Skrevet af: Lise D, 29. april 2016 kl. 13.18
Jeg søger gode råd fra I kloge folk herinde.
Jeg vil gerne plante noget op ad en gavl på mit hus - gavlen er syd-vest vendt men med lidt vind.
Jeg selv tænker en cypress eller taks - det skal meget gerne være stedsegrønt.
Har I nogle gode ideer?
Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 14.56
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Mogens; E., 29. april 2016 kl. 17.45
Vedbend som nok er hårdfør, men som får nogle svedne rande i løbet af vinteren.
Stedsegrøn kaprifolie, Lonicera henryi, der er hårdfør og smuk hele vinteren, men som vokser langsomt.
Klatre-brombær, Rubus henryi, der er hurtigtvoksende, smuk og usædvanlig, men temmelig sart de første år.
Hvis den ikke absolut skal være stedsegrøn er der uanede muligheder, bla. blåregn, klatrehortensia og kiwi.
Skrevet af: Tine Horsum, 29. april 2016 kl. 19.29
Jeg har to "Conference" pærer- den ene bærer mere- end den anden, da de også får lidt vestenvind. Havvind fra Vest.
Men de har båret fint- fra år 1.
De står mod min sydgavl- 2 meter fra hjørner og 2 meter imellem. De får lidt guf og vand, i meget tørre perioder. Ellers står de i grus.
Mvh
Tine
Skrevet af: Lise D, 29. april 2016 kl. 19.57
Tak for input - blåregn er dog helt panlyst, de vokser fra mig (siger min erfaring) og er ikke stedsegrøn.
Jeg tænker mere end slags "mastodont" plante, den må gerne være meget tydelig/markere huset hvis i forstår?
Har terrasse ved hele gavlen og ingen græs.. Så gerne noget der fylder, uden det er noget der skal på espalier.
Skrevet af: Anonym bruger, 29. april 2016 kl. 21.47
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. april 2016 kl. 23.20
Hvad med sådan et træ her:
Skrevet af: Mogens; E., 30. april 2016 kl. 8.20
Her er en anden mulighed.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.