Forum

Sorte urtepotter af plast

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. maj 2016 kl. 8.39

I år vil jeg gerne have mange tomatplanter, så derfor skal jeg have købt nogle nye store urtepotter.

At dyrke planter i plantesække har aldrig tiltalt mig – hverken æstetisk eller på andre måder.

Lerpotter er jo det kønneste, men den slags store urtepotter kan jeg ikke længere løfte. Derfor må det blive urtepotter af plast. Jeg har indtil nu brugt nogle plastpotter, der i farven ligner lerpotter. Men de fås åbenbart ikke mere de steder, hvor jeg handler.

Derimod har de nogle smarte sorte plastpotter, som ikke er ret dyre.

Men så er det, jeg spørger: Når man i forvejen har et problem med lidt for stærk varme og problemer med at lufte nok ud, vil det så ikke være dumt at købe sorte plastpotter, som må formodes at suge varmen til sig? Eller er det ligegyldigt?

(Egentlig har jeg også en lille bekymring i forhold til at bruge plastpotter til fødevarer. Men jeg går ud fra, at der er kontrol med den slags, sådan at plastpotter ikke kan afgive skadelige stoffer, der ender i tomaterne, mon ikke?)

Sig nu ikke, at jeg bare skal plante tomaterne i jorden i drivhuset, for jeg har ikke noget drivhus, men derimod to udestuer. Den ene ligger på anden sal i en boligblok, og den anden udestue, der befinder sig i i kolonihaven, har et plankegulv, der er hævet en halv meter i forhold til jorden.

På forhånd tak!

Doris Møller

1 af 3 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 13. maj 2016 kl. 9.01

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. maj 2016 kl. 19.18

Hej Frank Chr.

Tak for svaret.

Jeg skal skam også have frilandstomater, men dem planter jeg i havejorden – ikke i potter. Det er nemmere.

Vi aner jo ikke noget om, hvordan sommeren bliver. Derfor har jeg besluttet mig for at dyrke tomater både ude og inde. Så må i hvert fald noget af det lykkes!

Jeg tror, at jeg dropper de sorte urtepotter. Jeg må kunne finde nogle, der er lysere, når jeg leder lidt mere ;-)

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. maj 2016 kl. 19.46

@Doris

Det er rigtigt at sorte potter kan være et problem i direkte sol, hvor jorden kan blive for varm.

Får de ikke direkte sol kan jeg ikke se, hvad der skulle være i vejen med at bruge dem.

Nyt svar til emnet »Sorte urtepotter af plast«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sorte urtepotter af plast

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider