde sået. Jeg har overvejet, om de kan huske fra andre år, at der ofte er noget interessant under, når jeg sætter net op. Men i år har jeg sat en anderledes type net over (grønt fuglenet af nylon i stedet for kyllingetråd, som jeg plejer).

Men jeg må da indrømme, at jeg er lidt træt af at skulle finde på Storm P.-løsninger. Sidste år fandt jeg ud af, at ikke blot jordbær, men også blåbær er meget interessante for solsorter. Og nu har jeg plantet et moreltræ, som jeg sikkert også bliver nødt til at hegne ind ;-)

Idéen med pindene er god, og jeg har faktisk allerede indbygget pinde i min løsning. Min erfaring er nemlig, at de tykke duer lander oven på nettet og træder det ned, så det ligger fladt hen over jorden, sådan at de stakkels ærteplanter bliver mast, når de kommer op. Derfor satte jeg spidse pinde ned i jorden, så duerne ikke kan komme til. Jeg håber, at det er nok til at holde dem på afstand.

Med venlig hilsen

Doris Møller

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. maj 2016 kl. 12.58

Doris, har du vand i haven?

10 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. maj 2016 kl. 13.16

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 20. maj 2016 kl. 9.23

Hej Tom Andersen

Ja, jeg har en vandhane i min have – ikke nogen sø eller fiskedam, hvis det er det, du mener.

Men jeg skal nu ikke til at eksperimentere med vandkanoner, som Frank Chr. Det bliver for teknisk. Og det er jo også kun en kort periode, at duerne er et problem.

Med venlig hilsen

Doris Møller

12 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. maj 2016 kl. 9.52

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 20. maj 2016 kl. 11.54

Smart med sådan en "stråle spray sprinkler" - Husk lige: Ikke betale forud med bankoverførsel ;-)

14 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. maj 2016 kl. 13.53

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels V., 20. maj 2016 kl. 14.00

My point :-D
Ingen dankort, ingen emærke, men masser af stavefejl og sjove formuleringer...

16 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. maj 2016 kl. 14.26

Nyt svar til emnet »Duer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Duer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider