Skrevet af: Ane Jensen, 15. oktober 2004 kl. 15.28
Hej
jeg har et problem med at grundvandet står meget højt på min græsplæne... det er især meget slemt nu, da man træder godt ca. 58 cm ned i jorden når man går på den. er der nogle der har nogle gode råd til at løse dette.
skal der dræning til eller kan det værste afhjælpes på anden måde med f.eks beplantningen.?
håber at der er nogle der kender til ligende problem.
Skrevet af: Helle-Sofie, 15. oktober 2004 kl. 19.19
Hvis det er grundvandet som står meget højt så hjælper det ikke så meget at lægge dræn,for så vil det jo blive ved med at stå så højt. drænet skal jo falde mod grundvandet eller kommunens drønrør.
Man kan jo lægge mere jord på grunden.
Hvordan står det til med huset og fundamentet, når grundvandet står så højt?
Du er sikker på, at det ikke handler om kommunens/amtets/bondens drænrør der er ødelagte?
Helle-Sofie
Skrevet af: J. H., 16. oktober 2004 kl. 8.38
Hej Jonna.
Sommerens enorme nedbør har givet mig samme problem. Det meste af haven stod på et tidspunkt under ca. 10 cm vand. Og først nu har det været mig muligt at luge, hakke og høste det der ikke havde taget skade. Plus min udestue har været oversvømmet og ligner p.t, ja nærmest ubeskriveligt trist.
Jeg har fundet ud af at jeg HAR dræn i haven, men ak og ve "hunden ligger begravet" ved kommunens drænrør der efter sigende skulle være stoppet til eller defekt på anden måde og noget kunne tyde på at du har samme problem.
Skrevet af: Karna Maj, 18. oktober 2004 kl. 21.10
Jeg tror Jeanet har ret det er ikke nedbør, som giver dig så våd en jord nu, men sikkert en drænledning, der ikke fungerer.
Hele området med dræn er reguleret efter Vandløbsloven Her kan I finde link til lovtekst og regulativer.
www.sns.dk/Nyheder/Lovstof/vandloeblov.htm
Lokalt kan I begynde med at henvende jer til kommunen om problemet, som de skal tage sig af, enten det er kommunale dræn eller private, hvor de kan give et påbud om at drænledningen skal renoveres.
Er der ikke flere af jeres naboer, som har samme problem. Det er altid godt at være flere til at klage på en gang.
Det kan også være tale om en sprungen vandledning så vil problemet være kommet i løbet af nogle dage. Og så er vandværket meget interesseret i en anmeldelse.
Skrevet af: Ane Jensen, 20. oktober 2004 kl. 22.18
Hej alle som har givet svar.
først tak for svarene jeg vil gå videre med dem.
jeg kan sige at vores hus ligger som det øverste på grunden så det er ikke gået ud over fundamentet.
muligvis mere jord kunne hjælpe men jeg tror at jenette og karna har ret i at det er drønet det er galt med nu hvor jeg overvejer hvad det er sket uden for min grund for tiden.
nej jeg har ikke naboer lige ved siden af mig så jeg kan ikke klage i samlet gruppe.
men der er ved at blive lagt nye dræn og en kunstig søg lige ved vores skæld. de har allerede ødelagt et dræn ved vejen som vi har anmeldt men jeg er ikke sikker på om det ene rør er eller kan være grunden til al vandet... måske er der flere som de har kommet til at knuse eller på anden vis ikke virker. jeg vil også lige tjekke om vandledningen skulle være sprunget, for jeg synes at det er blevet værre siden jeg skrev sidst.
tak for foreslagene og iderne til en muligvis løsning.
m.v.h Jonna
Skrevet af: Randi Hoffmann, 14. april 2005 kl. 23.51
Hej Jonna
Vi har samme problem med højtliggende hus og græsplane delvis under vand. Vi er ved at overveje at anlægge sø/vådområde med dræning af resten af græsplænen hertil og pålægning af jord på nær i vådområdet.
Mvh. Randi Hoffmann
Skrevet af: Finn Erichsen, 20. september 2007 kl. 9.23
Hej, jeg har problem med vand i haven. Vores hus er piloteret højt, så haven ligger lavere, og der er højt grundvand, leret jord. Vi har hørt man kan lægge grus ud, kan virke som dræn, eksempl 5 cm stampes og jord ca. 10 cm stampes, så er vi oppe over, den vandstand vi tit kan have.Det vil glæde mig at høre nærmere.
Skrevet af: Knud Halskov, 20. september 2007 kl. 22.16
Hej Finn Erichsen.
Hvis problemet er, at jorden lider af traktose, skal du få den grubbet! Ellers ville jeg gøre, som Randi H. 5 cm. grus gør i sig selv ikke megen gavn, hvis det er høj grundvandstand, du døjer med.
Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 21. september 2007 kl. 19.41
Når der grubes er det en maskine som slæber en plov efter sig, ploven løfter jorden, måske 30 cm. op, men taktoren trykker vel nok de samme 30 cm. ned med hjulene, og hvad hjælper så mest og hvordan? Kompost, orme og tålmodighed er nok den bedste beskaffenhed. håp
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.