Skrevet af: Søren M, 29. februar 2016 kl. 8.37
Hej forum,
Kan aske rense terrasse fliser?
For et par uger siden, kom jeg til at tabe aske på nogle af vores terrasse fliser.
To uger senere opdagede jeg at der hvor asken lå, der var flisen markant flottere. Dvs. Ingen grøn belægning (der er meget skygge). Flottere farve (fliserne er meget lyse). Og skidt og møg forsvandt med asken.
Jeg kan godt regne ud at pH i asken er for meget for biologisk belægning på fliserne.
Men ødelægger asken fliserne?
Kan aske være med til at "suge" skidt op fra fliserne?
For jeg overvejer da at bruge aske til at shine hele terrassen op, - hvis det er en god ide..
Hvad synes i?
Søren M
Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2016 kl. 9.03
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Emil Sørensen, 29. februar 2016 kl. 9.31
Det tror jeg sagtens at du kan! Aske har mange formål som med tiden er forsvundet til fordel for nyere (kemiske) alternativer. Jeg tvivler på at asken vil gøre skade på fliserne.
Aske fungerer fx også fremragende til rosenbede - læs dog lige op på det selv, inden du går igang... Det er noget jeg har hørt fra en ven og ikke noget jeg selv har afprøvet :)
Skrevet af: Anonym bruger, 29. februar 2016 kl. 9.48
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 29. februar 2016 kl. 10.07
jeg bruger aske mellem fliserne , det holder ukrudtet væk.........
Skrevet af: Søren M, 29. februar 2016 kl. 13.20
Mange tak for feedback.
@ Svend Høst. Skader asken dine fliser? Krakelere, skaller af, sprænger i luften eller andet?
(Jeg tænker også at bruge asken mellem fliserne)
Skrevet af: Svend Høst, 29. februar 2016 kl. 14.31
Søren !!! kort og godt .........nej
Skrevet af: A O., 1. marts 2016 kl. 9.27
Aske er basisk - det er det Frank henviser til med link til at aske kan bruges til at lave sæbe.
Beton-fliser vil blive en smule opløst i overfladen, hvis du afrensede dem med SYRE mange gange - men de bliver ikke angrebet af den basiske aske.
Skrevet af: James F., 1. marts 2016 kl. 18.42
Jeg synes, at det lyder interessant, om et spildprodukt som aske kan holde fliserne rene for mos og alger :D
Èn ting må I erfarne dog liige afklare for mig: Er det ikke noget være griseri at gå rundt på - hvis asken skal ligge i et par uger...?
Er det til at tørre skoene af/fri for aske, når I går ind i huset...?
Mvh. den bekymrede rengørings ansvarlige
JR.
Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 1. marts 2016 kl. 19.14
Jeg har brugt aske som isfjerner på trappesten og brolægning i mange år uden at se skader på beton og granit.
En måtte ved døren renser fodtøjet let og hundepoter tager ikke skade.
Jeg bruger ikke salt eller sand, som sviner meget mere.
Efter et regnskyl er asken væk.
Hilsen
Anne Marie
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. marts 2016 kl. 21.44
Tak Anne Marie
I et tidligere indlæg nævnte jeg, at vi brugte aske på fortovet da jeg var barn. Det var dog aske fra kakkelovnen, hvor der blev brændt koks og briketter. Så vidt jeg husker, fik jeg " på puklen" for det indlæg.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.