Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2015 kl. 11.02
Der er sikkert mange, der som mig forbinder en tur i haven og synet af forskellige planter med begivenheder og personer. Enten fordi man har fået planterne som gave - eller har flyttet dem, fordi vedkommende ikke ville/kunne have dem længere. Det gør disse planter til noget helt unikt i ens have og man sender automatisk ( ikke særlig romantisk ord i denne forbindelse) en kærlig tanke til giveren.
Ingeborg
Skrevet af: Gartner Duun, 11. december 2015 kl. 12.03
Jeg har lige aflevereret en rækkehus have med en masse planter som hver i sær havde en historie
og minder fra rejser , fra personer jeg igennem tiden lærde at kende og fra samlinger jeg har skrevet og ringet mig til.
Desværre stod vi og skulle flytte så jeg kunne ikke have noget af det med .Desuden var det også blevet for stort .
så jeg vslgte at lade det blive til glæde for de nye lejere.
Nu har jeg ved selvsyn set at de har gravet alt op og smidt det ud . Blommetræ, fersken masser af æbler hibiscus buske i forskellige farver og frilands orkideer
og meget andet .
Hvis jeg havde taget det med var det gået ud .....
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2015 kl. 14.20
Åh Søren, jeg blev meget ked af at læse det du skrev. Men det er nok også en tanke, jeg må vænne mig til. Selvom jeg synes at vi både har et pænt hus og have, kan jeg sagtens forestille mig, hvad de, der engang om ikke så mange år vil gøre med det.
Sådan set er jeg selv mest glad for min have, når jeg kan forandre noget. Stilstand er ikke lige mig. Hvis jeg var ung og skulle overtage vores hus, ville det også komme til at se helt anderledes ud. I dag orker jeg det ikke.
Ingeborg
Ps. Håber at du har en stump have i dag?
Skrevet af: Gartner Duun, 11. december 2015 kl. 15.13
Efter 23 år får man samlet sig en del og når det både er ens hobby og erhverv og det griber om sig så er det lidt af en flad fornemmelse at se andre fjerne det indenfor nogle få måneder og sætte en lille grim hæk . og så græs i stedet for .
Mit blommetræ bar masser af lækre Viktoria blommer, mit fersken havde mistelten podet på stammen og bar masser af frugter. 27 forskellige æblesorter havde jeg .Men det var en enlig mor med små børn som ikke interesseret sig for "botanik" som fik haven og som ville have alt væk . Ok det krævet lidt viden at vide hvad der var hvad men svære er det heller ikke .
Skrevet af: Anonym bruger, 11. december 2015 kl. 15.28
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 11. december 2015 kl. 15.32
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2015 kl. 17.07
Problemet er nok at man gerne vil have huset, men ikke kan overskue at skulle passe en have. Da vi flyttede ind i vores store hus i 1973, var naboerne til begge sider ansat ved DSB og havde en arbejdstid, som gav dem fri det meste af eftermiddagen og den tid tilbragte de i hsven. Vi flyttede ind den 23. Marts og der lagde den ene nabo kartofler, og det sneede dagen efter. Første spørgsmål fra nabo til venstre: "er din mand havemand?"- og det er han IKKE! Han så lidt underlig ud, da jeg sagde at det var jeg til gengæld. Det første spørgsmål fra naboen til højre: " hvordan har så unge mennesker råd til at købe et så dyrt hus?" Denne nabo forblev vi altid på hilse niveau med og nix weiter, mens de andre var de sødeste nsboer man kunne tænke sig. Men alt det er nu 3-4 nye naboer siden.
For et par år siden ville vores søn vise sin voksne datter, hvor vi havde boet fra 1966-1973. Vores barnebarn sagde straks at hun kunne se at haven var anlagt i "farmors stil", det var jeg glad for at høre, for så er der ikke væltet særlig meget!
Ingeborg
Skrevet af: Mogens; E., 11. december 2015 kl. 18.17
Vores ene nabos have var i mange år flot og velholdt, men desværre skulle de flytte. Nye unge mennesker flyttede ind og haven fik lov til at passe sig selv. Efter 6 år er deres have et sandt ukrudts helvede. Nu mangler der bare nogle bilvrag. Mælkebøtterne flyver i skyer over hækken, og ukrudt invaderer under hækken.
Hvorfor fa.. køber folk hus med have, når de ikke gider at holde hverken huset eller have.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2015 kl. 18.33
Ja Mogens. Det er sandelig et problem i mange villakvarterer. Jeg tror at det er særlig galt de steder, hvor husene er billige og huslejen billigere end i en lejebolig. Her omkring i nabokvartererne har vi en del af de huse, der i sin tid blev bygget med statslån. De har kunnet erhverves for små penge - og så ligger de også op ad jernbanen. Ja, det er virkelig synd for de mennesker, som har boet der hele livet og må se sig omgivet af "svinemikler" i dag. Folk der hverken passer hus eller have - nærmest har sække foran vinduerne og bilvrag og losseplads i indkørslen. Der burde kunne skrides ind overfor den slags.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 11. december 2015 kl. 19.21
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2015 kl. 19.27
Nej - det håber og tror jeg ikke, for jeg har bunddække af efeu over til naboen. Den tidligere nabo var glad for det og takkede endda for mine efeu.
Det ville vist blive noget værre noget, for så kunne man jo anke skvalderkål der bredte sig gennem hækken osv. Dette var ønskværdigt hos os, men jeg udpiner det bare og kan holde det i ave.
Ingeborg
Skrevet af: Mette Lund, 11. december 2015 kl. 20.07
Jeg er nok en af dem, hvor naboerne klager over, at der flyver mælkebøttefrø over hækken. Jeg elsker at rode i min have og har både nedlagt og anlagt bede. Men ærlig talt, så har jeg svært ved at hamle op med ukrudtet med fuldtidsjob og 2 børn. Og jeg vil ikke at stresse over, at der er lidt ukrudt her og der. Desuden elsker mine høns mælkebøtteblade! Jeg kan godt se, at de fleste naboer her på vejen har snorlige hække, uden et blad der vender forkert. Og der er ikke én lille ukrudsplante i haven. Det kan jeg slet ikke leve op til. Jeg kan godt se, at det er smukt, men en lidt kaotisk have kan også være smuk og interessant.
Skrevet af: Lars Holt, 11. december 2015 kl. 20.45
Der blev spurgt til, om man kunne tinglyse en servitut om forbud mod at ødelægge ens fintanlagte have og påbud om at passe den. Det kan man godt.
Men det er til ingen nytte, hvis køberen ikke interesserer sig for haven. Hvem ville være interesseret i at lade handelen gå tilbage, så man selv efter mange års mislighold skulle rette op på det?
Mit bedste råd er at lade være med at vende tilbage til haven - bevar de gode minder uforstyrret.
"Ukrudt" må selv bestemme, hvor det vil flytte sig hen. Du har ingen pligt til at holde det i snor.
Og ukrudt i egen have er også i stor udstrækning et privat spørgsmål, uanset hvad der står i servitutterne. Det skal være meget, meget groft, før der kan skrides ind.
Glæd dig over din egen have, og lad naboen være i fred.
Eller bedre - hjælp naboen med at få haveglæde. Tilbyd dine gode råd og lidt af dit overskydende knofedt.
Skrevet af: Tom Andersen, 11. december 2015 kl. 20.47
Mette, du skal glæde dig over, at du ikke lever op til det gammeldags ideal med bar jord og ingen vild flora i haven.
Den type haver bidrager ikke til noget som helst i forhold til natur/ økologi.
Tænk, hvis du fik mere fritid og så brugte den på at nedbryde natur og miljø for at leve op til naturfjendtlige idealer fra en svunden tid - nej vel?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. december 2015 kl. 21.27
Tom Andersen - endnu en gang noget snik snak. Min have er meget velplejet og den eneste bare jord er kanten mellem græsplæne og bed på ca 10-15 cm. Ved du ikke, at nogle mennesker har en indbygget sans for en æstetik, som indbefatter symmetri og rene linjer, men ikke udelukker økologi og biodiversitet. De haver du opfordrer til er vel ikke "laden stå til" haver, for det er jo også mere bekvemt. Man har lov til at passe sin have efter egen smag og behag, så længe man ikke generer andre.
Vores nye genbo satte et højt sort plankeværk op langs sin baghave, hvor der før var hæk. Der var en anden nabo som spurgte mig om jeg ikke var ked af at der på den andn side af vejen overfor vores hus var sådan et sort plankeværk. Ærlig talt var/ jeg glad for plankeværket, for det skjuler tonsvis af kulørte legeredskaber, kaninbure og andet skrammel der venter på at komme på lossepladsen - ved lejlighed.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 11. december 2015 kl. 21.27
Skrevet af: Mette Lund, 11. december 2015 kl. 21.43
Er denne her diskussion ikke kommet ud af en tangent? Vi har vel alle forskellig holdning til, hvordan en have skal være. Nogle kan lide det strengt kontrollerede, andre et syndigt kaos, hvor også legende børn er velkomne. Det ene er vel ikke mere rigtigt end det andet. Jeg kan godt forstå, at man ærgrer sig over, at mange års hårdt arbejde i en have ødelægges, men igen: Man har solgt huset og den nye ejer har vel lige så meget lyst til at sætte sit præg på haven som sælgeren havde i sin tid. Og det er ikke alle der vil have en prydhave, nogle vil bare have en græsplæne, hvor fodboldmålet og liggestolen kan stå på.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. december 2015 kl. 0.11
Mette, du har helt ret, men i et økologisk forum kan mælkebøtter (og børn) være højere prioriteret end "stramme linjer og ordentlighed".
