Skrevet af: A. Kristensen, 17. november 2015 kl. 16.28
Hej Alle,
Jeg går med en drøm om at lave mig en hjemmeside, hvor jeg kan vise billede samt skrive om de projekter jeg går og tuller med i have år efter år. jeg er dog en lille smule i tvivl om, hvordan hulan man starter sådan en hjemmeside (eller blog?!?!).
Det er måske lidt det forkerte forum, men måske er der nogen som har erfaringer? Jeg har læst en del på nettet, b.la. denne artikel: www.billig-webhosting.dk/blog/Hjemmeside-og-webhosting-for-begyndere.php , men synes stadig er er langt fra at vide lidt om webhoteller, hosting og domæner til rent faktisk at bygge en færdig hjemmeside som andre kan se på nettet.
Mvh.
Skrevet af: Lars Holt, 17. november 2015 kl. 17.28
Som medlem af PØ kan du oprette din egen have på www.havelyst.dk
Skrevet af: Mark Hansen, 17. november 2015 kl. 18.43
Det nemmeste, som også er gratis, er at bruge google blogger. Du finder den på hjemmesiden "blogger.com". Du kan også hente inspiration på denne side: www.haveblogs.dk/, som er en liste over mange danske haveblogs, hvoraf langt de fleste bruger google blogger. God fornøjelse.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2015 kl. 19.21
Hej -
Jeg har hele 3 blogs på Google. Alle blogs du støder på med .blogspot.dk eller blogspot.com er gratis blogge opretter med Googles blogger funktion.
Det er ganske gratis og forholdsvis nemt at begå sig i uden større videnskab om hjemmesider.
I 2006 oprettede jeg min første blog om håndarbejde og den slags sysler. Et par år senere lavede jeg min haveblog. Det er ikke meningen at jeg vil underholde alverden med den, og jeg laver den mest for min egen fornøjelse. Samtidig med bloggen har jeg også en kinakladde år for år, hvor jeg noterer ting som ikke egner sig til bloggen. Man kan jo ikke tage billeder af alt og lister med planlægning af arbejde osv. vil jeg ikke ha' på bloggen, som jeg med vilje ikke gør særlig "personlig".
Med en blog kan man dog have skjulte sider med billeder og notater til sig selv. Disse sider figurerer bare som "kladder", som ikke "udgives" - altså kan ses af andre.
Her er et kig til mine blogge:
strikingeshave.blogspot.dk
strikinge.blogspot.dk.
Når du opretter bloggen skal du huske, at selve navnet ikke kan ændres senere. Jeg kunne have tænkt mig et andet navn til mine blogge, men da jeg oprettede dem, var jeg ikke opmærksom på det.
Du er meget velkommen til at kontakte mig privat.
Med venlig hilsen
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2015 kl. 19.32
Jeg har også en hjemmeside. Til den skal man købe et domæne som koster ca. 45 kr. om året og desuden skal man købe sig ind i et webhotel, som koster ca. 300 kr. om året for den mindste plads.
Jeg har flere hjemmesider, hostet hos one.com.
Det er fordi jeg har nogle filer og andre formater, som man ikke kan oploade på blogspot.
strikinge.dk
Desuden er jeg webmaster for et aktivitetshus.
tavlhoj.dk
Her kan du måske bedre se, hvilke muligheder man har med one.coms hjemmeside.
Det er jo op til een selv, hvordan hjemmesiden skal se ud og her er der mange muligheder. Hjemmesiden til Tavlhoj har jeg prøvet at lave så læsevenlig som muligt.
Jeg vil anbefale den gratis blog hos Google til dit formål
Ingeborg
Skrevet af: Lis P., 17. november 2015 kl. 19.51
du kan gennem one.com købe en hjemmeside, jeg har i øjeblikket en via 123hjemmeside.dk men de er dyre at have en side hos, til gengæld er den nem at finde ud af og oprette.
Skrevet af: Willy N, 17. november 2015 kl. 20.07
A. Kristensen.
Som du beskriver det, er det en énvejs kommunikation du sigter efter.
Du skriver "vise" og "skrive om".
Ikke f.eks. få kommentarer, forslag eller hjælp.
En hjemmeside kan gå begge veje.
Det kan være fordelagtigt.
Starter du, skal du ligge dig fast med det samme på en form og én leverandør.
Google er et godt bud på en blog.
En anden mulighed er som Lars Holt skriver havelyst.dk
Selv bruger jeg ikke hjemmesider eller blogs til haveinteressen.
Men følger med på dem som findes og herunder havelyst.dk (og dette site).
PØ er Landsforeningen for Praktisk Økologi og er den som står for havelyst.dk.
Fordelen ved havelyst.dk er, at man kommer ind i en kultur, der afspejler den etik der handler om bæredygtighed.
Uden jeg ved det, fordi jeg ikke er indenfor, antager jeg, at der er kvalificeret "sparring" og interessefællesskab som er vanskelig at finde andre steder.
Der er masser af hjemmesider og haveblogs. Men det bliver ofte meget omstændigt at søge de oplysninger man har brug for og - ikke mindst - have tillid til oplysningernes kvalitet.
Jeg formoder det er anderledes målrettet på havelyst.dk og ikke mindst mere overskueligt, hurtigere tilgængeligt og med højere tryghed for kommentarer og "sparring" har kvalitet.
Jeg vil ihvertfald foreslå dig at se på havelyst.dk hvor der utvivlsomt også er hjælp at hente hvis du er kørt fast i et eller andet teknisk.
Men ... som sagt! ... ved jeg det ikke ... det er kun formodninger ... og du må selv undersøge det.
Den går "begge veje" og du kan formidle og modtage kommentarer i det omfang du bestemmer dig for det.
Efter et par år vil du sikkert kunne være "ferm" og jonglere med alle mulighederne der er. Hvilket er mange.
En anden form er som Lars Holt skriver
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. november 2015 kl. 20.15
Hvis man gerne vil have kommentarer fra andre i sin blog, er det muligt - kan slås både til og fra! En overgang var der alt for mange, der kommenterede mine indlæg. Det kræver så også at man svarer, så man må gøre op med sig selv om man vil bruge masser af tid på det.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 17. november 2015 kl. 20.53
Du kan se på havelyst som gæst.
Jeg ved dog ikke, om det giver det fulde billede af, hvor omfattende og lethåndterligt det er.
Skrevet af: A. Kristensen, 18. november 2015 kl. 14.01
Hej Alle,
Tusind tak for alle jeres gode råd og ideer.
Jeg opsummere lige for mig selv:
1 - Overvej en tjeneste, som er gratis og nem at komme i gang med. f.eks. googles blogger.com
2 - Har jeg brug for to-vejs kommunikation - jo det tror jeg...
3 - Alternativer: 123hjemmeside (koster noget hver mdr) eller blog www.havelyst.dk
Endnu engang tusind tak for alle de gode råd!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2015 kl. 14.24
Som jeg allerede skrev, er der absolut mulighed for tovejs kommunikation på blogger. Jeg har bare fravalgt det for en stor del af dem, der læser min blog. I princippet kan alle svare, men jeg har folk, som hele tiden spørger efter opskrifter på oldgamle indlæg, og det gider jeg ikke bruge tid på.
Held og lykke med bloggen, hvis du bestemmer dig for det.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 20. november 2015 kl. 22.00
En måde at starte på- er låne den ældre sag WWW Håndbogen- og lære at kode html... Men interesser du dig ikke for kode så må du leve med- de andre løsninger.
Der er mange steder der hoster til en billig penge.
Men gratis blogs- er ikke et sted du bliver set. De kan muligvis Søgemaskine Optimeres - SEO. Jeg har bare aldrig stød på nogen steder, hvorm man SEO-er en blog.
Og uden læsere- ingen kunder.
En billig hjemmeside er nem at få, men du skal starte med at købe et domænenavn. (Nu må man ikke reklamere- men gratisdns.dk) Allerede før du beslutter dig for et firmanavn, så undersøg- om det er ledigt.
Det er det nemme! Så kommer det svære: Mail. Besuyttelse mod spam, malware og virus. Her skal du stole på din udbyder (ISP).
Jeg vil meget anbefale dig, at du afprøver dine idéer på one.com- eller hvad de nu hedder. Først.
Men en hemmeside alene generer IKKE kunder.
Mvh
Tine- indenfor branchen
Skrevet af: Tine Horsum, 20. november 2015 kl. 22.18
Hovsa! Overså dit "tulre-element"- og er selv lidt for fixeret på salg/kunder.
Men en blog- hvordan tilmelder man en blog? Så den bliver set?
Jeg er mere til SEO. Og at man ejer sit domæne.
Mvh
Tine- ej- det må du undskylde. Jeg har måttet lægge øre til en masse i dag- også idag.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2015 kl. 9.49
Hej Tine Andersen
Hvorfor gør du det så kompliceret? Min blog er set af næsten 257.000 og når jeg vil, laver jeg også en overskrift til mine indlæg, som kommer frem, når man googler et "rigtigt" ord fra mine overskrifter i bloggen.
Html kodning er vist ikke lige det, de fleste har lyst til at sætte sig ind i. Jeg kan, men vælger alligevel "skriv" formatet i mine blogge. Undtagelsesvis retter jeg et par tags i html, men det er ikke ret ofte.
Man kan ikke bare prøve one.com uden beregning. Det kræver både domænenavn og betaling for "hotel". Hotellet kan man skifte efter behag og mod betaling til ny hoster.
Hvis det er med salg for øje, skal man have en hjemmeside som også har et betalingsmodul.
Sådan har jeg ikke forstået spørgsmålet fra A. Kristensen
Hvilken form for tovejs kommunikation er der tale om?
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 27. november 2015 kl. 16.33
@ Inger
Det bliver nok så kompliceret fra min side af, da vi i årevis har hostet, leveret webmail- og så videre. Man bliver nok lidt "teknik-blind" på den måde.
Også har der været nogen kedelige sager om .dk domæner, hvor almindelige brugere har tabt retten fordi et firma har navngivet et produkt- uden at se sig for, og har fået ret til .dk domæner. Fordi, der ikke lige var en HTML forside der skiftede ævnligt. Domæner kan bruges til mail, og så ligger der måske ikke lige en webpage, der er tilgængelig for "alle".
Derfor er vi også mere gået over til .org/net/it eller. eu!
Men, det er forklaringen!
Mvh
Tine
Skrevet af: Willy N, 30. november 2015 kl. 19.31
@Ingeborg.
Nu er tælleren på blogspot så vidt jeg husker temmelig simpel.
De 257.000 er besøg incl. tilbagevendende, søgemaskiner osv.
Ikke besøgende.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. november 2015 kl. 19.58
Villy
Man kan selv bestemme, hvad der skal tælles. Besøgende, sider, hvorfra der er linket til siden, fra hvilke lande de besøgende kommer. Mine egne besøg f. Eks tæller ikke med :-).
Men jeg er forbavset over, at der er besøgende fra ret mange lande, som jeg ikke lige havde forventet. Island, Færøerne, Tyskland og Danmark er forventede, fordi jeg er medlem af nogle fora der. Men Rusland med op til 60 besøgende om ugen undrer mig.
Et besøg på min blog tæller 1. Så er det underordnet, hvor mange sider vedkommende kigger igennem. Men jeg kunne også have sat tælleren til sidevisning.
Jeg har heller ikke reklamer på min blog. Dem gider jeg heller ikke se på andre blogge, selvom GOOGLE ofte opfordrer mig til det.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.