Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2016 kl. 14.20
Jeg har reddet et gammelt solidt egetræs understel til et sofabord fra at blive savet op til pindebrænde. Det smerter mig at et så fint snedkereret bord, dyvlet sammen skal gå den vej.
Nu vil jeg redde det ved at få slået brædder udenom, så det kan fungere som plantekasse 95x95x53 cm. Lærketræsbrædderne er slået på og der er også kommet bundbrædder i efter mit ønske, fordi jeg måske vil have kassen til at stå på terassen.
Imidlertid skal jeg jo have slået noget på indvendig, som forhindrer jorden i at rende ud mellem sprækkerne. Jeg tænker her på ukrudsdug af en slags, som lader vandet sive ud, men holder på jorden. Alternativt har jeg tænkt på trapezplader af plastik, men det du'r jo ikke til bunden.
Er det ok med ukrudtsdug?
Ingeborg
Skrevet af: Henry G., 25. marts 2016 kl. 15.57
Hej Ingeborg det kunne være en god idé at bruge tag-/tjærepap du vil så skåne træet mod fugtighed indefra. Henry G.
Skrevet af: Claus K Madsen, 25. marts 2016 kl. 16.54
Medmindre selvfølgelig Ingeborg vil dyrke spiselige afgrøder der i...
Ukrudtsdug er fint. Sådan noget fiberdug til at lægge under fliser er nok stærkere. Alternativt kunne man måske lige "vandskure" den indvendig med lidt tynd mørtel.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2016 kl. 18.55
Tak for svarene.
Jeg skal dyrke krydderurter som persille og purløg, kommen og dild i kassen. Derfor skal den indvendige beklædning ikke afgive skadelig kemi til jorden.
jeg har købt ukrudtsdug i dag. sort pp plast, som er vævet. Efter at have læst Jeres indlæg, må jeg nok se at få det byttet til f. eks. bassinfolie.
Formålet er at holde jorden fri fra brædderne, som er saltimprægnerede. Desuden var det tanken at kassen ikke skulle stå på jorden (har haft muldvarp i den gamle kasse), men at jeg ville lægge fliser under kassen på så stort et areal at jeg også kan nå ind over kassen fra siderne. Sådan var tanken, men jeg kan da ombestemme mig endnu, så længe kassen ikke er på plads og fyldt med jord. Jeg vil nok sømme kyllingetråd på bunden indvendig.
Bassinfolie er vist dyrt i et havecenter. Bauhaus har noget i 6 m bredde til omkring 40 kr. Den dug jeg har købt kostede 150 kr, så mon ikke jeg kan få bassinfolie til den pris?
Ingeborg
Skrevet af: Tine Andersen, 26. marts 2016 kl. 9.43
Du har nok ikke haft muldvarp- men en studsmus, kaldet vandrotte eller mosegris. De æder rødder! Og er ganske irriterende.
Mine katte tager dem gerne, men kun den gamle rød-hvide åd dem.
De har ædt rødderne af flere popler (læhegn)- så død over dem!
Mvh
Tine- det er ganske generende, at ens popler 1) ikke gror 2) er skæve. NÅR de gror... :-( 3) dør i ung alder
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2016 kl. 9.57
hej Tine
Det var nu en muldvarp der gik i fælden. Mosegrise har vi også, men fred være med dem, hvis de holder sig til steder, hvor de ikke generer. Spidsmus holder vist også til i gamle gange, men dem tager naboernes katte sig af.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.