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 12. december 2015 kl. 8.38
som jeg har forstået så flyttede søren fra en lejebolig - og der ka´ man vel ikke tinglyse noget som helst på - som fraflytter
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 9.04
Skrevet af: Lars Holt, 12. december 2015 kl. 9.10
Man skal være ejer af ejendommen på det tidspunkt, man får tinglyst en servitut.
Det vi taler om her vil være i handelsaftalen.
@Frank
Teoretisk kan man, hvis man har solgt med sådan en servitut, gå til retten og få køber dømt til at overholde servitutten. Men praksis siger, at det vil være spild at resourcer. Hvem skal vurdere, om pasningen er efter servitutten? Det er jo dommeren, og ikke sælgeren.
Hvad gør dommeren, når der er fældet et sort, markant og bevaringsværdigt træ? Træet kan ikke genskabes i sælgers levetid.
Hvis ens bevoksning (krudt eller ukrudt) er til skade for et fælleshegn kan man blive pålagt at udbedre skaden. Men skvalderkål og mælkebøtter kan ikke skade hækken - det kan højst skade naboens "gode" humør.
Slås ikke med naboen - samarbejd!
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 9.10
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 9.30
Skrevet af: Lars Holt, 12. december 2015 kl. 9.32
Ja, men så var du også stadig ejer.
Her behøver du ingen servitut, men husk at skrive regler for pasning af haven i lejeaftalens §11. Der skal meget til for at opsige lejere.
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 9.36
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 9.43
Skrevet af: Lars Holt, 12. december 2015 kl. 9.52
Der er ingen naboer, der er født totalt afvisende. Det er noget, de kan blive, hvis man fornærmer dem.
Jeg har 9 naboer, og kommer godt ud af det med dem alle sammen. Hvis man ikke kan enes med sine naboer, bør man overveje om ikke en flytning, er den bedste løsning.
Men jeg mindes 2 af mine tidligere naboer, hvor det let kunne være gået galt. Jeg gjorde i begge tilfælde noget, som i deres øjne var forkert. Det gav et møgfald til følge.
Selv om jeg, så vidt jeg ved, ikke gjorde noget forkert, sagde jeg undskyld og holdt op med mit forehavende. Det var ikke noget, jeg absolut skulle.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. december 2015 kl. 10.31
Lars, flere af din slags (hensynsfuld og empatisk) ville gøre meget gavn her på planeten :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 11.44
Skrevet af: Tom Andersen, 12. december 2015 kl. 12.06
Frank, hvad er en "høvding" i dine øjne?
Alene her i tråden fremgår det jo tydeligt, hvor intolerante og selvforherligende nogle mennesker er.
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 12.28
Skrevet af: Tom Andersen, 12. december 2015 kl. 12.36
Frank, du virker da også som et tolerant menneske, set her fra :-)
Skrevet af: Mogens; E., 12. december 2015 kl. 16.36
For lige at komme tilbage til emnet.
Ved mine gamle forældres sølvbryllup i 1965 fik de denne Rhododendron, som var blevet gravet op i min bedstefars have.
Det var dengang en stor plante som blev kørt ind i stuen. Bedstefar mente at den var omkring 20 år gammel.
Planten her nu groet i min have i 35 år, men måtte for et par år siden saves kraftigt ned, for den var blevet alt for tyndbenet.
Den overlevede og trives godt med nogle meget store blomster.
Dvs. den er ca. 80 år gammel - hvor gammel kan sådan en Rodo blive.
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 17.02
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. december 2015 kl. 17.08
@Tom Andersen. Det er ikke første gang du klandrer mig for at have en efter min mening smuk, ryddelig og frodig have. Jeg har ingen bar jord - selvom jeg tidligere skrev at der var bar jord mellem græsplæne og bed. Det passer ikke engang. Jeg har fyldt alle "render" op med nedfaldne blade, så ingen bar jord her, men de planter jeg selv bestemmer at jeg vil ha'.
Du kan sige hvad du vil - men jeg vil gerne have mig frabedt at du altid nedgør min have som værende uden værdi for biodiversiteten, fordi jeg ikke lader alt muligt gro.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. december 2015 kl. 17.21
@Lars
Jeg blander mig heller ikke i mine naboers måde at holde deres have på, så længe de ikke lader hækken vokse til 3 m højde og bredde på deres halvdel. En venlig opringning til naboens far, som ejer huset, betød at han straks bestilte en gartner til at skære hækken ned og tilbage.
Til den anden side har vi ingen hæk, men jeg har plantet diverse buske på vores del af jorden. Samtidig har jeg for den gamle dame, som tidligere boede der, passet ca. 1 meter af hendes grund, med afstikning af græsplæne osv. Det var min fejl at jeg fortsatte med det, da der flyttede nye folk ind, som slet ikke passede haven nogensinde. Da jeg var i gang med at beskære mine buske fra min side, fik jeg et ordentligt møgfald, og siden har
en stor selvsået kristtjørn fået lov til at vokse sig 4 m bred og 10 meter høj i selve skellet, 3 meter fra vores hus.
Ingeborg
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 17.23
Skrevet af: Anonym bruger, 12. december 2015 kl. 17.31
Skrevet af: Lars Holt, 12. december 2015 kl. 17.51
Hvis der vokser selvsåede planter op i skel, har man lov til at fjerne dem, så det burde ikke være blevet et problem.
Men er det på naboens side, må man ikke røre den, før den når skel, hvor man kan klippe den.
Skrevet af: Tom Andersen, 12. december 2015 kl. 18.08
Ingeborg, du kan bede mig alt det du vil og det gør du tit, men jeg henviser ikke til specielt til dig eller din have, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig :-)
Skrevet af: Lars Holt, 12. december 2015 kl. 20.34
Der er af og til lidt internt mundhuggeri her i forum.
Det burde ikke være nødvendigt, medmindre man er oprigtigt uenige.
Jeg tror også, at jeg er blevet beskyldt for holdninger, jeg ikke har.
Der er ofte mange holdninger i gang i et emne, så når man svarer på et problem, kan der være andre, der tror, at man svarer på noget andet. Ind i mellem bliver man oven i købet overhalet indenom af kommentarer, der ikke var der, da man selv gik i gang med sin besvarelse.
Så når vi læser indlæg, der ikke lige passer os selv, skal vi huske, at det nok er møntet på en af de andre i debatten.
Kun hvor man specifikt er nævnt, kan man være sikker på, at man er hovedperson i kommentaren.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. december 2015 kl. 18.49
Lars Holt
I sin tid klippede jeg kristtjørnen ind på sider og i toppen, så den var en rimelig smuk busk i hækhøjde, når der nu ingen hæk var. Efter møgfaldet, rørte jeg aldrig kristtjørnen mere, så nu er den kæmpestor - men alligevel smuk - desværre en hanbusk. Der er nye naboer nu, men busken vil ikke kunne blive pæn ved en nedklipning. Den tid er forpasset. På billedet kan kristtjørnen ses over hustaget - ca. midt i billedet til venstre. Det er dog en trøst at busken giver læ til mange småfugle. Billedet er fra i år og den første sne.
Ingeborg
Skrevet af: ’Trine Petersen, 14. december 2015 kl. 8.15
Igen for at vende tilbage til emnet :o)
Jeg har rigtig mange af den slags planter. Fx stammer stort set alle mine pæoner fra min mors og min gamle have (vi boede i et to-familie hus). Og det tog laaaaang tid at overbevise hende om at man godt kunne dele dem. Jeg har rhododendron købt på Sofiero som ganske små stiklinger på en helt særlig tur til Sverige. Stauder fra gamle venners haver. En kæmpe syren, som jeg medbragte fra vores første have, som et lille rodskud, et birketræ i potte (ja, det kan godt lade sig gøre....) som også er medbragt fra vores første have, som et lille selvsået træ. Og en del af mine roser har også masser af historie, fx en Comte de Chambord som var afskedsgave fra gode kollegaer for 10 år siden. Og sådan kunne jeg blive ved. Generelt elsker jeg jo hver og en af mine planter i haven, men det er dejligt med de helt særlige som rummer minder om både mennesker og steder.
Men det kan gøre det svært at skille sig af med haven. Min kloge mand sagde på et tidspunkt, at hvis vi skal sælge huset må vi sælge det om sommeren og flytte om vinteren - ellers får han mig aldrig med herfra :o)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. december 2015 kl. 9.40
@Trine Petersen
Tak for en rigtig god beskrivelse af at planter kan have særlig betydning for een og vække minder om steder og mennesker.
Det er jo en slags levende minder, som man har et ekstra godt øje for.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 20. december 2015 kl. 0.38
Jeg har Kærmindesøster, som jeg fik fra min ædste søster, så flyttede hun kolonihave, og ville gerne have nogen planter. Min anden søster ville også gerne have nogle et par år efter.
Så nu har vi alle tre mindet- om en kær søster!
Selv har jeg også mynte - fra min niece.
Mvh
Tine- og nu med jordbær og træer- fra mine søskende
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.