Forum

Gødning?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Augustesen, 9. februar 2016 kl. 23.21

Jeg har i mange år, gødet hele haven + krukkerne med Animix havegødning ( det er en biologisk gødning) selvom, den var mega dyr. Den var god for alle planter og så var den god for miljøet.. Ak-ve, nu kan man ikke få den mere! Hvad skal jeg så vælge? Er der nogle, der kan anbefale en anden gødning?????? og hvad så med prisen?
Kærlig hilsen Gitte Augustesen

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 9. februar 2016 kl. 23.35

Jo jeg mener at Silvan stadig har den i 20 kg poser.
der har jeg set den .
Ellers kan du bruge en gødning med hønsemøg. Den er næsten lige så god . I animix er der urea i men det kan kun købes i 25kg sække og forhandles ved korn og foderstoffer . Urea er ikke økologisk . I stedet for kan du erstatte det med hornmel .

2 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. februar 2016 kl. 0.08

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. februar 2016 kl. 0.15

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. februar 2016 kl. 6.43

Hej Gitte Augustesen

DLG oplyser i sin produkoversigt, at produktet som Frank Chr omtaler ikke er af økologisk oprindelse.
Produktet er fremstillet af dybstrøelse fra konventionel kyllingeproduktion (opvarmet og derfor uden smittekim og ukrudtsfrø).
Det må anvendes i økologisk produktion, men det skal ske efter Landsforeningens Økologisk Jordbrugs regler om begrænset tilførsel af konventionel gødning.

Nu beskriver du din "produktion" som helt til eget forbrug, så reglerne om begrænset tilførsel i økologisk produktion kan du jo vælge at se stort på......
Men det er vigtigt at vide (og tage stilling til!) at køb af produktet er = accept af konventionel kyllingeproduktions mangel på respekt for hensynet til dyrevelfærd.

Så jeg vil fraråde at anvende DLG Kombigødning 5 - 2 - 4.

Der er andre muligheder:

Man kan købe økologisk baserede næringsstoffer - der er flere at vælge imellem: Søg på nettet med søgeordene "Økologisk havegødning" eller kontakt en forhandler, der annoncerer på Havenyt.

Man kan producere næringsstofferne til haven i haven:

Det er let at købe frø og producere næringsstoffer til eget behov.
Det er især kvælstofindsamling, der er interessant her. Nogen planter er i stand til at oplagre kvælstof i de grønne dele og i rødderne (og optager selvfølgelig også andre næringsstoffer).

Måske kan du vælge områder i din have, hvor du dyrker kvælstofsamlende afgrøder (kløver, luzerne eller lupin).

Planternes rødder efterlader opsamlet kvælstof - så der hvor du et år har dyrket kvælstofsamlende planter kan du året efter dyrke planter, der har brug for ekstra næring. Så tænk på det på den måde at du flytter din næringsstofindsamling rundt i haven fra år til år.

Plantedelene over jorden kan du i dyrkningssæsonen lægge ovenpå jorden de steder, hvor andre slags planter har brug for næring (overfladekompostering kaldes det).

Du kan også kompostere de grønne plantedele. Det er lidt mere arbejdskrævende - men enkelt nok. Overdæk kompostdyngen, så regnen ikke udvasker næringsstofferne. På den måde sikrer du, at der er et tilskud af næringsstoffer klar til dine krukker, når dyrkningssæsonen starter året efter.

Jeg håber, at du fortsætter med at gå efter en forsvarlig løsning ;-)

Venlig hilsen
Lone

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. februar 2016 kl. 7.26

6 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. februar 2016 kl. 9.50

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 10. februar 2016 kl. 12.54

Animix består af urea, soya og grønmasse muligvis fra græs eller lucerne. Så det er ikke et miljøvenligt produkt .Produktionen af urea foregår kemisk og soyaen har betydet fældning af en masse træer der hvor den bliver produceret.
Så vil man dyrke med økologi for øje så skal man vælge sine gødninger hos producenter som har det røde ø mærke, som foreksempel farmer gødning.dk
Man kan også vælge og gøre som Lone . Men det kræver lidt mere arbejde .

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Augustesen, 10. februar 2016 kl. 23.17

Mange tak for de gode råd- det var lige det- jeg havde brug for. Farmergødning sælger kun øko havegødning piller i hele paller!!!!!!!!!
og jeg har kun 813 kvm. stor grund- fnis fnis, så hvad gør jeg?. Er der nogle som har erfaring med, at man f.eks kan købe 10 stk. sække. Knus fra Gitte

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. februar 2016 kl. 0.05

Du kan godt bestille 10 sække via farmergødning men der kommer fragt oveni . Ellers sælger genbyg på Amager dem også .

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2016 kl. 0.13

Hej Gitte Augustesen

Prøv lige at kigge på Solsikken's hjemmeside - der er flere muligheder end palle-vis ......
Og Solsikken er trofast annoncør på Havenyt gennem mange år ;-)

Venlig hilsen
Lone

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. februar 2016 kl. 0.18

ups vi må ikke glemme vores annoncør . De bør komme i første række.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. februar 2016 kl. 7.10

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 11. februar 2016 kl. 22.21

Jeg startede sidste år med at trække saften ud af komposten.
Køkkenkomposten kommer jeg i en vandtank med hane og har en dunk stående nedenunder til opsamling.
Er ikke helt sikker på virkningen.
Sidste år brugte jeg blandinger med 10%, 20% og 50% af den flydende gødning (og så en plante (erodium) der blev vandet med en tilsvarende mængde rent vand).
Planten med 50% udtræk gik ud.
De to andre voksede mere end planten med rent vand.
Men jeg kunne ikke registrerer forskel på 10% og 20%.
Men forsætter forsøget iår.
Problemet er nok, at det er flydende og hurtigt vaskes ud hvilket ikke er særlig miljøvenligt. Men det finder jeg ud af.

Af fast gødning har jeg i mange år brugt Lupin gødning som jeg har været rigtig glad for (og forsat er). Hønsegødning (granulat) har jeg også anvendt. Men mener Lupin er lige-så-godt og måske bedre.

(PS. Udtrækket fra køkkenkomposten stinker og skal ikke bruges indendørs ;)

14 af 16 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 12. februar 2016 kl. 0.20

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2016 kl. 7.17

Det skulle have været et direkte link, men det tillader solsikkens teknik ikke. (Det må koste kunder hvis søgemaskiner heller ikke kan finde Karsten på grund af javascript i navigationsstrukturen)

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. februar 2016 kl. 14.06

Hvis jeg ikke har kompost nok selv, henter jeg champignonmuld eller hestegødning. Hestegødningen er gratis.
Champignonmuld kan bruges direkte. Findes i en økologisk udgave til 50 kr. mere pr. trailerfuld.
Hestegødning bruger jeg enten til at lægge på kompostpladsen, eller jeg lægger det direkte på aspargesbedet eller under frugtbuske.

Nyt svar til emnet »Gødning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gødning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider