Forum

Æblevin/cider

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Pedersen, 5. november 2015 kl. 16.49

Prøver lige igen med ny overskrift.

Jeg vidste ikke hvilken kategori jeg skulle sætte mit spørgsmål under, men..

Jeg har to glas (glaskartoffelstørrelse) med dejligt hjemmelavet æblesmør. Desværre er det gæret for mig.
Æblesmørret er lavet på æbler fra haven, vasket og halveret, dårlige dele fjernet. Kogt med sukker og krydderier, presset gennem en finmasket si og kogt videre indtil det bliver helt karamelliseret og fantastisk. Hældt på rene glas og stillet væk.

Mit spørgsmål er nu, kan jeg bruge det til noget? Æblecider/vin et eller andet. Frygteligt hvis det skal gå til spilde.

Mvh Camilla.

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 5. november 2015 kl. 18.29

Jeg tror ikke at du kan bruge dem hvis de har gæret da det vil smage igennem.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 6. november 2015 kl. 9.41

Mængden er alt for lille til at man kan lave cider af det.
Men smag da på det.
Æblemost der gennemgår en naturlig gæring uden tilsætning af noget som helst bliver til en dejlig cider (hvis man undgår ilt).
Brug det evt. i madlavningen.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. november 2015 kl. 10.45

Man kan ikke være sikker på at det udelukkende er harmløs gær som vokser i sådan et forurenet produkt. Det kan i princippet være hvad som helst, selvom lugten måske giver et fingerpeg.
Jeg skulle ikke nyde noget.

I stedet synes jeg du skal fokusere på hvor det gik galt. Du skriver at det kom på "rene glas". Jeg ved ikke præcis hvad du mener med det, men du bør sterilisere dine glas og låg i kogende vand, ovnen eller dampsterilisator. Hvis du bruger redskaber til at overføre produktet fra gryden til glasset skal de have samme tur. Brug af konservering giver en yderligere sikkerhed og længere holdbarhed efter åbning. Alternativt kan bruge så meget sukker at det i sig selv virker konserverende.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Pedersen, 6. november 2015 kl. 10.57

Det smager og dufter dejligt.
Nu følger jeg min første indskydelse og bruger det som hævemiddel i brød istedet for min almindelige surdej.
Har netop tænkt på hvad det var for en gær der vokser deri og om det mon kunne være skadeligt men nu tager jeg chancen.

Forstår dog stadig ikke hvad der er gået galt da jeg netop har skoldet, atamonskyllet og fulgt alle reglerne, det er første gang det er sket.

Har dog som eksperiment prøvet at hælde lidt af det, samt æblemost på flaske med patentlåg for at se hvad der sker..

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 6. november 2015 kl. 11.27

Der flyver også mikroorganismer rundt i luften, så man kan ikke gardere sig 100% i et almindeligt køkken. I et mikrobiologisk laboratorium bruger man en såkaldt sterilbænk hvor der hele tiden cirkuleres filtreret luft. Selv med det udstyr og uddannet personel kan man opleve at de vækstmedier man bruger bliver forurenede.

Forskellen på en spontant gæret vin eller surdej og dit forurende produkt er, at de førstnævnte starter ud med en meget alsidig population af mikroorganismer. Det gør, at der er en hvis forudsigelighed i hvilke organismer der bliver dominerende. I vinen bliver det gærarter som sad på druerne og i surdejen en blanding af gær og mælkesyrebakterier.

Dit produkt har derimod været steriliseret en gang og så blevet forurenet igen. Derfor kan det meget vel indeholde en enkelt organisme som har været så heldig at falde i glasset. Altså er der et meget større element af tilfældighed og dermed opstår muligheden for at du får opformeret noget farligt.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Pedersen, 6. november 2015 kl. 19.18

Hmm, det giver jo vældig god mening.. Måske det bare ryger ud alligevel.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 7. november 2015 kl. 18.42

Når det smager og lugter godt, skal det ikke ud!
Så bliver du jo aldrig klogere (på dette punkt).

Som Claus nævner er al spontangæring muligheden for nye oplevelser. Vi ved jo ikke, hvad det er.
Jeg har mange (måske alt for mange) naturlige gærtyper i mit vinrum. Men der er relativt sjældent, at vinen bliver ødelagt. Men sker det, kan det være udrikkeligt.

Oxidering (ilt og iltkrævende organismer) er det største problem.

Nyt svar til emnet »Æblevin/cider«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æblevin/cider

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider