Forum

Bekæmpelse af Japansk Pileurt

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 10. august 2015 kl. 19.28

Vores fritidshusgrund er ved at blive invaderet af Japansk Pileurt. Hvordan slipper jeg af med den? Jeg har læst mig til, at det er praktisk umuligt at udrydde den ved opgravning. Den skulle heller ikke kunne udsultes ved at udlægge arealet til græsplæne, der slås hyppigt i en årrække. Er der andre muligheder end pesticider tilbage?

1 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2015 kl. 20.47

Rettidig omhu og vedholdenhed er en forudsætning for succes.
Jo længere tid du har ladet stå til, desto længere tid vil det tage dig at udrydde den.

naturstyrelsen.dk/media/nst/Attachments/Japanskpileurtogkmpepileurt_endeligrapport.pdf

2 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. august 2015 kl. 21.02

Hej Hans R.

På Naturstyrelsens hjemmeside kan man finde publikationen Forebyggelse og bekæmpelse af invasive plantearter med - næsten- de informationer, du giver videre - men også lidt optimisme omkring mulighederne for ihvertfald at "begrænse skaden" eller for helt at eliminere problemet (det koster kassen!)

Den præcise adresse er her:
naturstyrelsen.dk/media/nst/66755/invasive_plantearter.pdf

Så hvis du har sommerhusgrund et sted, hvor man må plante - dvs udenfor 300 meter kystzone - er der måske mulighed for at begrænse skaden ved at omkranse pletten (stor eller lille) med skyggende løvtræer.
Kan dette kombineres med tre eller fire årlige slåninger af al vegetation (bortset fra de plantede træer selvfølgelig) er noget jo da opnået.

Hvis du vil gå radikalt til værks må du ofre en bortgravning - og sikre dig, at vognmanden, der skal køre jorden væk, ikke blot flytter problemet et andet sted hen. Bortgravning kan medføre en terrænændring - og det skal der muligvis søges dispensation til.
Igen her kan sommerhusgrundens nærhed til stranden være en hindring for aktiviteten.

I begge tilfælde vil det være en god idé at sikre sig Naturstyrelsens accept gennem en dispensation inden du skrider til handling, medmindre du er helt sikker på at din grund ligger udenfor strandbeskyttelseslinien.

Venlig hilsen fra
Lone

3 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. august 2015 kl. 21.16

Jeg har slået min i 28 år, og den er der endnu - men i så lille omfang, at den aldrig kommer til at genere eller brede sig, da den ikke når at blive mere end højst 10 cm, før den bliver slået igen...

Og den sætter næsten ingen skud længere, så den kan holdes nede.

Men det kan da være bøvlet på en fritidshusgrund, hvor der formentlig er længere mellem græsslåningerne en del af tiden :(

4 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. august 2015 kl. 21.46

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.04.

5 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tom Andersen, 10. august 2015 kl. 22.28

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.08.

6 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. august 2015 kl. 22.38

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.04.

7 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. august 2015 kl. 23.39

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.05.

8 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tilde P., 10. august 2015 kl. 23.46

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.09.

9 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. august 2015 kl. 0.34

Jeg synes, at vi skal holde os til det link, som Tom har angivet.
Der står det ret klart.
Selv ville jeg vælge slåning hver eller hver anden uge, suppleret med tildækning og evt. opgravning af de øverste rødder.

10 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 11. august 2015 kl. 6.36

Tak for de mange svar.
Indtil videre har jeg jævnligt slået hele grunden helt ned med buskrydder. Det har ikke forhindret Pileurten i at brede sig. Måske bidrager det endda til spredning, da selv et lille stykke af planten kan være starten til en ny ved vegetativ formering, ifølge Toms link.
Jeg har prøvet at hælde salt i de overskårne stængler, men det har ingen virkning.
Der kan nogen gange gå et par måneder mellem besøgene, så den har perioder med masser af ro.
Både varmebehandling og bortgravning lyder meget omfattende og energikrævende, da rødderne jo når 2 meter ned og 7 meter ud fra planten. Og hvis bare der overses en lille stump... Næste problem: De har bredt sig ud over skel og er nu på vej ind i en skov. Jeg vil rigtigt gerne standse dem, men jeg kan hverken grave eller anlægge græs i skoven. Skovejeren gør ikke noget. Hvis jeg vil gøre noget, er gift det eneste, han vil acceptere
Jeg har aldrig brugt pesticider hverken derhjemme eller ved fritidshuset. Men hvis det er eneste mulighed for at komme hele vejen rundt, er det vigtigt, at jeg ved, hvad jeg skal bruge og hvordan jeg undgår at forurene en drikkevandsbrønd. Det er egentlig tankevækkende, at private må sprøjte i så store mængder vi vil uden at vide noget om det og uden at dokumentere noget. Anlægsgartnere skal f.eks. kunne dokumentere, at de svende, der udfører sprøjtning, har gyldigt sprøjtecertifikat, d.v.s. at de har bestået en prøve og fulgt regelmæssige ajourførende kurser.

11 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. august 2015 kl. 7.35

Claus, jeg er helt enig med dig i, at det ikke er en bæredygtig metode, som Lone anviser og den medvirker i praksis til spredning af planten. Derfor behøver man jo ikke pr. automatik at kigge i skuffen med giftløsningen.

Hans, du kan netop nu støtte en kampagne for et forbud mod sprøjtemidler i private haver.
www.skrivunder.net/stop_roundup_i_private_haver

Husk på, at de professionelle har adgang til midler, som du og jeg slet ikke kan købe.

Du skal ikke bekymre dig om skoven, den er næppe truet, da planten kræver meget lys for at trives godt.

Hver gang du slår planten ned med en le bliver den svækket. Den skal slås igen og igen og svinder ind. Problemet er nok, at du ikke vil / kan ofre den tid og det arbejde, men det kan en gartner også - de kan ikke kun sprøjte :)

Du får ikke udryddet planten ved én gang sprøjtning - der skal sprøjtes igen og igen i årevis og så har vi balladen med grundvand m.m..

Brænd efterfølgende plantematerialet på grunden.

12 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans R., 11. august 2015 kl. 9.13

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.11.

13 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tilde P., 11. august 2015 kl. 9.43

14 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2015 kl. 11.22

15 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans R., 11. august 2015 kl. 12.37

16 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 11. august 2015 kl. 14.23

Der er påbudt en sprøjtefri zone rundt om drikkevandsboringer.
Jeg mener, det nu er med en radius på 25 m.

17 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2015 kl. 15.40

18 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. august 2015 kl. 15.41

Har idag lavet marmelade med japansk pileurt. Kan anbefales.

19 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tilde P., 11. august 2015 kl. 15.50

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.06.

20 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tom Andersen, 11. august 2015 kl. 16.28

21 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 11. august 2015 kl. 16.30

@Vibeke

Det ville jo være en skøn udgang på historien - Japansk Pileurt truet af udryddels p.g.a. sankning i naturen :-D

Opskrift?

22 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. august 2015 kl. 16.55

23 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Tilde P., 11. august 2015 kl. 17.04

24 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. august 2015 kl. 18.17

@Tom
Der var en der linkede til en opskrift her på Havenyt, som jeg ikke lige kan finde. Men her er en anden:

www.byhoest.dk/almanak/japansk-pileurt

Jeg havde en rest blommer, et par håndfulde af de sidste ribs ditto mirabeller og så 10 -12 stængler pileurt. Blommer og mirabeller blendede jeg og kogte resten op i det med sukker på knap halvdelen af frugtens vægt og 1 dl vand pr 1/2 kg frugtet et lille drys vaniljepulver. Ca. 10 min i kog, herefter atamon og på glas.
Det smager ret godt på et solidt stykke gouda med hjemmebagt rugbrød under, skal jeg hilse at sige.

På en amerikansk hjemmeside, skriver de at man kan anvende den som anden frugt i hvad man nu ville bruge frugt og bær til, dvs. syltetøj, desserter og kager, samt desuden kogt som syrligt tilbehør til aftensmaden.

25 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. august 2015 kl. 19.03

fergustheforager.co.uk/recipes-articles/ Her er flere opskrifter. Linket på siden er en pdf.

26 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans R., 12. august 2015 kl. 9.25

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.15.

27 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. august 2015 kl. 14.05

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.07.

28 af 29 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Hans R., 12. august 2015 kl. 15.24

Slettet af administrator 12. august 2015 kl. 22.07.

29 af 29 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 12. august 2015 kl. 22.03

Det her emne har udviklet sig i en retning, som ikke er i overensstemmelse med Havenyts redaktionelle linje, da der bliver anbefalet at bruge sprøjtemidler.

Det er en direkte overtrædelse af Vilkår for brug:

I forum skal man som deltager holde en god tone i forhold til de andre brugere. Havenyt.dk er et netsted om miljøvenlig havebrug, og alle indlæg skal være haverelaterede og må ikke opfordre til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker og dyr.

Alle har ved tilmelding krydset af, at de accepterer disse vilkår. Gør man ikke det, bedes man venligst undlade at skrive i forum. Dette er rettet til Hans R. og Claus K. Madsen.

www.havenyt.dk/om_havenyt/vilkaar_for_brug/

Jeg går derfor nu ind og sletter de indlæg, hvor der advokeres for at bruge sprøjtemidler.

Og samtidig lukker jeg emnet, så der ikke kan skrives yderligere.

Med venlig hilsen
Karna Maj, redaktør

PS. Tak til alle jer, der har imødegået disse anbefalinger og er kommet med miljøvenlige metoder.

Dette emne er lukket. Der kan ikke længere skrives nye indlæg.

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bekæmpelse af Japansk Pileurt

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider