Forum

Stedmoderblomster

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tommy Nielsen, 4. oktober 2002 kl. 22.17

Jeg har prøvet i år og sidste år i august at så Stedmoderblomster, men uden at der kom en eneste plante til syne. Sidste år på friland, overdækket med plast, og i år i drivhuset i 3 bakker med forskellige jordblandinger, ligeledes overdækket med plast og holdt fugtige med passende vanding.

Hvad gør jeg mon forkert?

Er august/september for sent?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene, 11. februar 2003 kl. 7.58

Hej Tommy Nielsen
Min erfaring er, at begyndelsen af august er sidste mulighed for at så noget som helst. Hvis jeg sår senere, synes jeg ikke rigtig, at de små planter når at vokse noget som helst. Alle planter skal jo have lidt tid til at spire og derefter lidt tid til at vokse. Når jeg sår i begyndelsen af august, har de nye planter derfor ca. tre uger inden sommeren for alvor er ved at være slut. Stedmoderplanterne kaster selv frø fra midten af sommeren, så det er måske det aller bedste tidspunkt...

Min erfaring er også, at det er bedre at så direkte i havejorden end at så i kasser og potter. Jeg tror, der er noget med at det er lettere at holde den rette fugtighed.

Det samme gælder persille, studenterniliker, m.fl.

Venlig hilsen Malene

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Gregersen, 26. maj 2007 kl. 16.55

Jeg arbejder på en kirkegård.

Tidligere på foråret blev der plantet stedmmor, intil for nydlig stod de rigtig godt men nu er de begyndt at vælte om næsten fra en kant
det er som om noget angriber dem i rodhalsen
stilken bliver brun og tørre ind.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Erik Gregersen, 26. maj 2007 kl. 16.58

Jeg arbejder på en kirkegård.

Tidligere på foråret blev der plantet stedmmor, intil for nydlig stod de rigtig godt men nu er de begyndt at vælte om næsten fra en kant
det er som om noget angriber dem i rodhalsen
stilken bliver brun og tørre ind.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 5. juni 2007 kl. 0.54

Hej Poul – Erik

Jeg tror at stedmoderne får en slags stængelsyge, altså råd på stammen, som jeg vil tro skyldes at de stå meget tæt. Hvis der kommer vand ned imellem stænglerne og dette ligger der i et stykke tid vil der opstå råd. En anden mulighed er en slags rod ål, som nogle planter kan få,men om stedmoder også er modtageligt for dem ved jeg ikke. Min erfaring med stedmoder er at de helst skal have en rimelige stor afstand fra hinanden. Eller bliver de lange og ranglet og til sidst falder de sammen og ligger oven på hinanden. Når så der komme en masse vand ligger de og rådner.

Hvis du kommer på biblioteket kan du prøve at se i den grønne bog af Frank Hejdorf. Heri vil der sikkert stå en masse om disse sygdomme og også specifik for stedmoder.

Nyt svar til emnet »Stedmoderblomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stedmoderblomster

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider