Skrevet af: Iben H., 9. april 2016 kl. 22.11
Hej
I vores have er der flere jernrør, der er gravet ned i jorden. De fleste står i hækken, og jeg går ud fra, at de markerer skel?
Et af jernrørene står tæt på et bed, hvor jeg gerne vil så græs. Klods op ad jernrøret stod en gammel træstub, som jeg fik gravet op i dag efter ihærdig indsats. Men jernrøret fik jeg ikke skovlen under, selvom jeg gravede næsten en meter ned. Jeg overvejer, om jeg bare skal save det over med en nedstryger, og så dække det til, men på den anden side, er det jo ikke hensigtsmæssigt at have et gammelt rustent jernrør i jorden.
Hvad ville I gøre?
Er der nogen der har en idé om, hvilken funktion et sådant jernrør kan have haft?
Skrevet af: Søren Pedersen, 9. april 2016 kl. 22.34
Hvis du har gravet en meter ned og røret er så rustent som på billedet, burde du nemt kunne bukke det et par gange frem og tilbage, og så vupti knækker det over et godt stykke under jordoverfladen. En simpel løsning på et simpelt problem.
Den stump rør der er tilbage gør absolut ingen skade på nogen eller noget.
Skrevet af: Mogens; E., 9. april 2016 kl. 22.36
Hvis den står i nærheden af dit skel, bør du tale med Teknisk Forvaltning - for det kan være en skelpæl. Er den længere inde på din parcel kan det være fra et gammelt tørrestativ eller et klatrestativ til planter. Ofte sidder der en lille jernplade med ordet skel, på røret.
Skrevet af: Claus K Madsen, 9. april 2016 kl. 22.39
Hegnspæle måske?
Skrevet af: Anonym bruger, 10. april 2016 kl. 1.43
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Doris Møller, 10. april 2016 kl. 10.20
Hej Iben H.
Besynderligt nok har jeg præcis samme problem. Dit billede kunne være taget i min kolonihave!
Jeg flyttede mine rabarber, fordi jeg skulle have plads til en ekstra kompostkasse. Jernrøret dukkede frem af jorden, da jeg høvlede et lag på ca. 15 cm af, og da det er meningen, at jeg skal have en bred sti mellem mine to kompostkasser, kan jeg ikke have det jernrør stikkende frem.
Det går mig nøjagtig ligesom tjeneren i 90 års-fødselsdagen, som snubler over løvehovedet, hver gang han skal forbi. Jeg er faldet over det jernrør adskillige gange!
Det er rigtigt, at jernrøret minder om en skelpæl. Men i mit tilfælde mener jeg, at det er rester af et vandrør fra en tidligere udendørs vandhane. Jeg har også prøvet at grave lidt ned og sparke på røret og rokke med det, men det sidder meget solidt og lader sig ikke rokke.
Jeg har nu købt en nedstryger, men på grund af den sidste uges regnvejr har jeg ikke fået problemet løst. Man kan jo ikke ligge på knæ i det rene mudder. Under alle omstændigheder er det godt, at vi har gravet lidt ned, så der er god plads til at save, og det er jo vigtigt, at vi ikke tager for lidt af. Man skulle nødig blive nødt til at save to gange!
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Iben H., 10. april 2016 kl. 21.51
Tak for jeres svar. Røret står 1,5 m inde på vores grund.
Jeg kan desværre ikke knække jernrøret over. Det havde ellers været nemt. Jeg skærer det over med en nedstryger i stedet.
Doris: Ja, det er nemlig det; at man snubler over det. Og til sommer med bare tæer bliver det jo endnu mere træls end nu, så væk må det.
Skrevet af: ’Trine Petersen, 11. april 2016 kl. 7.27
For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål ;o) Nu skriver du at du har fjernet en træstub klods op af røret. Måske har røret været brugt som støtte for træet i tidernes morgen?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. april 2016 kl. 9.15
Ja, det kan være skæbnesvangert at have et rustent jernrør der stikker op af jorden. Det kostede min søster et sår, betændelse og blodforgiftning, operation og et stort dybt ar på benet. SÅ VÆK MED RUSTNE RØR DER STIKKER OP AF JORDEN.
Ingeborg
Skrevet af: Willy N, 11. april 2016 kl. 13.33
@Frank Chr.
Skal jernrør som skelpæle ikke være støbt ned i beton?
Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2016 kl. 14.22
Skrevet af: Mogens; E., 11. april 2016 kl. 17.00
I hvert hjørne af vores udstykning (74 parceller) er der placeret en matrikelpæl i beton med et cirkel hul i toppen for markering af skelpunkt.
Så der er lidt om snakken Willy.
Skrevet af: Anonym bruger, 11. april 2016 kl. 17.09
Skrevet af: Tine Horsum, 11. april 2016 kl. 19.09
På min grund har vi metalpæle i skel. DVS vi har nu nok endnu engang mistet den oppe hørnet fordi, de store maskiner ikke kan se den.
De har forresten også molesteret mit bøgetræ- og andre træer langt inde på på *min* grund.
Arghhh...
Mvh
Tine- nu igen uden skælpæl. Det koster også kun 18.000 kr- at få målt op
Skrevet af: Anonym bruger, 12. april 2016 kl. 10.49
Skrevet af: L. Munk, 22. april 2016 kl. 16.29
gælder det også hvis naboen begynder at grave skelpæle ned i min have, de vil ikke betale for en landmåler....men vi skal jo ligesom have det løst. kan vi rekv. en landmåler som de så skal betale for...??
Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2016 kl. 16.50
Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 14.53
Et normalt skelpunkt markeres med et skelrør eller en betonskelpæl (Det er kun langs offentlige veje, at jeg har gravet betonpæle ned (fået en til at grave!)), men de gamle betonskelpæle findes stadig rundt omkring.
I nogle tilfælde er skelpunktet samtidig et fikspunkt. De ældre fikspunkter bestod af et nedstøbt jernrør. De nyere bestod af en betonblok med teksten MV og under det et jernrør.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2016 kl. 15.12
Hej Lars
hvad betyder MV?
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2016 kl. 15.17
Undskyld at jeg spurgte før jeg googlede. svaret er MATRIKELVÆSENET.
Hm....... bruger man det navn i dag?
denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Jura/Landboret_og_miljøret/matrikel/matrikel_(Matrikulær_måling)
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2016 kl. 19.40
Faget hed matrikelvæsen, da jeg underviste i det, indtil 2014.
Oplysningerne finder du i Geodatastyrelsen (www.gst.dk)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.