Forum

Brændenælder der forsvandt?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 16. maj 2016 kl. 1.54

Jeg har anlagt en lille æblelund med forskellige æblesorter, for en del år siden. Grundet en "extensiv pasning" havde brændenælder efterhånden bredt sig mellem æbletræerne, og stod tæt på et stykke på ca 400 m2. Jeg har gennem nogle år holdt dem nede ved slåning med le, et par gange om året.

Men i år er det forunderlige sket - alle brændenælderne er forsvundet helt af sig selv, og er erstattet af et tæt lavt græstæppe.

Det skal lige siges, at jeg har ikke brugt kemiske bekæmpelsesmidler. Og jeg tror heller ikke at naboer har brugt det på marken ved siden af, for det er stadig brændenælder i hegnet mod marken.

Hvad kan årsagen være ??.
Hvad får brændenælder til at forsvinde helt af sig selv ??.
Har jeg været heldig at slå dem med leen på et tidspunkt hvor de har været særlig sårbare, eller kan en sygdom have udryddet dem ?.

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. maj 2016 kl. 7.44

Hvis du fjerner materialet, altså foretager et høslet, vil du ende med en blomstereng, da jorden bliver næringsfattig og kvælstofelskende planter som f.eks. nælden får det svært.

Skal frugttræerne give frugt, vil jeg tro, at du med fordel kan gøde med kompost/ møg rundt om frugttræernes stammer i en diameter som kronen.

Lader du blot materialet ligge efter at have slået det, har jeg ingen forklaring på nældens tilbagetog.

Kunne du evt. fordele det afslåede materiale rundt om stammerne ville det måske være nok gødning til frugttræerne? Noget lettere end møg eller kompost...

2 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 9.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. maj 2016 kl. 19.47

Min svigerfar påstod eller havde hørt at man ved hjælp af en græsslåmaskine skulle udrydde dem ved at køre over dem 3 til 5 gange på en sæson . Jeg har ikke set om det passer . Det samme siges om skvalderkål, hvor det ingen effekt har .

Min svigerfar havde mange områder med brændenælder på sine fårefolde og da han lagde om til økologisk fåreavl fik han bearbejdet jorden og så forsvandt brændenælderne . Så de kan fjernes økologisk.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 20.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 16. maj 2016 kl. 21.25

De steder, hvor vi slår brændenælderne inden blomstring et par år tager græsset over og nælderne forsvinder af mangel på næringsopsamling i rødderne. Det samme gør vi med agertidsel.
Ingen gift, bare rettidig omhu.
I engen får de fred til insekterne og sommerfuglene.
Anne Marie

6 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 16. maj 2016 kl. 22.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 16. maj 2016 kl. 23.39

Ellers må du til at spise topskuddene . De smager rigtig godt og er forbavsende sunde .
De kan evt blandes sammen med spinat og så fetaost, æg og tærtedej . Så har du en god hurtig , sundt vegetarisk middag og så med rødvin til.

Velbekomme.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. maj 2016 kl. 0.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 0.32

Jeg har ikke smagt brændenældethe endnu men jeg har noget stående i en krukke som jeg tørrede for nogle år tilbage og det lugter stadig kraftig . Mon det kan bruges til the?

10 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. maj 2016 kl. 0.53

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 17. maj 2016 kl. 12.26

Tak for kommentarerne.
Det der med blomstereng, har jeg vist ikke tålmodighed til, og det kræver vist også en intensiv pasning og helst nogle dyr til at afgræsse. Men jeg er godt tilfreds med de lavtvoksende græsser under træerne, så det er optimalt hvad der er sket efter at brændenælderne er forsvundet. Og brændenælderne har endda udkonkurreret kvikgræsset inden de forsvandt.
Og træerne har rigeligt med næring, så de trænger ikke til extra gødning. Nogle af dem (jeg har ca. 20 forskellige æbler af gamle sorter) bærer så mange æbler at der hvert år brækker grene af flere af træerne.
Det ser ud til at det er slåningen, der har været den afgørende faktor, da der ikke er brugt bekæmpelsesmidler, og hverken mosegrisene eller insekterne kan så effektivt fjerne nælderne at de fra det ene år til det næste forsvinder helt. Så det er åbenbart den rette teknik med hensyn til slåningen, der skal til.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 17. maj 2016 kl. 12.39

Anne Marie (#5) - hvad er din erfaring med hensyn til slåning, for at fjerne nælder og tidsler.

Jeg tænker - hvad er det helt rigtige tidpunkt, skal de bare slås tilfældigt inden de blomstre, eller er det bedst at vente til lige inden de blomstre, så de har brugt energi på dette.
Og det er vel også nødvendigt at at fjerne det afslåede for at de lavtvoksende græsser kan få de bedste betingelser, tænker jeg.
Og måske nogle græsser er bedre til at kvæle brændenælderne end andre.

Jeg har selv i flere år slået uden der var væsentlig effekt. Så derfor var det en speciel oplevelse, da nælderne pludseligt i år var helt forsvundet, så jeg må have ramt det rette tidspunkt sidste år, men jeg huske bare ikke hvornår jeg slog dem.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 17. maj 2016 kl. 15.38

Nu er jeg i den situation at der ingen brændenælder er i min have. Jeg overvejer at indføre nogen til sommerfuglene, så de kan følges gennem deres livscyklus. Vil det være en stor fejl, der kan medføre uoverskuelige udfordringer ala skvalderkål, som jeg har rigeligt af eller kan det styres?

Derudover hvordan gør jeg det rent praktisk, henter jeg bare nogen et sted og så kan de vokse i min have? Jeg har almindeligt storkøbenhavns muld, til den fugtige side.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 16.59

I teorien skal du bare lave nogle bunker med omsat dyrgødning og så smide nogle frø heri . Det er sådan det starter . Du kan også indfører den som en staude men skal bare huske at den skal have kvælstof.
Det med sommerfugle ved jeg ikke meget om . Jeg har lagt mærke til at de udvælger visse planter som de så lægger æggene på . Om man så kan indfører larverne på andre planter og de vil trives her ved jeg ikke men det er da værd at studere .

Den er så vidt jeg ved ikke fredet .

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 17. maj 2016 kl. 22.09

Vi prøver at slå dem ca 30-50 cm høje og endelig inden blomstring, hvor de stopper med at samle næring i roden.
Vi slår helst inden græsset går i stå til grundlovsdag, hvor det skrider igennem(sætter aks og blomstrer), for så dækker det hurtigst nældernes små nye skud. Vi har kun vildgræs og det afslåede visner bare på stedet. Det giver næring og humus på vores sandjord.
Hvis du planter nyopgravede rødder nu, kan de nå at etablere sig inden vinter. Du kan finde dem i grøftekanter, læbælter,ved skovstier og lignende steder.
Hvis du vil fjerne dem igen, trækker du bare rødderne op om foråret, inden de samler næring.
Nældens takvinge vil være glad.
Hilsen
Anne Marie

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2016 kl. 22.12

vist også dagpåfugleøje :-)

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 17. maj 2016 kl. 23.13

Er der en chance for det også kan ske for skvalderkål?

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 23.41

Jeg tror det ikke Willy og det er fordi at skvalderkålen indeholder mere vand .så er det begrænset hvor meget den bruget af energi på toppen. Men jeg har hørt flere påstår at de kan fjerne dem på en sæson ved at køre over dem med en græsslåmaskine. Det er bare ikke lykkedes for mig . :-(

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 18. maj 2016 kl. 16.28

Tak for svar angående brændenælder. :-)
Så skal jeg bare have overtalt den bedre halvdel til at det er en god ide.

Nyt svar til emnet »Brændenælder der forsvandt?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Brændenælder der forsvandt?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider