Forum

Gør barkflis jorden sur?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Claus Pejtersen, 31. januar 2016 kl. 16.04

Hejsa,

vi benytter med stor fornøjelse rigelige mængder barkflis mellem buske og træer for at forhindre ukrydt men nu er jeg blevet i tvivl om dette kan ændre jordsammensætningen så den ender som egentligt surbundsjord. Det er naturligvis optimalt hvis det foregår i Rhododendronbedet men sagen er at vi anvender flis over det meste af haven. Nogen der ved om det er et problem eller kan vi roligt fortsætte?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 1. februar 2016 kl. 17.49

Det kommer meget an på hvad for træer det kommer fra.
Der er feks. meget syrer i egetræer og nåletræer.
Men jeg vil anbefale at tage en pH prøve på det bark du har.
Man kan købe pH stiks på apoteket.
Så tager du noget bark og lægge det i destilleret vand natten over. Så tager du en måling. Den må helst ikke være over 7,5(5,5-6,5 er neutral)
Men det kommer an på hvilke planter du har.
Mvh

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 1. februar 2016 kl. 19.19

Ph værdi 7 = neutral.

Under 7 = surt

Over 7 = basisk

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. februar 2016 kl. 22.33

Interessant spørgsmål. Jeg har kigget lidt efter om jeg kunne finde nogle forsøg hvor man har undersøgt det. Der er nogle få og de finder generelt højest en svag forsuring (-pH 0.5).
Jeg fandt dog ingen forsøg hvor man har undersøgt effekten over flere sæsoner, så man kan sagtens tænke sig at pH værdien bliver ved med at falde.
Jeg tror det er en god ide at tage nogle stikprøver og evt. kalke lidt hvis man kan se jorden er ved at blive for sur.
Jeg synes ikke du skal være skræmt fra at bruge barkflis eller andet organisk jorddække.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 1. februar 2016 kl. 23.10

Jeg tror at det regulerer sig selv bag efter . Jeg har set bede som har fået tilført barkflis fra nåletræer uden at planterne har taget skade ved at ændre ph .Det er kun et lille stykke af jordoverfladen som bliver sur.
Selv efter flere år med flis sker der ikke noget voldsom ændring ved en kalkrig jord
Skal man virkelig ændre noget skal man plante i spagnum eller i rene spåner .

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 1. februar 2016 kl. 23.13

Obs Ellers giver du det lidt kalksalpeter så bliver det ikke surt eller stjæler kvælstof fra planterne .

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. februar 2016 kl. 9.23

Hej Claus Pejtersen

I Havenyt's arkiv har Sten Porse's artikel "Flis i haven" en hel del information om hvad hhv barkflis og træflis bliver årsag til, når materialet lægges ud på jordens overflade.

Du finder artiklen ved at skrive titlen i søgefeltet øverst på Havenyt's side.

Venlig hilsen fra
Lone

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 2. februar 2016 kl. 17.39

Tilde P.
Du har ret. Jeg formulerede mig lidt forkert.
Langt de fleste planter foretrækker en pH mellem 5,5-6,5.
Det var det jeg mente med 'neutral'
Mvh

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. februar 2016 kl. 18.18

H. Christensen.

Du har også ret i, at de fleste planter trives bedst ved Ph. 5,5-6,5.
Og så er det meget svært at rette op på en jord, som har fået for meget kalk og dermed for høj Ph- værdi.

Mvh.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus Pejtersen, 3. februar 2016 kl. 22.43

Tusind tak for masser af gode svar - jeg føler mig ret beroliget og vil fortsætte med at bruge barkflis (så sjovt er det jo heller ikke at luge ukrudt :-))

Nyt svar til emnet »Gør barkflis jorden sur?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Gør barkflis jorden sur?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider