Skrevet af: Lotte S., 25. januar 2016 kl. 11.17
Hej Alle
Jeg er helt ny herinde, og har valgt at søge herind da jeg nok ikke har helt så grønne fingre som mange af jer, eller også fordi min fritid er fyldt om med en masse andre projekter.
Jeg har en staldvæg der vender ind mod gårdspladsen, og vender mod nord - dvs. den får kun det helt tidlige morgenlys, og aftenlyset når den knap af få, der skytter den anden stald for.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig på et stykke af den kedelig grå væg have nogle klatreplanter, som ikke ødelægger væggen med fangearme, og som ikke skal holdes nede hvert år fordi de gror højere end hustaget på en sæson.
Så hvad vil være godt at sætte der?
Det skal være noget der er nemt at passe, eller med andre ord, som passer sig selv år efter år uden det store hokuspokus :)
Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. januar 2016 kl. 13.06
Min umiddelbare tanke er en klatrehortensia, den vil være perfekt til formålet. Den passer sig selv, vokser ikke helt sindssygt, men heller ikke langsomt. Den hæfter sig godt nok til muren, men den ødelægger ikke noget.
Jeg har i mange år haft en klatrehortensia på nordsiden af et skur, hvor den kun får lidt aftenlys og det stortrives den med.
Sidste år skulle vi male og valgte at fjerne den øverste del af hortensiaen, for at få et ordentligt resultat. Det lod sig nemt gøre - uden at der blev ødelagt noget eller efterladt mærker.
Skrevet af: Lotte S., 25. januar 2016 kl. 20.02
Tak for svar Trine :)
Jeg må kigge nærmere på klatrehortensiaen :)
Her er staldvæggen, nede i enden er der en "vin" af en slags, den gror helt vandvittig og vi kan slet ikke styre den, så den skal væk :)
Skrevet af: Else B.H., 25. januar 2016 kl. 23.30
På nordsiden har jeg brugt Clematis tangutica og Tobakspibeplante. De kræver et stativ eller lign. at klatre på men hæfter sig ikke fast på væggen og det er en fordel når der skal kalkes vægge :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. januar 2016 kl. 13.23
Jeg ville også foreslå Clematis - en gang beskæring årligt er jo overkommeligt :)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 27. januar 2016 kl. 8.28
clematis MONTANA RUBENS er meget rigtblomstrende
Skrevet af: Gartner Duun, 27. januar 2016 kl. 14.24
Kaprifolie er også meget taknemmelig og der findes en som dyfter meget kraftig når den blomster . Nu ved jeg ikke om i har heste i stalden for så er det sikkert et dårligt valg da kaprifolien er giftig.
Men der findes flere forskellige at vælge imellem og clematis er ikke noget dårlig valg ..
Skrevet af: Gartner Duun, 27. januar 2016 kl. 14.27
Kaprifolie er også meget taknemmelig og der findes en som dufter meget kraftig når den blomster . Nu ved jeg ikke om i har heste i stalden for så er det sikkert et dårligt valg da kaprifolien er giftig.
Men der findes flere forskellige slyngplantert vælge imellem og clematis er ikke noget dårlig valg ..
Skrevet af: Lotte S., 27. januar 2016 kl. 21.24
Jeg vil gerne sige tak til alle for at have brugt tid på at svare! Der er lidt ideer at kaste sig over og blomster at læse lidt mere om!
Nej vi har ingen heste i stalden, kun kaniner og katte, men har børn, så alt for giftig behøver det ikke at være :)
Skrevet af: Lars Holt, 28. januar 2016 kl. 18.30
Vin er nu nemme at beskære.
Det gøres i marts, og der skal skæres meget mere væk, end folk normalt tror. Senere beskæring skulle ikke være strengt nødvendig, hvis man ikke går op i druernes kvalitet, men blot spiser dem.
Skrevet af: Lotte S., 28. januar 2016 kl. 20.08
Hej Lars
Tak for det, det er ikke en vin i den forsand med druer, men har fået af vide den hed noget med vin.
Vi har hver forår skåret den helt ned til 50 cm højde og inden sommeren er ovre hænger den i lægter ind under taget, så den skal ned, den er alt for vild :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.