Forum

Er anti- algemidler gift?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 9.56

Jeg behandler noget træværk på nordsiden af garagen med midlet ANTIALGIN. Det samme bruger jeg til at rense fuglebadene med for rødalger. Jeg har også et fliseareal på husets nordside, som bliver slimet og glat lige nu og jeg skal færdes der for at komme til skraldespanden.
Hvad bruger økologer til de nævnte opgaver?

Antialgin bruges til at gennemskylle rør med i levnedsmiddelindustrien. Se produktbladet hos
www.horticoop.dk/lev-brugsanvis/Oevrige/Antialgin_10_Sikkerhedsdatablad.pdf
Ingeborg

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. november 2015 kl. 14.37

Af dit link kan man tydelig se, at det er gift.
Du skal være meget forsigtig, hvis du bruger det.

Jeg gør ikke noget ved alger. De kan være glatte og farlige, men de kan også give fin patina.

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. november 2015 kl. 18.47

Hej Ingeborg. Hvis du vil være en rigtig retskaffen økolog må du lære at kalde skidtet for patina og ukrudtet for biodiversitet, for du kommer ikke af med det.
Spøg til side.

Svaret kommer an på hvad du forstår ved "gift". Som det fremgår af sikkerhedsdatabladet er det ikke klassificeret som gift. Så ville der være et dødningehoved på.
Omvendt er er det jo helt oplagt giftigt for algerne og en del andre mikroorganismer, så den vej rundt kan man vel godt kalde det gift hvis ens ordforåd er lidt begrænset.

Hvorom alting er, så er det ikke ligefrem saftevand. Du skal passe dig selv hvis du vælger at bruge det. Pas også det ikke kommer i regnvandsristen.

Det er ikke tilladt at bruge midler af denne type i økologisk jordbrug til desinfektion af stalde eller lignende.

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 19.04

Tak for svarene. Så forstår jeg bare ikke at det er tilladt til brug i levnedsmiddelindustrien?
Jeg kan blive nødt til at vælge mellem at fjerne algerne på fliserne ved min bagdør - eller risikere liv og lemmer. Jeg har prøvet med sand - men det har mine gulve ikke godt af.
Ingeborg

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. november 2015 kl. 19.24

Det har såmænd også været brugt til at konservere lægemidler, men derfor kan det jo godt være farligt at få i øjnene som databladet beskriver.
I levnedsmiddelindustrien bruger man også kaustisk soda til at rense udstyr og flasker. Det ikke noget problem hvis man kan sikre at det ikke havner i varene...

5 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. november 2015 kl. 20.55

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 21.52

Det er et alternativt forslag. Vi har begge apparater. Jeg synes bare at det er et stort vandspild.
Ingeborg

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 1. november 2015 kl. 22.23

Hej Ingeborg.

Du ved det sikkert i forvejen, men jeg vil lige gøre opmærksom på, at højtryksrenser er uheldig til fliser. Overfladen på fliserne bliver slået i stykker og ru, så alger rigtigt kan trives.

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 1. november 2015 kl. 22.28

Pas på med højtryksspuling på betonfliser. De kan blive mere ru i overfladen af det. Så er der plads til flere alger og skidt - som kan fjernes med en højtryksspuler :=)

9 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. november 2015 kl. 22.37

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. november 2015 kl. 22.42

Tanken med de særlige terrassedyser til højtryksrenseren er vel netop at undgå at overfladen bliver porøs. Men det virker måske ikke?

11 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 1. november 2015 kl. 22.55

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. november 2015 kl. 23.36

Vi har skam en Patio-cleaner fra NILFISK. Den har roterende børster og er ikke hård ved fliserne. Det prøver jeg.
Iøvrigt er ANTIALGIN MILJØGODKENDT.
ingeborg

13 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. november 2015 kl. 0.18

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. november 2015 kl. 1.30

Atamon er ikke godkendt som lægemiddel (fod- og hudsvamp)- og heller ikke til brug i haven.
Det er kun godkendt til fødevarer.

Salt og eddikkesyre- må man heller ikke bruge i haven, som bekæmpelsesmidler.

Mvh
Tine

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 2. november 2015 kl. 16.06

Vi har en terrasse af sandsten og renser den hvert forår med Patio-cleaner plus fra NILFISK. Det virker fantastisk og renser fliserne for alger med kun vand og ikke andet. Så må du leve med algerne om efteråret og vinteren.

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 16.54

Så vil jeg da prøve med Patio Cleaneren også nu - om efteråret, hvis det virker om foråret. Vi har jo haft en meget fugtig sommer. Jeg kan ikke holde ren med fejning - det er alt for mange kvadratmeter og jeg hader at feje med stiv kost!
Ingeborg

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. november 2015 kl. 16.55

Jeg vil lige bemærke at vores terasse er helt uden alger. Jeg gætter at det er stenmelet der holder den algefri.
Ingeborg

18 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. november 2015 kl. 18.06

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. november 2015 kl. 20.24

@Frank

Alle bekæmpelsesmidler skal i princippet væregodkendt af Miljøstyrelsen - derfor. Grundlæggende en god idé, da mange jo kan finde på at bruge miljøskadelig kemi, måske på grund af manglende indsigt.

Naturligvis er Atamon, bagepulver, mælk og hjemmegjort insektsæbe på basis af brun sæbe helt harmløse for naturen - men kalder du det for et bekæmpelsesmiddel er det principielt forbudt.
Du kan altså lovligt skade natur (vandmiljø) med et legalt markedsført algemiddel indeholdende kvaternære ammoiumforbindelser, men det er ulovligt at skåne naturen ved at bruge Atamon eller f.eks. mælk mod meldug på agurkeplanten.

Du har ikke overset noget og det er ikke logisk, men det er firkantet jura.

De, på baggrund af fødevarer eller ditto -additiver, hjemmegjorte midler betegnes derfor altid her på matriklen for "bladgødning" eller "næringstilskud" - aldrig "bekæmpelsesmidler" :-D

PS
Jeg kommer aldrig til at rengøre fliser i haven med andet end en kost - mos og lav på fliser finder jeg smukke og langt kønnere end beton.

20 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. november 2015 kl. 21.28

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. november 2015 kl. 9.09

Det er korrekt, at f.eks. mælk ikke er et bekæmpelsesmiddel. Mælk kan, godkendt eller ikke godkendt, ikke slå et meldugangreb ned.
Det er heller ikke det mælk skal bruges til. Mælken skal styrke planten, så melduggen ikke kan angribe den. Mælk skal sprøjtes ud på de nye blade, mens der ikke er svampeangreb (meldug).

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. november 2015 kl. 9.27

jeg har sprøjtet en rose af den type, som ikke har læderagtige blade med skummetmælk i starten af et meldugsangreb. Mit indtryk var at mælken "kvalte" melduggen. Bladene blev blanke og den indtørrede mælk skallede af efter en uges tid, hvorefter bladene fremstod sunde og raske. Der kom ingen yderligere meldugsangreb. Jeg gik ud fra, at det netop skal være skummet mælk, fordi fedtholdig mælk ville kvæle bladmassen.
Når jeg læser ovenstående, har jeg gjort noget "forbudt".
Hvad kalder man blade, som ikke er læderagtige?
Ingeborg

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. november 2015 kl. 20.28

Men atamon dræber svampe, salt dræber alt, det samme gør edikkesyre.

Hvis du vil bruge det- på dig selv- er du jo velkommen.

Det gør det ikke mere lovligt i haven. Og algebekæmpelsesmidler ER giftige. der er grund til at man ikke lige laver hævertpricippet, når man vil tømme sin vandseng. Altså suger væsken op. men bruger en slange med rent vand, hvor du holder på enderne, fører den en ene ned i vandet- og den anden længere ned.

Det samme kan bruges i bassiner over niveau.
Hvor man ikke har minirens.

Mvh
Tine

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 4. november 2015 kl. 20.37

Nu skal vi passe på med ikke at få giftforskrækkelse. Mængden er mange gange afgørende. Salt i rå mængder kan slå os ihjel. Uden salt dør vi også. Jeg bruger f. eks kemikaliet dihydrogenmonooxid med god virkning i mit drivhus. Uden dette vidundermiddel ville alle mine grøntsager gå til grunde!

25 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 4. november 2015 kl. 22.02

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 4. november 2015 kl. 22.40

test

27 af 31 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. november 2015 kl. 0.59

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. november 2015 kl. 9.44

Desværre ender denne tråd til at handle om alle mulige andre kemikalier. Det er også fint nok i oplysningens tjeneste.
Jeg bliver bare ked af svar, der vil fortælle mig at alger giver patina og at mosbegroede fliser er kønne. Det er de også, hvor man ikke lige skal færdes på dem for f. Eks at komme til skraldespanden. Jeg har ansvaret for at manden, der henter skraldespanden ikke går i spagat på glatte fliser, uanset om det er sne, alger eller mos.
Ingeborg

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. november 2015 kl. 12.13

Ecostyle har et middel i deres sortiment som er godkendt til at fjerne alger og mos på fliser .
midlet skulle være miljøvenligt og ikke så dyrt .

Midlet forhandles i de fleste byggemarkeder.

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. november 2015 kl. 18.47

Til svar nr. 16 i denne tråd. Jeg har benyttet det milde, men lidt fugtige vejr til at rense fliser med min Nilfisk/Alto Patio Cleaner.
Det er tilbehør til en højtryksrenser. Den trekantede renser har nogle stive børster på arme + nogle dyser, der sender vand ud. Cleaneren er ikke svær at bruge, men man skal have "gummistøvler og bukser" på til arbejdet. Den trekantede renser har et lille gummiskørt indenunder. Jeg havde ikke fejet fliserne inden jeg brugte renseren. Den tog også ukrudtet mellem fliserne, men der var ikke ret meget og det var ikke særlig højt.
En god økologisk måde at rense for alger med.
Ingeborg

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. november 2015 kl. 18.49

Og tæt på
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Er anti- algemidler gift?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Er anti- algemidler gift?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider