Skrevet af: Thava Sabanathan, 29. december 2015 kl. 23.09
Hej Havenyt,
Vi har købt en grund, hvor vi i den nordligeside har har et landbrugsejendom som nabo. Naboen har plantet træer i skel, som er til gene vores hus, som ligger 2,5 m fra skel.
Vi kontaktet naboen for at høre om vi måtte fælde disse træer, men han insisteret på at vi ikke måtte fælde træerne.
Mit spørsmål er, må træerne være plantet i skel?
Skrevet af: Lis P., 30. december 2015 kl. 7.05
I skal nok have fat i teknisk forvaltning i den kommune i bor i for at høre hvad der står i reglerne.
Selv har vi høje træer ned mod naboen, vi bor i en mindre forstad til Randers, naboen må dog kun klippe de grene der gror ind over hegnet til hans grund da træerne står på vores side af skel.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. december 2015 kl. 8.29
så vidt jeg husker må planter i skel ikke være højere end 1,80 m
Skrevet af: Anonym bruger, 30. december 2015 kl. 10.00
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 30. december 2015 kl. 10.01
Skrevet af: Thava Sabanathan, 30. december 2015 kl. 10.12
Jeg har læst mig til at hvis nabogrunden er et landbrug/mark må de godt være højre end 1,8m.
Jeg kan ikke finde frem til om de må være plantet i skel. Jeg har læst et sted, at der kun må plantes i skel, hvis man er enig med naboen.
Skrevet af: Anonym bruger, 30. december 2015 kl. 10.17
Skrevet af: Knud Halskov, 30. december 2015 kl. 10.34
Der er tale om en landbrugsejendom. Hvordan kan du vide, Frank, at der ikke er åbne marker?
Skrevet af: Anja Egeriis, 30. december 2015 kl. 10.37
Thava - vi kan kun komme med en masse forslag og mere eller mindre gætterier herinde.
Du kan kun blive helt sikker på, hvad der er korrekt, hvis du kontakter din kommune og får fat i de folk, der har med den slags at gøre :)
Skrevet af: Anonym bruger, 30. december 2015 kl. 11.04
Skrevet af: Thava Sabanathan, 30. december 2015 kl. 18.03
Jeg har kontaktet hegnsynet hos Aarhus kommune, afventer svar fra dem.
Har vedhæftet luft foto, håber det kan give bedre indblik i sagen.
Mange tak for jeres svar, godt nytår.
Thava
Skrevet af: Tom Andersen, 30. december 2015 kl. 20.13
Har du bygget nyt hus på grunden - altså vel vidende, at træerne lå der?
Skrevet af: Thava Sabanathan, 30. december 2015 kl. 20.17
Ja, det har vi eller mere præcis igang med at bygge huset.
Det kom bag på os afstanden mellem huset og træerne var så lille.
Thava
Skrevet af: Tom Andersen, 30. december 2015 kl. 21.56
Synes du selv, at det er en rimelig fremgangsmåde?
Jeg håber næsten at naboen har retten til at bevare træerne og står fast på den.
Måske kan du lære at holde f træerne?
Skrevet af: Thava Sabanathan, 30. december 2015 kl. 22.17
Tom, mange tak for dit svar.
Thava
Skrevet af: Willy N, 31. december 2015 kl. 1.06
@Tom
Jeg er enig med dig i, at træer er værd at holde af.
"Rigtige træer" planter vi stor set for næste generationer (fyr, bøg, eg ex.).
På den anden side, så er Thavas løsning den rigtige, når der ikke kan komme det ønskede resultat ved at tale med naboen.
Det er derfor vi har Hegnsyn i kommunerne.
Og reglen er, at hvad der står indenfor en 2,5 m. afstand fra hegnet, er det Hegnsynets domæne.
Med mindre det er bygning. Så er det Teknisk forvaltning.
I selve hegnet, kan hvad der end står, kræves at blive skåret ned til 1.8 m.
Hegnsyn findes, men er på mange måder noget crap.
Eksempler på en fuldkommen blottethed for kendskab til hegnsreglerne, er der ved domstole masser af eksempler på Hegnsyn kan have.
Og så kan Hegnsynet bestemme hvor høj hækken må være og hvilken slags hæk og det kan pålægge naboerne at plante og vedligeholde den.
Og så kan en af naboerne fjerne den og f.eks. opføre en garage el. lign. uden Hegnsynet kan bestemme noget som helst.
Det er bygningsreglementet der afgør, at det må man gerne og som sortere under Teknisk forvaltning.
Og så er Hegnsynet en myndighed uden nogen form for forpligtigelse. Hegnsynets afgørelse kan ikke ankes nogen som helst steder.
Skal et Hegnsyns afgørelse omstødes, er det en civilretslig sag for domstolene, som kan koste den forurettede 10 tusindvis af kroner (som måske/måske ikke kan tørres af på den forurettedes forsikringsselskab).
Og Hegnsynsmænd - som har et ganske betydeligt ansvar og myndighed - er der ingen krav til, andet end de skal have forstand på bygninger og planter uden det er specificeret hvad denne "forstand" går ud på med andet ord end "kyndig".
@Thava.
Mange mennesker starter deres hus eventyr med at fælde træer.
Træer som er monumentale og som du ikke vil kunne få tilbage i din levetid.
Du bør nok trække vejret engang og lige vente et års tid eller to inden motorsaven bliver for aktiv.
En løsning kunne sagtes tænkes at være, at det vil vise sig at nogen af træerne i hegnet skal blive stående.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. december 2015 kl. 8.48
@thava - du har nok kvajet dig - hvis træerne stod der inden du begyndte at bygge er der næppe noget at gøre ved det med mindre naboen kan snakkes godt for - prøv med et par flasker vin
Skrevet af: Willy N, 31. december 2015 kl. 9.33
@Mogens Madsen.
Uanset at træerne har stået der da grunden blev købt, skal ulovlige forhold bringes iorden. Står hegnet i skel er det ikke lovligt og der er flere løsninger.
Et: Træerne fældes og der plantes ny hæk efter anvisning fra Hegnsynet (eller enighed ml. parterne). To: Træerne skæres ned til 1.8 m. hvis de derved opnår en hegnfunktion.
Iøvrigt er det vanskeligt at forestille sig så store træer kan have en egentlig hegnfunktion. Med mindre der er plantet hæk mellem træerne, som kan klare sig dér, er der sikkert ikke hegn med hegnfunktion.
Man kan ikke vinde "hævd" på "noget" som ikke er lovligt ;)
@thava.
Du har ganske ret i, at der er særlige regler vedr. bl.a. læhegn og som kan gøre sig gældende i dit tilfælde.
Så må du æde det sure æble og konstatere, at du ikke har undersøgt forholdende ordentligt inden du købte grunden.
I processen med at købe og bygge nyt har der været rig lejlighed til undersøge forholdet omkring træerne.
De er trods alt ikke dukket op pludseligt og afstande til hegn er nu engang noget man er meget opmærksom på i en projekteringsface.
At træerne er så store og står så tæt på skellet kan ikke være nogen overraskelse for dig ;)
Skrevet af: Tilde P., 31. december 2015 kl. 10.38
@ Thava.
Har du helt styr på, hvor skelpælene står? Det må være den første betingelse for at kunne bedømme om der er plantet nøjagtigt i skel.
Du nævner et sted, at der er 3 rækker træer. Det kunne måske tyde på, at det oprindeligt er et trerækket læbælte, da naboen er en landbrugsejendom. Alle tre rækker kan i så fald ikke stå i skel.
Var hegnet der, da udstykningen blev foretaget ? Eller er hegnet plantet efter udstykning?
Skrevet af: Anonym bruger, 31. december 2015 kl. 10.47
Skrevet af: Lars Holt, 31. december 2015 kl. 12.48
Der bliver skrevet meget i øst og i vest i sådan en tråd. Meget skyldes at vi udtaler os om noget, vi ikke rigtigt ved nok om.
Umiddelbar ligner beplantningen et hegn, og så er det som nogle har nævnt hegnssynet, der kan træffe afgørelse om hegnet. Om en trærække er et hegn eller blot en række træer, er primært et spørgsmål om hensigten, da den blev plantet. At der evt. senere er forsvundet eller tyndet ud i trærækken, kan ikke ændre denne status.
Der er ingen landbrugsmæssige forhold der gør, at der skal være et højt læhegn i skellet (mere).
Det ser i øvrigt ikke ud som om, det er et spørgsmål om skellets beliggenhed, men skal der sættes nyt hegn/hæk, vil det være klogt at få fastlagt skellet. Er huset afsat af en landinspektør, så vil afstanden til skel stå på afsætningsskitsen.
Skrevet af: Lars Holt, 31. december 2015 kl. 13.50
PS. Jeg glemte at skrive, at du naturligvis skal snakke med alle de andre, der har ejendom op til det pågældende hegn.
Skrevet af: Willy N, 31. december 2015 kl. 15.17
@Lars Holt.
Jeg tror nu nok, at jeg har tilstrækkelig kendskab til Hegnsynet til kunne udtale mig. Og det er der nok også mange andre her som har.
Men viden og erfaringer udspringer måske af kendskabet til det lokale. Og der er meget stor forskel på Hegnsyn.
Hegnsyn er en udøvende og dømmende myndighed som dog ikke er offentlig.
Hegnsyn er en selvstændig virksomhed, som hverken kommune eller stat har tilsynspligt eller myndighed over.
Det eneste som det offentlige er forpligtiget til er, at sikre kommunalbestyrelsen udpeger et Hegnsyn.
Hegnsynet er derfor en ganske usædvanlig konstruktion.
Hegnsynets myndighed ligger på niveau med byretten og Hegnsynet efterforskning kan sidestilles med politiet.
Der er ingen formelle krav til Hegnsynets kompetence andet end de skal være "kyndige".
Hegnsynets medlemmer skal hverken være skrappe til at bilægge stridigheder eller skrappe til at forstå lovgivning m.v.
Man kan vel sige, at kommune og stat slipper for en forfærdelig masse bøvl der kan opstå mellem borgerne ikraft af, at de intet har med Hegnsynets afgørelser og virksomhed at gøre.
Fra Hegnsynet går der - ved tvistigheder Hegnsynet ikke kan løse - en lige linje til domstolene.
Ikke til kommune eller stat.
Retsprotokollerne der indeholder sager som vedr. Hegnsyns afgørelser viser med stor tydelighed, at Hegnsynet mange steder er et meget stort problem og i høj grad kan gøre selv små problemer meget store fordi Hegnsynets afgørelse kan hvile på en fuldkommen mangel på indsigt.
" ... vi udtaler os om noget, vi ikke rigtigt ved nok om. ... "
Hovedsagelig er det fordi der er stor forskel på Hegnsyn og Hegnsyn flere steder heller ikke ved noget om det som Hegnsynet er sat til at forvalte.
Hegnsynet er nok den mest besynderlige myndighed i landet hvor vi tilligemed kan se i nogen politikredse, at Hegnsynet indenfor hegnsgrænsen har den fulde myndighed.
Der er eksempler på folk der har fået skåret deres hegn (i skel) ned og anmeldt det til politiet som har henvist til Hegnsynet og i andre politikredse hvor politiet betragter det som hærværk og betragter sagen som en politisag.
I virkeligheden kan ingen vide noget om Hegnsyn med mindre der eksplicit tales om det lokale og med kendskab til det lokale Hegnsyns kompetencer.
Skrevet af: Anonym bruger, 1. januar 2016 kl. 0.52
Skrevet af: Thava Sabanathan, 1. januar 2016 kl. 9.20
Mange tak for jeres svar,
@Tilde, naboen og jeg har tjekket med skelpælene, og vi kunne begge konstater at træene ligger i skelet.
Nå må vi afvente svar fra hegnsynet.
Skrevet af: Willy N, 4. januar 2016 kl. 10.56
@Thava.
Du må da gerne skrive om udviklingen.
Skrevet af: Anonym bruger, 4. januar 2016 kl. 22.03
Skrevet af: M. Have, 4. januar 2016 kl. 22.53
Nu snakker alle om regler, men hvorfor fjerne træerne. Hvis landmanden bliver godt generet af træerne bliver klippet ned, kan han jo lave en masse træls ting/bebyggelse på hans græsplæne lige bag træerne, som generer betydeligt mere. Samtidig vil træerne jo heller ikke skygge rigtigt, da det levende hegn er på den nordlige side af det nybygget hus. dette er ikke et indlæg, om hvem der har juridisk ret
Skrevet af: Michael Bæk, 5. januar 2016 kl. 19.36
Det lyder som starten på et rigtig dårligt naboforhold.
Hvis det lykkes 'de nye' at gennemtrumfe en ødelæggelse af hegnet skal man nok ikke blive overrasket, hvis naboen pludselig fælder resten og indretter grunden til maskinværksted, mødding, opmagasinering af store maskiner og materialer, fuglestald eller lignende.
Og det er egentlig meget forståeligt. Jeg ville godt nok blive vred, hvis nye ejere af en grund op til min ejendom, som det første krævede træerne i hegnet fældet.
Nogle gange handler det ikke om at få juridisk ret, men om at opføre sig anstændigt. De nye har her gjort noget så eftertrykkeligt i nælderne, hvilket selvfølgelig er synd for dem, men ikke bør være naboens problem.
Gør de det til naboens problem er de heldige, hvis ikke de skaber sig selv en fjende for livet.
Skrevet af: Karna Maj, 5. januar 2016 kl. 19.52
Hvis jeg skulle bo der, ville jeg måske være glad for en række træer ind mod en landbrugsejendom. Især hvis træerne står nord for huset, så de ikke skygger for hus og have.
Måske skal du overveje at spørge landmanden, om I kunne reducere det til trærækken længst væk fra jeres hus, mod at I planter en hæk på 1,8 m i skel. Det trerækkede læhegn er jo plantet for at give læ under dets opvækst, og nu er træerne store og der er ikke behov for tre rækker. Måske er landmanden endda enig i det. Træerne vokser jo ind i hinanden.
Selv om du skulle have retten på din side, så skal du også finde en god løsning for jer - og her hører et godt naboskab også med ind.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. januar 2016 kl. 21.07
@Michael Bæk
Rigtig godt skrevet - det handler absolut ikke om jura, men anstændighed her i startfasen af naboskabet.
@Thava Sabanathan
Lyt til Michael og start forfra.
Skrevet af: Tilde P., 5. januar 2016 kl. 21.36
Hvis man studerer luftfotoet i #10, er der gjort noget ved læbæltet ud for nabohuset med det mørke tag. Det må være muligt, at gøre det samme i dette tilfælde, hvis tingene bliver grebet rigtigt an, (Venlig forhandling).
Skrevet af: Thava Sabanathan, 5. januar 2016 kl. 22.01
Vi er på ingen måde interesseret i have en nabostrid. Vi vil helt klart forsøge finde en løsning med naboen, som er vores overordnet mål.
På det vedhæftet loft foto ser træerne meget pæne ud, ved ikke hvor gammelt dette foto er, men idag er realiteterne helt andet, pga. manglende vedlighold og landbruget er forpagtet til en anden.
Efter have vendt ovenstående problem med vores entrepanør, har vi besluttet første omgang klippe træerne til skel, som naboen også havde forslået, som må vi derefter se hvor meget det realt udgør af gene for os og derefter tag en vurdering senere.
Kommunen har svaret flg til mit spørgsmål, som var udgangspunktet for denne tråd:
"""Hegnssynet er et tvistnævn, der behandler konkrete tvister mellem grundejere om hæk og hegn i eller langs et fælles skel.
Hegnssynet må ikke rådgive og må ikke udtale sig vejledende om en eventuel sag."""
I skal have mange tak for jeres svar.
Thava
Skrevet af: Willy N, 5. januar 2016 kl. 22.09
Det er jo sådan, at Thava har talt med naboen:
" Vi kontaktet naboen for at høre om vi måtte fælde disse træer, men han insisteret på at vi ikke måtte fælde træerne. "
Når Thava insisterer på, at træerne skal fældes er Hegnssynet muligheden for få tilvejebragt en samtale og herfra nå løsningen.
Men som sagt viser det sig, at der Hegnsyn som er rigtig gode til få en dialog i gang - eller "mægling", "konflikthåndtering" og hvad det ellers hedder - og Hegnsyn som skaber dem.
Hegnet er fællesskab og ikke et hækkeløb hvor det gælder om at vinde og det kunne se ud som om, at Thava har overset fællesskabet, som følger med erhvervelsen af en matrikel.
