Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2016 kl. 11.00
I min havedagbog har jeg i flere år i træk skrevet op, hvad jeg IKKE vil så og forspire det følgende år. Derfor er antallet af bokse, bakker og potter stærkt reduceret i år og efter fremspiring og udprikling i små potter (fra vinterens mange Hyacinthløg), er resultatet som det ses på billedet.
Jeg har slæbt mine "plantespirer" fra det ene vindue til det andet, fordi jeg ville undgå lange, ranglede planter, som i sidste ende alligevel ikke kunne klare en udplantning.
Nu er der en sætning i min havedagbog, skrevet med store bogstaver:
JEG VIL IKKE SÅ INDENDØRS NÆSTE ÅR.
Jeg kan i ugens HAVENYT læse at vores nye redaktør Fanny Møller har lignende problemer. I år har de ekstremt lave temperaturer heller ikke været befordrende for min lyst til fremdrivning af blomster. Måske ville det være anderledes, hvis jeg havde en køkkenhave og et drivhus.
Jeg sår ikke indendørs for at spare penge, men fordi jeg hidtil har haft lyst til det. Man må stoppe, når lysten ikke er der mere.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2016 kl. 11.07
Mine Tagetes, sået år efter år er den flotte Tagetes Vanilla F1, som jeg hidtil ikke kunne købe - eller tage frø af. 14 frø koster omkring 40 kr. med en spireevne på 70 %. Jeg fik 12 planter ud af dem, og som det ses på billedet, var flere af dem meget længe om at blive til noget.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 3. maj 2016 kl. 21.20
Temperatur og lys skal passe sammen.
Stuetemperatur er mange ting og der er forskel på en temperatur på 19- 20 grader og 24- 25 grader.
Men det ved du nok.
Lidt mere selektiv i valget af planter der skal forspires, vil nok give et tilfredsstillende resultat.
Jeg forspire hovedsagelig grøntsager indendørs og f.eks. basilikum kan stå langt ind i maj ved stuetemp.
Men ellers er det rigtigt hvad du skriver.
Et kolddrivhus er sagen når der forspires.
Mit er isoleret med plast og fra marts kan jeg sætte planter ud, som har dannet de første blade.
Meget ideelt med masser af lys uden direkte sol og en lav temperatur (fra 3 grader og op).
Skrevet af: Mogens; E., 4. maj 2016 kl. 7.37
Den opsats med tagetes er rigtig flot. Er det rindende vand med pumpe, på den nederste sten.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. maj 2016 kl. 9.01
Hej Mogens.
nej, den underste sten med vandet er afdækningen fra vores nedtagne skorsten, som jeg bare har vendt om. Jeg fylder vand i den med slangen, når jeg har slangen i brug alligevel, ellers er det bare vandkanden. Fuglene er meget glade for vandet. Det er naboernes katte desværre også.
Ingeborg
Skrevet af: Iben H., 4. maj 2016 kl. 23.07
Hvor finder man nyhedsbrevene? Det med (mislykket) forspiring kunne jeg nemlig godt tænke mig at læse om. Jeg har siddet og ledt på hjemmesiden. Er der et arkiv, hvor de gamle ligger? Kan kun finde siden, hvor man kan tilmelde sig nyhedsbrevet - og det har jeg så lige gjort:-)
Skrevet af: Iben H., 4. maj 2016 kl. 23.23
Nu fandt jeg det nyeste. Det lå jo på forsiden:-)
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 4. maj 2016 kl. 23.40
Iben,jeg tror desværre ikke, der er noget arkiv, men her er lige nogle gamle numre jeg fandt. I uge 8 2015 står der i hvert fald lidt om forspiring:
www.havenyt.dk/soeg/?q=havenyt.dk%20forspiring&g=ugens_havenyt
Skrevet af: Anonym bruger, 5. maj 2016 kl. 23.40
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2016 kl. 8.27
Jeg tror nu også at forholdene med hensyn til at bo i hus har ændret sig. Det er nok ikke ret mange i hus/parcelhus, som ikke har boet på landet, som ved, hvad en mistbænk er. De færreste har nok mulighed for at skaffe møg til en sådan. Tidligere fik folk jo også tidlig varme i deres drivhuse på samme måde som i en mistbænk. Det er vist sjældent i dag, hvor man tyer til andre hjælpemidler.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 7. maj 2016 kl. 20.49
@Ingeborg
Når man har køkkenhave er det nu ikke så enkelt at skaffe møg til hverken haven eller bænkene.
Der er f.eks. masser af rideskoler hvor man kan få møg.
Problemet er at bl.a. heste er fyldt med/kan være fyldt med medicin og derved er det noget uigennemskueligt at vide hvor meget af møget der består af medicinrester.
Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2016 kl. 20.57
Skrevet af: Anonym bruger, 7. maj 2016 kl. 21.05
Skrevet af: Fanny Møller, 7. maj 2016 kl. 21.25
nu har jeg en del erfaring med både heste og kvæg- og vil mene at begge dele er i hobby landbrug ganske sikket at bruge- tænk på at der sjældent er kun få dyr og det er ganske få af dem der fpr medicin. Når man tænker på hvad der er at hente i fx konventionel gris- tror jeg både ko og hestemøg fra den nærmeste bonde ( lille brug gerne øko) er ganske sikkert.....
Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2016 kl. 8.22
Hvis man skal finde de gamle udgaver af havenyt, kan man bare tilpasse adresselinjen med årstal og ugenr. - men er der et sted, hvor man kan se dem alle, Fanny?
Skrevet af: Willy N, 8. maj 2016 kl. 8.32
@Fanny
Jeg tror også, at RoundUp er uskadelig for andet end de planter som produktet rammer.
Det kan der sikkert kun siges noget fornuftigt om, når der er gået en generation eller to.
At forlade sig på tro i sammenhæng med bæredygtighed, er en usikker platform at placere sig på.
Det er selvfølgelig en holdning. Ligesom tro er det.
Der anvendes medicin til dyrene på både øko- landbrug, konventionelt landbrug, hobbylandbrug og rideskoler og jeg aner intet om det og om der er medicin rester i møget.
Og kan heller ikke finde noget seriøst om emnet.
Måske er det fordi det ikke er et problem eller også er det fordi det er et problem og det kan også være fordi "man" ikke har opdaget problemet.
Så i mangel på tro undlader jeg at anvende det ;)
Skrevet af: Tom Andersen, 8. maj 2016 kl. 8.53
@Willy
"Jeg tror også, at RoundUp er uskadelig for andet end de planter som produktet rammer. Det kan der sikkert kun siges noget fornuftigt om, når der er gået en generation eller to."
Jeg tror du har været kølet ned i en generation eller to :-)
Der var en undersøgelse / afsløring engang, hvor travheste var dopede ellers er det eneste problem med medicin i danske fødevarer vel den konventionelle gris. Tager du udenlandske fødevarer med, så har jeg personligt sat grænsen ved Pelagius og kæmperejer fra Vietnam.
Haven kalder :)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2016 kl. 9.04
Undskyld jeg spørger, men hvad har alt dette med min oprindelige tråd at gøre. Den er jo ganske afsporet nu og handler ikke længere om forspiring indendørs, temperaturer og lysforhold. Vær søde at oprette nye tråde, når emnet "hopper af sporet". Alt det skrevne er sikkert relevant, men ikke i forhold til det jeg spurgte om eller har konstateret med hensyn til forspiring.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 8. maj 2016 kl. 9.23
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2016 kl. 16.12
Kort og godt: hvad er der vundet ved at forspire indndørs under kummerlige forhold , set i forhold til at vente på at lys og passende temperatur udenfor er ok.
ingeborg
Skrevet af: Claus K Madsen, 8. maj 2016 kl. 16.59
Jeg kan godt følge dine overvejelser Ingeborg. Planter som er sået på stedet etablerer sig godt med rodsystemet og nyder godt af fuld sol fra dag et.
På den anden side er der nogle arter som volder problemer. De er måske meget længe om at spire eller har en uheldig kombination af krav om høj spiretemperatur og lang udviklingstid.
Jeg tror nøglen til succes (udover et godt vindue) er at forspire rettidigt. Dvs. ikke så tidligt at planterne når at blive ranglede inde i vinduet.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2016 kl. 17.10
Jeg forspirer kun 2-3 slags blomster, så enten overgår jeg til såning udendørs, ikke på fri jord, men på samme måde, som indendørs. Alternativt vil jeg understøtte gartnerierne. Til de lave priser, som man kan købe blomster for, synes jeg ikke at det er umagen værd at nurse planter indendørs i 4-6 uger. Desværre kan jeg ikke købe præcis den slags, jeg gerne vil have.
Men jeg spørger dalidt naivt: Hvorfor forspirer man indendørs, når man har et drivhus?
ingeborg
Skrevet af: Willy N, 8. maj 2016 kl. 21.18
@Tom
Med fare for Ingeborg ...
Det jeg mener er, at rammer RoundUp kun afgrøden - og kun den og intet på jorden - er jeg i tvivl om RoundUp efterlader rester i grundvandet.
Denne tvivl betyder dog ikke, at jeg anvender RoundUp.
Men produktet er interessant og skyldes resultaterne med rester fra boringer der kan skyldtes anvendelse af RoundUp er det ikke overraskende, hvis det spredes på jorde og fliser i private haver.
Det kunne også være interessant at vide, hvor mange liter RoundUp der anvendes i Danske private haver.
Der findes immervæk omring 1 mio parcelhuse her i landet og bruges der gennemsnitlig blot 1/4 l om året pr. hus er det en enorm mængde som hovedsagelig falder på jorden.
Skrevet af: Doris Møller, 9. maj 2016 kl. 9.37
Hej Ingeborg Hansen
Du spørger: Hvorfor forspirer man indendørs, når man har et drivhus?
Nu har jeg godt nok ikke et drivhus, men hele to udestuer (en herhjemme og en i kolonihaven).
Jeg forspirer ikke ret meget, men jeg begynder til gengæld tidligt. Jeg sår de første tomater den 20. februar. Og det har været en succes i år. De fire frø, jeg såede den 20. februar, har udviklet sig til fire kraftige planter, der nu er i blomst.
Næste hold tomater blev sået i april, og da alle tomatplanterne gik i stå i væksten i den kolde periode i april, er de små planter stadig noget skravl, selv om de da er groet pænt i de seneste par dage.
I øvrigt bruger jeg ikke rigtig ordet ”forspiring”, for mine tomatplanter bliver bare pottet om i større og større potter. Kun tre bliver plantet på friland i haven, når den tid kommer.
Og selvfølgelig er det et bøvl, når man i det tidlige forår skal huske at flytte planterne ud i udestuen, når der er sol, og ind om natten, og når det er overskyet. Men fire små potter kan stå i en stor underskål, så jeg behøver kun at gå én gang.
Når jeg sår så tidligt og indendørs i vindueskarmen, er det selvfølgelig for at få tomater så tidligt som muligt.
Derudover sår jeg grønkål, squash og tagetes indendørs i april/maj. Så snart planterne er kommet op, kommer de ud i udestuen at stå, så derfor bliver de aldrig ranglede. Når jeg ikke sår disse grønsager dér, hvor de skal gro, er det, fordi jeg dårlige erfaringer med at få dem til at spire på friland.
Derimod kunne jeg ikke drømme om at så persille indendørs, sådan som du gør, Ingeborg Hansen ;-)
Jeg sår gerne meget mere persille, end jeg skal bruge, fordi persille er så dekorativt og frodigt. Mine helt gule tagetes skal plantes i en række, tæt op ad persillen. Det plejer at blive så flot.
Derfor!
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2016 kl. 10.00
Skrevet af: Anonym bruger, 9. maj 2016 kl. 10.04
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. maj 2016 kl. 14.58
Ja, Doris, - jeg glemte helt at nævne persillen, som jeg såede indendørs i år - og trods alle belæringer, spirede frøene i løbet af 8 dage, hvilket så også betød at de skulle nurses tilsvarende længe.Jeg har aldrig kunnet få persille til at gro i min lerjordshave. Og med minimal succes i min plantekasse. Derfor ville jeg prøve indendørs i år - og det lader til at være lykkedes. I mellemtiden har jeg dog købt de sædvanlige store potter med økologisk persille i Aldi.
Kort før varmen indtraf, har jeg dog plantet eller sat al persillen i min nye plantekasse. Det der stadigvæk står i potter er lige priklet ud - og kommer ud af potterne, når rodnettet er ok. Persillen nærmest kanten reddede jeg fra den gamle plantekasse, så det går i frø snart.
Ingeborg
Skrevet af: Fanny Møller, 10. maj 2016 kl. 8.40
Det der med temperaturene er jo rigtigt, men jeg har være rundt på flere lister og de kan ikke blive helt eninge...
som i kan læse i denne uges havenyt gik mit første hold bønner næste alle til- så jeg har gang hold nr 2.
is-salat og min nye citron koriander står også stadig hjemme- jeg er nød til at dele nogle af dem nu- og få jord over det hele igen :-)
De lover køligere vejr til weekenden- så jeg håber at min salat så får fat der...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.