Forum

Græs istedet for fliser

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Benjamin Cordes, 11. april 2016 kl. 10.20

Hej
Jeg er ret ny i "have branchen" da jeg har boet i lejlighed hele mit liv.
Jeg har en have, hvor alt er fliser. Jeg vil gerne have græs på ca 40 kvm, og skal fjerne fliser, men nedenunder er der kun grus, og rødder fra egefold (tidligere lejer).
Så min plan er, at fjerne ca 10 cm af det og lægge nyt jord.
Nu er mit spørgsmål bare, hvilket jord skal jeg købe, for at græs gror bedre, eller rullegræs er bedst til ?
Kan jeg evt bruge det man kan hente fra genbrugsstationer ? Jeg har hørt at det måske er for koncentreret til det.

Håber i kan hjælpe mig, da jeg har ledt og ledt efter svar, men intet rigtigt kan finde

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. april 2016 kl. 10.45

Jeg er bange for at du er nødt til at fjerne alt gruset. Ellers vil plænen blive alt for tør når vi har et par uger med godt sommervejr.
Det bør erstattes af muldjord, ikke ren kompost fra genbrugspladsen. Du kan godt blande noget kompost og noget af gruset i muldjorden. Måske op til en 20%.
Der er en del m3 materialer som skal flyttes, så hvis du har råd kan jo overveje at få en anlægsgartner til at klare det. De har jo maskinerne.

Rullegræs er den hurtige men dyre løsning.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. april 2016 kl. 11.01

Jeg vil foreslå, at du starter med at undersøge hvor tykt lag grus der er. Hvis ikke der er mere end 5-10 cm, så lad det ligge. Bland det evt. op med lidt kommunekompost og du har den mest ideelle bund til græs, som mange vil misunde dig. Veldrænet i overfladen, så der er til at færdes. Græsrødder går meterdybt i jorden, og hvis der er ler længere nede, skal græsset nok finde vand.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2016 kl. 11.04

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. april 2016 kl. 15.11

Jeg læste det oprindelige indlæg sådan, at der er væsentligt mere end 10 cm grus. Hvis det ikke er tilfældet tilslutter jeg mig Tildes forslag. Jeg ville nu nok lige fræse det sammen med den dybere liggende jord, så der ikke sås i rent grus. Evt. strø et par cm. kommune kompost ud på overfladen først.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. april 2016 kl. 12.00

Grus er altså et udmærket vækstmedium, min pæretræer og geranier gror i nærmest ren grus, eller rettere: Det blev de plantet i.

Jeg har så tilført vand og gødning, og kompost (da nabohønsene lavede støvbad :-P i bedet). Da vi fik etableret minirens, var der rigtig meget grus, men græsset tog over meget hurtigt.

Man skal måske være lidt mere obs på vanding i starten, men det skal man nok med alt nyplantet/nysået.

Nogen steder kan der ligge ukrudtsdug under fliser, så prøv lige at grave lidt.

Hvad er egefold?!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Græs istedet for fliser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Græs istedet for fliser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider