Skrevet af: Tine Horsum, 11. august 2015 kl. 20.56
Efter at have set en due bade i minirensens nedbulede låg (det er en skade opstået efter vi fik muret skorsten i foråret, og som servicemanden nok vil rette ud, lågene er plomberede. Og en vaskespupper kunne ikke fikse det), så overvejer jeg et "rigtigt" fuglebad.
Altså noget, der ikke bare er en kasseret bradepande med en sten i.
Mine katte (nu efter duen, ved jeg hvorfor: Det smager vel af fugl! :-D ) og naboens høns drikker også gerne regnvand af det bulede låg.
Så: Kan man lave noget selv? Der koster næsten gratis- og ikke kræver at man kan støbe med beton? Færdiglavede i granit- er også tunge...
Det behøver ikke at være vildt pænt, bare- det ikke koster noget/er nemt at lave. Jeg overvejer lidt noget i "papiér maché"- eller bare en nedgravet balje, bare det ikke kan fryse i smadder.
Mvh
Tine- hvis arme og ryg pt er af kagedej,,, Øv!
Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2015 kl. 21.09
Et fuglebad skal blot være tæt, så det kan holde på vandet (inden det fordamper). "Brinken" skal være skrå, så fulgene kan følge med vandoverfladen ned, efterhånden som den synker pga fordampning,
Jo mere vand, der kan være i det, des sjældnere skal du fylde op.
Lav gerne mere end ét fuglebad/fugledrikkekar.
Skrevet af: Tine Horsum, 11. august 2015 kl. 21.27
Jamen, hvad vil du så anbefale? Materialer?
Jeg har overvejet nedgravede foderbaljer (men de skal så op i frostvejr)- ellers skal vi ud i bassinfolie, sand- og så kan vel lige så godt støbe- som i armeret beton?
Der er godt nok ler under mulden i min jord, men om man så kan grave det op, og bruge som vandbeholder, er jeg ikke 100 på.
Jeg har i mange år gerne ville have en "paddedam"- (jeg er fobisk med tudser og frøer! Så det er jo- en super idé! ;-) ), men der skal flyttes for meget jord og støbes for meget beton. Min fysik kan desværre ikke... (ØV!)
Mvh
Tine
Skrevet af: Elizabeth Ravn, 12. august 2015 kl. 8.01
Hej Tine
I vores have var et gammelt cementrør nedgravet. Det var svært at få gravet op, så vi fik ideen at anvende det til fuglebad. I en planteskole fandt jeg et stort, ikke så dybt zinkfad til ca 100 kr og lagde ned i åbningen på røret. Det er super populært og bliver flittigt benyttet af næsten alle fuglene i haven.
Men min erfaring med fuglebad er, at det skal kunne renses. Vi tager jævnligt fadet op og renser det for algedannelser.
I stedet for røret, som du jo nok ikke har, kunne du lægge et fad på nogle store Strandsten eller et par mursten for at hæve det lidt over jordplan.
Skrevet af: Lars Holt, 12. august 2015 kl. 13.16
Du kan lave det af bassinfolie. Det er meget fleksibelt.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2015 kl. 21.44
Hej Tine
Jeg er vældig glad for mit fuglebad, hvor jeg næsten uden at kigge på uret kan stille det efter solsorten, som bader hver eneste dag. Der er selvfølgelig også andre fugle, som drikker og bader i granitskålen. Tudser og fugle benytter også gerne det nederste vandspejl, som jeg har brugt den gamle skorstenskrave til.
Den store krukke havde jeg blomster i tidligere, men jeg har lært at vand i haven også tiltrækker rotter. Nu er fuglebadet blevet sikret mod rotter og katte. Sidstnævnte kan jo stadigvæk drikke i den flade skorstenskrave. Om vinteren er der ikke vand i den, medmindre det har regnet.
I krukkens midte sidder der et kloakrør op til kanten og i kloakrøret har jeg sat granitfuglebadet, som ikke er tungere end at jeg gamle kone kan håndtere det, når det er nødvendigt.
De sidste år har jeg haft blomster i krukken - vældig flot, men jeg er ved at reducere antal af krukker og blomster, som skal vandes, så da stedmoderblomsterne var færdige, lagde jeg sten op i krukken.
Jeg ved at du har katte, så mon ikke du også skal lidt i højden med fuglebadet, så de kan føle sig trygge - altså fuglene.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 13. august 2015 kl. 3.40
Tak for svar!
Skal lige tænke over dem.
Rotter er ni ikke et problem: De eneste to rotter, vi har set, har kattene fanget og dræbt. Og så har missemødrene taget rotteunger. Men alle mine er nuneutrede, så ingen killinger.
Fugle, mjah de deler allerede med kattene. Jeg fodrer også fugle, men det værste er vist, at tortierne kan få hold i nakken! Når de ligger og lurer. Er der mere end en meter, kan katten ikke nå det. Fanger den så noget- er fuglen ung- eller syg.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.