Er træerne overset i projekteringen, hvor huset placeret i forhold til bl.a. lys, udsigt, veje, verdenshjørner osv. er det ikke træerne, som er problemet. Men projekteringen af byggeriet.
Hegnet er naboens Thava. Det er rigtigt, at hegnet også er din ejendom.
Men altså også naboens ejendom.
Er det et godt Hegnsyn I har i kommunen, så er det sikkert et godt initiativ du har taget.
Som konduite skal du måske forberede dig på, at betale regningen for Hegnsyn såvel som for evt. fældning af træer, hvis I når så langt og måske erkende, at der lige var noget du havde overset da I projekterede byggeriet.
Skrevet af: Tine Horsum, 6. januar 2016 kl. 4.12
Det er da et ærgerligt problem at få- og så med en nybygning!
Jeg gik ellers og troede, at nybygninger skulle stå tre meter fra skel? Eller er det kun drivhuse og haveskure?
Jeg har selv et helt andet problem: Mit læhegn vokser ud over skel- til åben mark. Og her mener jeg ikke brombær eller vildroser, men mit hegn af ask, hyld og krægeblommer.
Jeg er klar på at fjerne brombær og vildroser, der vokser udenfor mit hegn. Men jeg er superærgerlig over, at mit bøgetræ mv har fået tæsk af landbrugsmasinerne, bøgetræet er ved at dø. Det stod ikke ideelt, men fik lov at leve - og det er rasgume ikke inde over marken.
Men hvordan skal jeg holde hegnet- det er en del forskellige træer/buske- nogen er der godt nok 4 af på rad, der betegner et "hegn"- men resten er ikke.
Er det i orden at mit hegn- bliver kvast 2½- 3 meter inde over skel?
Hvad gør man? Markerne er bortforpagtede.
Skal jeg bestille og betale en landmåler? Det er jo dyrt!
Desuden er min skelpæl oppe i det N-hjørne væk. Jo der lå tre marksten- men pælen er V Æ K. (Igen- for nogen år siden fik jeg ligbæreren ud og hans forpragter, der fandtes den- under en marksten).
Mvh
Tine- og når nye nabo opsætter hegn, hvor der står hegn fra dengang, der var mark. Skal jeg så nedsave ævletræerne, krægerne og syrenerne?
Gælder "stævnede" træer- som hegn? De gror jo op i 6-8 stammer?
Skrevet af: Tine Horsum, 6. januar 2016 kl. 4.16
Hov: Det må da egentlig være entreprenøren I skal gå efter?
Hvis huset er kommet for tæt på skel?! Har I en plan over grunden fra landmåler/arkitekt?
Mvh
Tine- det er jo ikke Jer, men måske Jer som bygherrer- men er entreprenøren bygherrer- er det hans ansvar.
Der er forresten ikke mål- på vores ejendom. Og billederne er 10 år gamle- mindst.
Skrevet af: Anonym bruger, 6. januar 2016 kl. 10.27
Skrevet af: Lars Holt, 7. januar 2016 kl. 16.59
Nu er skelpælene jo fundet, og passer med beplantningen, så at se på et kort er ikke relevant her.
Hvis man skal vide, om man kan regne med at matrikelkortet er nøjagtigt for ens egen ejendom, skal man se på kvaliteten af skelpunkterne (oplysningerne findes digitalt). Hvis de er indlagt efter måling med den nyeste teknik, vil de passe indenfor få cm. Men er de indlagt efter det gamle analoge matrikelkort (1:4000) kan de være mange meter ved siden af. Der i mellem er der to andre nøjagtigheder.
Alle nye skelpunkter indlægges med få cm´s nøjagtighed, så matrikelkortet bliver mere og mere nøjagtigt, som årene går.
En ejendoms grænser ses målsatte på et eller flere måleblade, hvis ejendommen ikke er ret meget mere end 100 år.
Skrevet af: Lars Holt, 7. januar 2016 kl. 17.12
Der er ikke oplysninger om skelpunkter på den pågældende portal (så vidt jeg kan se). Brug i stedet matrikelkortet hos Geodatastyrelsen (tidligere Kort- og Matrikelstyrelsen).
Skrevet af: Anonym bruger, 7. januar 2016 kl. 19.41
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.