Forum

Læbælte mod grusvej

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Michael B. S., 8. december 2015 kl. 16.33

Hej.

Jeg er i overvejelserne/planlægningsfasen vedr. et læbælte langs vores grusvej. Læbæltet skal, tildels, fungere som læbælte mod grusvejen for at undgå at vejen fyger til om vinteren, men også min ide om et "romantisk/idyllisk" view om vinteren, hvor træernes grene, med tiden, er tynget af sne.

For at opfylde denne ide påtænker jeg plantning af fyrtræer af den ene eller anden art, som selvfølgelig skal være så tætte i bunden som det nu kan/skal blive. Men hvilke(n) art(er) egner sig bedst og med hvilken afstand skal træerne plantes for at være tætte?

Jeg påtænker, inden forummets gode råd, at plante i 2-3 rækker forskudt for hinanden. Vejen strækker sig over ca. 125 m og løber syd for vore ejendom. Fyr arten skal naturligvis være vindstærk da der kun er omkringliggende marker ved vejen.

VH

Michael

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. december 2015 kl. 17.25

Husk, at der skal være god afstand fra træerne til vejen, for sneen lægger sig på læsiden af læhegnet. Og den skal jo ikke ligge ind over vejen.
Med tre rækker træer bør du overveje, om ikke du skal have forskellige sorter/højder.
Jeg vil foreslå klit- eller bjergfyr yderst. De er hårdføre og kan beskæres, så de vedbliver at være tætte i bunden.
Inde vej vejen ville jeg foretrække en højstammet fyr - skovfyr eller østrisk fyr.
Undersøg i dit nabolag, hvilke sorter, der kan trives på din egn.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. december 2015 kl. 18.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael B. S., 8. december 2015 kl. 18.17

Tak for svar.

Jeg har vedhæftet et foto af vejens forløb.

@ Lars; når du skriver yderst, mener du så ikke inderst (mod marken) for bjerg- og klitfyr? Ved vejen nævner du specifikt nogle andre typer?

Hvordan med Normannsgran, er den egnet?

VH

Michael

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael B. S., 8. december 2015 kl. 18.18

Bør måske ligne nævne at vores ejendom ligger lige ved "Y'et" i toppen af foto.

VH

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 8. december 2015 kl. 18.28

Man bør undgå at bruge nåletræ i læhegn i det åbne land. De hører ikke til i det danske landskab, og flere er uønskede.
I de mange tusinde km. læhegn der er plantet de sidste mange år indgår der ikke nåletræ. Der er så mange hjemmehørende arter træer og buske, som sat rigtigt sammen, kan give god læ og stor skønhed i det danske landskab.
Der kan findes mange færdige forslag til 3 og 6 rk. hegn med forskelligt plantevalg efter klima og jordbundsforhold.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael B. S., 8. december 2015 kl. 18.35

Hej Tilde.

Tak for svaret.

Et alm. læhegn er også inde i overvejelserne, men som nævnt i det oprindelige opslag, kan jeg godt lide "herlighedsværdien" i at se fyrtræernes grene tynget af sne om vinteren. Det er for mig super idyllisk, og er bestemt en af de tungtvejende grunde til at jeg tænker nåletræ.

VH

Michael

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 8. december 2015 kl. 19.03

Hej Michael.

Er du opmærksom på, at der er nogle tilskudsmuligheder til læhegn og småplantninger i det åbne land? Det er så nok uden nåletræ.
Fyr beholder kun nålene i 3 år, og de kan ikke skyde fra brunt træ. De bliver meget hurtigt åbne i bunden, så der skal nok tænkes i en underplantning af buske. Det er svært senere, at etablere noget under høje fyrtræer.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 8. december 2015 kl. 19.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. december 2015 kl. 8.07

Hej Michael
Du skal have lavet en rigtig planteplan, hvor der tages højde for dine ønsker. Er enig med nogle af de andre at nåletræer er problematiske i forhold til løvfældende. Men det løses ved at lave grupper af nåletræer med 3 til 6 stk. ens plantet sammen. I planteplanen skal tages højde for jordbund, højde, om du vil have stikkende planter og om du vil fremme bestanden af fugle eller det bare skal være for dig selv du vil plante.
Du kan smide en mail i nakken på mig - så skal jeg finde noget til dig.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. december 2015 kl. 10.47

Jeg har set det fra vejen, så yderst er ved marken.
Min pointe er, at rækken nærmest marken skal være lav og tæt. Inde ved vejen (med en god rabat mellem) skal de højstammede stå.
Jeg ville ikke selv vælge udelukkende nåletræ, men nu var det fyrretræer du spurgte til.
125 m er langt, så det er fint at variere beplantningen langs vejen.
Det lyder som om Boi har nogle gode forslag.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 10. december 2015 kl. 12.00

Du kan fint lave et læhegn af udelukkende fyr, men skal vælge de rigtige til formålet.
Den yderste række mod marken kan kun være østrigsk fyr, da de tåler mosten. Klitfyr duer ikke, da de er alt for hurtigvoksende, så de knækker eller vælter.
Mellemste række kan være fransk fyr, der er en enstammet bjergfyr, der ikke vælter og ikke breder sig.
Inderste række mod vejen kan fint være alm. bjergfyr, som kan holdes tætte med en årlig hæk-klipning af lysene i juni, så beholder de nålene i flere år.
1,5 m mellem planterne og rækkerne plantet i forbandt.
Ingen gødning til fyr og ingen kemi fra marken. Gylle kan de ikke tåle.
Planterne skal være 3-4 år, så de kan etablere sig ordentlig fra begyndelsen.
Et lavt hegn mellem 1. og 2. række vil holde dyrene på afstand i etableringsfasen. Har selv brugt en række små halmballer i nyt hegn på åben mark, og det virkede også mod jordfygning.
Held og lykke
Hilsen
fra det vestjyske.
Anne Marie

Nyt svar til emnet »Læbælte mod grusvej«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Læbælte mod grusvej

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider