Forum

Vær med i kampagnen mod Glyphosat i EU

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. november 2015 kl. 11.07

Hej
Jeg har i mange år været medlem af en brugerorganisation, som jeg ikke er stødt på her i Danmark.
Emnerne er mange og formålet er at tage indflydelse på vore politikere i EU .
Lige nu er emnet Glyphosat.
Læs mere act.wemove.eu/campaigns/stop-glyphosate.
Jeg indrømmer, at jeg ikke ved hvor udbredt kendskabet til Campact er her i landet.
Desværre er materialet kun på hovedsprogene.
At medlemmerne gennem tiden har formået at stoppe tåbelige aftaler og love i EU, taler for et medlemsskab.
Ingeborg

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 20. november 2015 kl. 11.49

Til orientering:

En ny rapport fra EU om glypfosat og bærestoffer.

www.efsa.europa.eu/en/press/news/151112

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. november 2015 kl. 16.53

Et mere læsevenligt resume findes her:

www.efsa.europa.eu/sites/default/files/corporate_publications/files/efsaexplainsglyphosate151112en.pdf

Kort fortalt er situationen den, at IARC (kræfteksperter) mener, at glyfosat "sandsynligvis er" kræftfremkaldende, mens EU efter en ny vurdering af litteraturen gennemført efter amerikansk (MONSANTO) pres vurderer, at glyfosat "sandsynligvis ikke er" kræftfremkaldende.

Kort sagt fluekneppes der i stor stil på den politiske front med det formål, at glyfosat fortsat må bruges (og misbruges) i landbruget.

Når eller hvis det senere viser sig, at glyfosat helt sikkert er kræftfremkaldende, er der ingen der stilles til regnskab for den sygdom og død, som så ER sket.

Summa summarum: Køb økologisk, hvis du har dine børn kært.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 20. november 2015 kl. 17.45

og spændende leverandører af de gode varer finder du let her:

lokalokologi.dk/

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. november 2015 kl. 21.37

Lyder supergodt!
Men, der er andre ting,, jeg bruger krudtet på- de lange dyretransporter fx. Og dyrevelfærd- som er måden produktionsdyr holdes på! Nu er der ikke mere burhøns men stadig burgrise- og det løse.

Men kampen mod éet eneste herbicid- er det ikke overkill? Hvad med de tusindvis andre giftstoffer i miljøet? Og mikroplastik?

Mvh
Tine

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 20. november 2015 kl. 21.45

Jeg har meldt mig ind i en gruppe på facebook
som også er i mod round ups udbredelse.
Der sker ikke så meget men ved at lægge navn til kan jeg støtte op omkring den gode sag.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 21. november 2015 kl. 0.41

Tine, så vidt jeg ved, findes der stadig burhøns. Det er i hvert fald ikke så lang tid siden, jeg så burhønseæg i en forretning.
Kvickly sælger ikke æg fra burhøns, og måske er der andre kæder der følger trop?
Jeg køber altid enten æg fra fritgående eller økologiske høns.
Dog køber jeg kun æg fra økologiske høns, hvis der på emballagen er angivet, hvor meget plads hønsene har at leve på, da jeg har hørt, at økologiske æg både kan komme fra burhøns, der har fået økologisk foder og fra høns, der opvokser i en hal, under meget trange forhold.

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. november 2015 kl. 11.22

Det er hovedreglen, at dyrevelfærden er størst hos den økologiske produktion. Vedrørende æg, så kommer økologiske æg fra høns med adgang til det fri - altid!

Se mere her:

okologi.dk/forbruger/oekologisk-produktion/koed-fisk-aeg-og-maelk/aeg

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 22.56

Jeg har fået det indtryk at glyfosat muligvis var kræftfremkaldende. Men nu læste jeg her i eftermiddag at en ny forsker gruppe var kommet frem til den konklusion at det var det ikke .
Men at det i virkeligheden nok var de bærende stoffer som kunne være det . Dem undersøgte man bare ikke da de ikke er de aktive stoffer i midlet eksempelvis Round up.. Det betydder at man kan frikende glyfosat som værende ikke-kræft fremkaldene og så have stoffer som er det men som bare ikke bliver undersøgt . Man har fundet glufosat i børns urin og i mange steder hvor det ikke burde være mulig og meget tyder på at stoffet optræder hyppigere p.g.a et større forbrug
Bl.a bliver den sydamerikanske Soya produktion badet i glyfosat produkter.

Ps . Det skal lige nævnes at en af forskere, som fandt frem til at glyfosat ikke længere var giftig blev betalt af et glyfosat produceret firma og må derfor siges at være inhabil.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 17. maj 2016 kl. 23.30

@ Søren Duun. Der er kommet ny udvikling i glypfosatsagen her i pinsen
landbrugsavisen.dk/mark/lf-dosering-er-n%C3%B8gleord-kovending-i-glyphosat-sag

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. maj 2016 kl. 0.11

Det er helt klart at doseringen spiller en stor rolle
og det dur heller ikke at man forbyder det i eksempelvis i Europa, hvis man bruger løs af det på verdens marked og vi så importerer de sprøjtede varer
eller propper dem i vores husdyr som vi så spiser .

Jeg tror heller ikke at man kan forbyde det og bare trække det ud . Men det er alligevel en god ide at undersøge det så man ved at man har styr på det og man ikke får nogle kedelig tilfælde af kræft eller andre skader som kan relatere til disse midler . For hvem har ansvaret når skaden er sket? Landsmanden eller kemivirksomheden .

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. maj 2016 kl. 6.04

@Søren
Der er ingenting ændret, det hele bliver bare mere og mere pinligt:

www.gmwatch.org/news/latest-news/16950-what-does-the-jmpr-s-verdict-on-glyphosate-really-mean

Du har to muligheder: æd gift frivilligt og tro på producenterne eller spiis overvejende økologisk.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maria., 18. maj 2016 kl. 8.39

Professor fra Københavns Universitet:

"Aldrig har så få mennesker vildledt så mange som i debatartiklen »Roundup rammer os alle«, som blev bragt i Politiken 14. april"

landbrugsavisen.dk/frygten-roundup

"I al beskedenhed har vi påvist, at ved at tage alle prøver med herunder de 99 pct. uden glyphosat over målegrænsen og beregner koncentrationen af glyphosat i det danske grundvand, kommer vi frem til, at der er ca. 10.000 gange mindre glyphosat i grundvandet end det, vi hører om i pressen. Så jeg kan konkludere, at det kun er i pressen, at glyphosat går i grundvandet."

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 18. maj 2016 kl. 10.31

Hold nu op. Det her er et økologisk havesite. Det er bare ikke stedet at føre krigen. Som havefolk med hovedvægten på økologi er det dødt løb at forsøge at vinde os for round-up. Uanset doser, så er det gift.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 18. maj 2016 kl. 19.45

Jeg tror at det er sundt at tage snakken en gang i mellem når der sker noget nyt indenfor emnet.
Hvis altså der sker i en behagelig tone og med respekt for hinanden.
Ok så ved jeg også godt at det ligger lang fra havenyts oprindelige mål f.eks at tale om eksempelvis sprøjtemidler Men istedet at udbrede viden om økologi.
Ved at diskutér emnet/emner tror jeg at man får en breder kenskab.

Jeg tog det op i går da jeg faldt over noget nyt der støttet mig og så var det at vi lige vente den igen og rigtig nok fik fejlagtig blandet doseringer ind i tråden .
Det var lidt dumt...

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2016 kl. 21.11

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. maj 2016 kl. 21.35

;-D

Nyt svar til emnet »Vær med i kampagnen mod Glyphosat i EU«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vær med i kampagnen mod Glyphosat i EU

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider