Skrevet af: Tine Andersen, 25. marts 2016 kl. 23.24
Jeg er kommet til at købe dem i potter- Kan de plantes nu?
De dufter super, især citrontimian. men pt står de nok for varmt i mit fyrrum. alsåmit fyrrums vindueskarm (Der er pivutæt).
Salvierne er lidt tørre/trætte.
Mine salvier (ude i to år) ser også meget trætte ud. Derfor erstatninger. Eller skal de klippes ned?
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Andersen, 26. marts 2016 kl. 9.54
Vi scannede deres QR-code, men fik bare en henvisning til den engelske Wikipedia. Hvor der så ikke står noget om udplantning i Danmark. Til gengæld står der, at citrontimian er en særskilt art. Så lærte jeg noget nyt i dag! ;-D
Den lugter også meget af citron. Som i MEGET, timianduften kommer bagefter.
Mvh
Tine- som er ryger, men min lugtesans er lidt for god.
Skrevet af: Mette Lund, 26. marts 2016 kl. 14.12
Jeg tror at det er lige tidligt nok. Jeg er også "kommet til" at købe en citronmelisse i potte. Den er ude om dagen og inde om natten og så når vejret bliver lidt varmere bliver den plantet ud på en lun plet. Min erfaring er at citrontimian er mere sart en rigtig timian. Min citrontimian fryser ned hver vinter, men skyder igen hver sommer.
Skrevet af: Mark Hansen, 26. marts 2016 kl. 14.19
Det er nok lidt tidligt at sætte dem direkte ud i haven. Hvis jeg var dig ville jeg akklimatisere dem lidt, for de er sikkert drevet frem i drivhus under meget gunstige forhold og er sikkert ikke så glade for skiftende sol og frostgrader her i foråret. Hvis du har en kold mistbænk er den ideel. Alternativt kan du flytte dem udenfor om dagen over nogle uger og tage dem ind om aftenen, men jeg ville nok vente med at plante dem direkte ud til faren for nattefrost er ovre, hvis det var mig.
Klip bare salvierne du har stående udenfor ned, de skal nok skyde med frisk vækst igen. Jeg plejer at klippe dem ned efter blomstring om sommeren og så trimmer jeg dem igen om foråret svarende til de dele der ikke har klaret vinteren.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.