Skrevet af: Ingeborg Hansen, 16. april 2016 kl. 14.26
Jeg har vertikalskåret min græsplæne og afrevet store mængder mos, som jeg har brugt som jorddække på en lille "skovsti" og langs hækkene bag bedene. Ups.... i dag så jeg at moslaget havde et fint grønt skær og var begyndt at vokse/etablere sig igen. Moslaget er 10-12 cm tykt.
Ifølge Karna Majs artikel
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/313.html
skulle mosset normalt ikke vokse igen.
Jeg håber at det er nok at vende mosset med en rive eller greb. Er der nogen, der har erfaringer?
Med mine egne erfaringer vil jeg absolut fraråde at komme mosset i komposten. Selv i min varmkompostering, som nåede op på 72 grader i midten sidste år, er mosset næsten ikke komposteret, selvom det var i små mængder og blandet godt med både græsafklip og kværnede grene.
Ingeborg
Ps. Alternativet til mit spirende mos vil være at samle det i sække og køre på genbrug.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. april 2016 kl. 19.44
Her følger et par billeder, som viser at mit afrevne mos ikke er nogen god ide som bunddække under de vejrforhold vi har haft de seneste uger. Mosset begynder at få grønne toppe og vokse igen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. april 2016 kl. 19.48
I dag har jeg "vendt" mosset med en grovtandet rive (Almindelig rive, hvor jeg har savet hver 2. tand væk).
Jeg håber at det vil gå til nu - eller hvad? Måske er moslaget også for tykt? En venlig nabo foreslog en omgang med jernvitriol, men det er jo ikke sagen, når jeg ikke vil bruge kemikalier.
Ingeborg
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 18. april 2016 kl. 9.28
Nu skal jeg jo ikke blande mig i hvilken stil du holder din have i, men jeg ville da selv holde meget af et blødt levende mosdække på en sti som den der er afbilledet. Det er jo hverken et aggressivt ukrudt eller en næringskonkurrent til de øvrige planter, og jeg går ikke ud fra at der er bevoksning under mosset.
Jeg har ingen forslag til hvordan du slår det ihjel.
Mvh Sofus
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. april 2016 kl. 9.47
Tak for svaret.
Dit forslag om at lade mosset være i fred er helt ok, hvis det ikke vil blomstre og sprede sig derhen, hvor det er uønsket. Alle steder, hvor jeg har lagt det, grænser jo op til "dyrkede" arealer. Og navnlig langs hækken mod naboen, skal han jo ikke belemres med mit mos, som sår sig. Hvis vi var nået lidt længere hen på sæsonen, ville problemet måske løse sig selv, fordi jeg bruger de samme arealer til at lægge mit græsafklip på. Men fordi jeg virkelig har gjort noget ud af at få en fin græsplæne, varer det mindst 3 uger før det nysåede græs er klar til at blive klippet, selvom det gamle, etablerede græs allerede er 6 cm højt nu og snart burde klippes.
Ingeborg
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. april 2016 kl. 10.13
Efterhånden sætter jeg stor pris på det mos jeg kan finde i græsplænen, som desværre bliver mindre og mindre, år for år.
Det bliver brugt som dække i køkkenhavebedene. F.eks lægger jeg mos, i et stadigt tykkere lag om kartoflerne, istedet for at hyppe, desuden behøver jeg så heller ikke at vande. Under mosset ligger en blanding af jord, køkkenaffald og nedfaldne blade. Kartoffelbedet fra sidste år har fået en smule jord og kaffegrums ovent i mosset og står nu med de flotteste hvidløg.
Blåbærbuskene mangler heller aldrig vand.
At mosset blir lidt grønt er kønnere end det visne, synes jeg. Det ser heller ikke ud til at brede sig nævneværdigt og er desuden nemt, at rive væk eller tilbage på plads.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. april 2019 kl. 8.52
I andre lande bruges mos i stor stil som bunddække i stil med træflis. Og som nogen skriver, formerer det sig heller ikke som andet ukrudt. I år (2019) har mit afrevne mos efter vertikalskæring haft mulighed for at tørre helt ud, så der er dødt. Jeg vil derfor lægge de 20 sække! Mos ud på steder, hvor det kan bunddække på stier, under buske og hække. Efter regn vil det suge vand og holde jorden fugtig..... sikkert også rart for snegle. Vi har heldigvis haft meget få dræbersnegle de sidste par år.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.