Forum

Murerbaljer af genbrugsplast

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. november 2015 kl. 10.35

Min plantekasse/højbed bygget af træ er ved at falde fra hinanden. Min mand vil gerne bygge en ny til mig. Jeg havde tænkt at jeg i toppen af kassen ville sætte 2 bundløse 80 liters murerbaljer for at holde styr på jord og vand. Nu ser jeg at murerbaljer er lavet af genbrugsplast (ja, hvad ellers?) så det dur ikke. Jeg dyrker mest persille, koriander, dild og den slags i plantekassen. Den står tæt på terassen og jeg har ingen anden køkkenhave. Hvad kan jeg ellers fore min plantekasse med?
Jeg kommer i tanker om at min søster faktisk havde brugt resterne fra deres eternittag til afgrænsning af bede. Det er der vist mange, som har gjort. Med eller uden asbest, var det vist også ret dumt.
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 11. november 2015 kl. 12.07

- eller køb noget holdbart træ. Selvom det nok er dyrt i indkøb, kan det jo godt vise sig at være billigst i længden. Har dog kun erfaring med egestolper til hegn. De holder!!! Også på en eng langs en å og med meget væde i jorden.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. november 2015 kl. 18.20

Jeg ville også vælge, det dyre træ (lærk fx). Ellers skal du måske over i at mure det op med sten? (Ikke nødvendigvis mursten).

Der er jo også de hule betonsten. Så kan du evt lave kantbeplantning af fx timian eller mynte. Mynte er jo slem til at brede sig.

Mvh
Tine- med mynte

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. november 2015 kl. 19.26

Tak for svarene
Jeg tror at jeg skal tænke mig godt om, inden jeg får en ny plantekasse/højbed. Persille må jeg kunne dyrke på en anden måde. Vi har nået den alder, hvor jeg prøver på at gøre tingene nemmere, så måske kunne nogle fliser sat på højkant også gøre det, eller bare nogle mega store krukker.
Jeg går i tænkeboks. Vi er i den alder, hvor "intet varer evigt".
Her et billede af mit højbed (uden bund)fra år 2007
Ingeborg

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kuno Christensen, 11. november 2015 kl. 19.45

Du kan få lavet nogle nye kasser- og inden i montere platonplade.. Det findes desværre kun i hele ruller men den blå avis plejer at være leveringsdygtig i rester.
Og ja kvalitetes træ holder bedre med ikke evigt- f.eks er Eg som er nævnt længere oppe rigtig god i fugtig jord. Egeskov slot er bygget på Egestolper, Christianshavn ligeså. Men hvis der kommer ilt til så går det stærkt. Så det er selve processen fugt/ tørke der er hård ved træet... Det er her platonpladen kommer ind. Den beskytter træet og lader det ånde. Der findes også færdig producerede højbede i Lærk som er til at betale- billigere end træet kan handles for i ulødig kvalitet. Hvis man kender det rigtige savværk :-) Sender dig gerne et link hvis det har interresse ...

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. november 2015 kl. 20.53

Planeternit (asbestfri) er et godt valg til indvendig beklædning - uanset trækvalitet.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. november 2015 kl. 21.19

Man kan også vælge hardieplank. Det en form for fibercement/eternit der er forarbejdet så det ligner træ.
Sidst jeg undersøgte priser var det billigere end planeternit og det ret let at arbejde med.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. november 2015 kl. 22.12

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. november 2015 kl. 9.19

Tak for alle svar. Jeg har kigget nærmere på Hardieplank, men da jeg jo spurgte efter indvendig beklædning/indsats til mit bed, er jeg kommet i tvivl om Hardieplank er til selve kassen, eller til indvendig beklædning. Til beklædning på huse sidder det jo også fast på noget?
Ingeborg

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. november 2015 kl. 12.23

Du kan jo bruge dem som du synes. Min tanke var, at de nok er en billigere løsning end planeternit til indvendig beklædning.
Du kan selvfølgelig også udnytte at de ligner malet træ og bruge dem udvendigt. Du skal dog være opmærksom på at de slet ikke har samme styrke og stivhed som rigtige brædder.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. november 2015 kl. 10.27

Jeg synes det er virkelig svært med materialer til at dyrke spiselige planter i. Og de omtalte materialer ovenfor, kender jeg ikke. Er vi sikre på, at der ikke er uønskede stoffer i dem, som kan optages af planterne?

Murerbaljer skal man i hvert fald holde sig fra, det har du ret i , Ingborg. Jeg har købt nogle lige så store hvide bøtter med låg og spændebånd, som jeg opbevarer lupingødning i. Der har været madvarer i dem oprindelig. Der er forsynet med spisesymbolet under bunden. Om det gør dem sikre til dyrkning, ved jeg ikke. Men det er i hvert fald et bedre valg end murbaljer

Det billigste og letteste er måske at købe nogle pallerammer og så udskifte dem, når de ikke holder mere. Så kan man diskutere udseendet, men i en have som din Ingeborg med så mange frodige planter, lægger man jo ikke så meget mærke til bedkanten. Jo, selvfølgelig om vinteren.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 13. november 2015 kl. 10.33

Jeg tror aldrig, der er lavet test af foring af højbede. Hverken af materialer, eller hvor meget det kan forlænge højbedets levetid. Nogen der kender til test?

Nyt svar til emnet »Murerbaljer af genbrugsplast«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Murerbaljer af genbrugsplast

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider