Forum

Kompostbunke på sommerhusgrund

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Høyen, 28. marts 2016 kl. 19.15

Hej
Jeg har et herligt sommerhus med naturgrund. Der er store træer på grunden, som kaster rigeligt med blade hvert efterår - hovedsageligt birk og eg. I stedet for at smide bladene ud som haveaffald tænkter jeg på, om man mon ikke kan lave kompost af dem? Så kunne kompostbunken bestå af gamle blade, samt det grønne affald, vi producerer i husholdningen, primært i det varmeste halvår.
Vil det overhovedet kunne lade sig gøre? Jeg vil ikke ud i noget kompliceret, tænker bare at lave en åben, tre-sidet kasse af træ. Jeg vil gerne tilføre bunken noget for at hjælpe på processen og rode i den. Men jeg kan ikke passe den ugentligt.
Mit håb er, ud over ikke at skulle smide visne blade ud som skrald, at kunne få muld om nogle år, så de få grøntsagsplantekasser, jeg har, kan få hjemmelavet kompost fremt for muldjord fra Brugsen.
mvh Marianne

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2016 kl. 21.24

Hvorfor samle blade på en naturgrund?

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Høyen, 28. marts 2016 kl. 21.42

He, he - jeg samler alene blade på terasse og på vejen ind. Men det bliver også til en del. jeg samler ikke på selve grunden - dér får bladene skam lov at ligge.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2016 kl. 22.02

Du kan fint gøre som du beskriver - sørg blot for at blande blade og det grønne køkkenaffald. Er der låg på den ene af to rum i kompostbeholderen, kan du opbevare bladene her til brug for den løbende opblanding med køkkenaffaldet. Er de tørre sker der intet med dem før du skal bruge dem.

År 2 har du så første portion kompost :)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Høyen, 28. marts 2016 kl. 22.38

Super! Forstår jeg det ret, når jeg tror, at en bunke tørre blade alene vil kompostere meget langsomt, men at processen går hurtigt ved tilførsel af grønt køkkenaffald?

Kan jeg hælde 'gammelt' muld, fra fx sidste års plantesække i også? Det vil vel godt kunne indgå i cirkulationen også?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 28. marts 2016 kl. 23.07

Ja, og rent køkkenaffald bliver let for vådt.

Ja, og med tiden kan du måske bruge din egen kompost og skære ned på indkøb af spagnumprodukter...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Høyen, 28. marts 2016 kl. 23.25

Tusind tak for svarene. Jeg går fluks i gang med at konstruere en beholder!

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne Høyen, 29. marts 2016 kl. 12.29

Og så alligevel et spørgsmål mere - er der en pointe i at lave kassen til kompostbunken tæt og dermed sørge for mørke i bunken? Egentligt havde jeg tænkt mig - her i begyndelsen og som en nødløsning - bare at lave en hønsenetskasse. Men er det bedre med egentlige træsider? Massive eller er tremmer OK?

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. marts 2016 kl. 20.58

En hønsetrådsløsning er et "tørreskab" mere end en kompostbeholder.
Jeg ville foretrække en kompostbeholder, som er helt lukket på 3 af 4 sider og med en aftagelig tremmelåge som front. Med låg er den fin at gemme bladene i til de skal bruges.

Nyt svar til emnet »Kompostbunke på sommerhusgrund«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Kompostbunke på sommerhusgrund

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider