Skrevet af: K J, 21. august 2015 kl. 19.49
Vandpumpe til palletank
Jeg har en 1000 liters palletank som opsamler regnvand.
Min have går rundt om huset, så skal bruge cirka 60-70 meter vandslange for at nå rundt.
Jeg går med tanken om, at sætte vandslangen på tanken i bunden. Der er meget tryk på, når den er helt fyldt op. Men jeg tænker det ikke er nok ved 70 m vandslange.
Er der nogen som har erfaring med dette?
Er klar til at skyde nogle penge afsted efter en vandpumpe med sive slange, har dog ingen anelse om, hvilken man skal vælge. (Det kunne være rart, hvis man kunne vaske bil/vinduer)
har kigget på denne: www.harald-nyborg.dk/p5893/husvandvaerk-800w-selekta - er det noget der virker til formålet? eller skal jeg kigge efter en bedre model?
Mvh
Klaus
Skrevet af: Holger Pedersen, 21. august 2015 kl. 20.51
Hej Klaus.
Jeg har 4 stk. 1000 liters tanke der er forbundet, så man får fyldt dem via nedløbsrøret på tagrenden. De er forbundet via skruelåget, hvori der er skåret et hul der passer til den tykke flexslange (på ca. 5 cm. tykkelse) der går fra den ene tank og til hver især, altså der er 3 slanger der går fra den ene, som også har et så stort hul, så jeg kan stikke min pumpe ned i tanken. Pumpen er en AL-KO rain 2500 gul.:
www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=Al-ko+rain+2500
prøv via google, at se på adressen om der er en forhandler i dit område.
Det har virket fint i flere år. Når jeg skal vande planterne i haven, så kobler jeg en tyk 3/4 " slange på.
Der kommer lige så meget vand ud, som vores kommunevandværk giver: 10 liter pr. minut.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
Skrevet af: Lars Holt, 21. august 2015 kl. 21.36
Hej KJ.
Jeg har også palletanke stående ved ejendommenes nedløbsrør.
Noget vand flytter jeg efter hævert systemet (en fyldt slange mellem to tanke vil over tid stille vandspejlene i samme kote).
I andre tilfælde bruger jeg en vandtøndepumpe, som jeg starter, når jeg skal bruge noget af vandet.
Tykkelsen på slangen (og trykforskellen) er et spørgsmål om modstand i vandstrømmen (altså hvor hurtigt vandet bliver transporteret).
Skrevet af: Claus K Madsen, 21. august 2015 kl. 22.38
Jeg bruger sådan en regnvandspumpe:
www.biltema.dk/da/Fritid/Haven/Pumper/Regnvandspumpe-SP-300-2000030969/
Husvandværket er der nok mere kram i, men du skal sikre dig at det er egnet til regnvand. Dvs. at pumpen kan tåle den smule snavs som dårligt kan undgåes i regnvandstønden.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 22. august 2015 kl. 7.56
en dykpumpe vil være en god løsning
Skrevet af: Søren Riber, 2. august 2016 kl. 12.51
Hvorfor ikke bruge en trykstyret pumpe, der starter når du bruger vand, i stedet for at du skal tænde og slukke på en kontakt hver gang.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.