Skrevet af: Janne Nielsen, 31. juli 2015 kl. 19.18
Vi bor ret højt på en bakke og vinden står bare ind når det blæser. Hvad det jo gør tit her i Danmark. Jeg har et drivhus stående for enden af haven, men det står temmelig udsat, når vinden rigtig tager til. Er der nogle der har nogle gode ideer til hvad jeg kunne plante op ad drivhuset, eller evt. tættere på det?
Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 19.38
Hej. Jeg har skiftet den ene langside ud med terrassebrædder. Det virker meget stabilt. Der gik lidt nørderi i den :) Der er isoleret med bobleplast, og så fibercement-brædder på ydersiden.
Overvejer at gøre det samme med halvdelen af den nordvendte gavl :)
Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 19.39
billedspammer dig lige :)
Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 19.41
neeext :)
Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 19.43
Og så lukkede jeg af i enderne med sådan nogle costum-made stykker....nørderi, mente naboen :)
Skrevet af: Janne Nielsen, 31. juli 2015 kl. 19.47
Nej hvor er det genialt! Tak for alle billederne :) måske man stadig kan plante noget som kan give læ. Havde du også problemer med vind?
Mit første drivhus røg under Bodil, men de færreste ting kunne nok holde til den blæst.
Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 19.48
Det blev lavet i 11, og så sådan ud i foråret i år. Du kan lige skimte brædderne i venstre side af billedet. Det holder sig pænt. Måske det kan være en ide? Det er ihvertfald stabilt.
Mvh Ralph
Skrevet af: Fide R. Ibsen, 31. juli 2015 kl. 19.54
Næ.. det var motoriske problemer under hæk-klipning. Tabte klipperen og i forsøg på at gribe den (for ikke at smadre ruder) tabte jeg balancen på stigen, som væltede ned i drivhuset..Ingen skader, kun min stolthed. naboerne var ved at dø af grin.. Meget usympatisk =D
Så der skulle prøves noget nyt :)
Skrevet af: Janne Nielsen, 31. juli 2015 kl. 20.22
Sikke uheldigt!
Det er en rigtig god ide 😊 tak for tippet!
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2015 kl. 22.02
Men der ryger godt nok meget af det lys, som er så vigtigt for planterne...
Jeg ved ikke noget om afstande og den slags - men en form for hæk et stykke fra drivhuset kan bryde vinden ret meget. Måske var det værd at undersøge nærmere?
Skrevet af: Janne Nielsen, 31. juli 2015 kl. 22.13
Jeg har prøvet at plante nogle kirsebær laurbær. De er jo grønne året rundt. Men jeg ved ikke om det tager nok af for vinden.
Skrevet af: Lars Holt, 31. juli 2015 kl. 22.17
Enig med Anja - det tager det lys, der er meget vigtigt.
Der kan laves lettere løsninger, der afstiver drivhuset.
Det er normalt mod vest, at der kommer megen vind. En evt. hæk skal stå i så stor afstand, at man kan færdes mellem hæk og drivhus, f.eks. lig med hækkens højde.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 1. august 2015 kl. 8.49
for mig at se svarer det til et vægdrivhus hvad lys angår - vi har et vægdrivhus på 30 kvm og må endda bruge vindruer til at skygge det
Skrevet af: Svend Høst, 1. august 2015 kl. 9.12
Det er ikke særligt smart , det det drejer sig om med et drivhus er at skabe et optimalt gromedium , og det er LYS masser af lys , det er det der giver energi til plantene , ja det er blevet til et vægdrivhus , noget man som regel kun bruger som nødløsning og med en stor dybde mod syd , for at få lys og varme ind , og med sydvæggen som drivhuset står op ad , malet hvid så lyset bliver "genbrugt".
Skrevet af: Tine Horsum, 1. august 2015 kl. 9.57
Jeg har et tilsvarende problem, vi bor vindudsat på to sider (havvind). Laurbærkirsebær er gode til indre læ/skygge, men ikke til isnende vest/østenvind (hos os er forårets østenvinde kolde). Desuden gik alle mine laurbærkirsebær ud i snevintrene....
De var åbenbart ikke hårdføre overfor de der minus 14-17 grader...
Lærk kan man lave en klippet hæk af, de er så løvfældende, men bliver tætte ved klipning. Liguster kan også bruges, husk at hække/hegn ikke må være mere end 70% tætte i vindsiden- ellers slår vinden ned lige bagved- og det kan være værre.
Jeg ville se på, hvor meget, det vil skygge- mht højden, og selv drivhuse kan blive for solstegte... Et spiseligt hegn kan laves af jordskokker... Eller solsikker.
Mvh
Tine- hvis drivhus desværre har overlevet alt, men det er for dyrt at erstatte smadret glas. ..
Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2015 kl. 13.09
Hvis der bliver for varmt i drivhuset, skal der mere luft til. Planterne kan få for meget varme, men de kan ikke få for meget lys.
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2015 kl. 14.08
Lige i starten af sæsonen kan de nu godt blive solskoldede, hvis de kommer indefra, så lidt let skygge er en fin ting i begyndelsen :)
Men resten af sæsonen skal man bare holde varmen på et rimeligt niveau med udluftning og evt. skyggegardin. Selv om jeg åbner alle fire store vinduer, gavlvinduet og døren, kan jeg ikke holde temperaturen under 35, hvis solen brager ned hele dagen, så der bruger jeg mit gardin mod sydvest...
Men det har jo ikke så meget med læ at gøre :)
Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2015 kl. 17.44
I starten af sæsonen er det koldt, så der bliver lagt fiberdug over. Og solen er ikke så skrap i februar-marts.
Men ellers er det rigtigt - planter kan, såvel som mennesker, blive solskoldede.
Nu skrev jeg også, at planterne ikke kunne få for meget lys!
Skrevet af: Anja Egeriis, 1. august 2015 kl. 18.08
Jeg har mest problemet med solskoldning fra midt i marts og i april måned. Min drivhusgavl er sydvendt, og fordi solen er relativt lavthængende på det tidspunkt, kommer den ind for fuld hammer lige der - så der bliver skygget med et myggenet fra Jysk til nærmest ingen penge - bare sat op med klemmer på et par plantepinde, så det er jo til at gå til!
Lys/sol whatever - du må have nogle relativt hjulbenede fluer, Lars...
Skrevet af: Lars Holt, 1. august 2015 kl. 19.04
Mine drivhusgavle (på to af drivhusene) er også sydvendte. Men det er jo drivhusets smalle mål, så middagssolen rammer ikke særligt hårdt i drivhusene.
Fluer er jeg nu ikke særligt plagede af, hverken de kalveknæede eller de hjulbenede.
Solens energi er ikke så stor i marts, for strålerne skal en meget lang gang gennem atmosfæren, før den når jorden. Værre er det, når solen kommer højere på himlen.
Skrevet af: Claus K Madsen, 1. august 2015 kl. 23.11
Hvad med at lave et plankeværk som kan tages ned om sommeren?
Husk at plankeværk til læ ikke bør blokere helt for viden. Lavet stedet noget i retning af dette: www.ksrepogservice.dk/lae-hegn
@Anja, det undrer mig at du får solskoldet planterne bag glas. De gængse glas og klare plastic typer blokerer for langt det meste UV lys. Derfor bliver vi mennesker heller ikke solbrændte af at sidde ved vinduet.
Mon ikke dine planter har det for koldt om natten eller noget?
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. august 2015 kl. 8.56
jeg har en del erfaringer af at have været erhvervsgartner i godt et halvt århundre og jeg er helt klar over at lys er livsbetingelsen for planterne men det skal ikke nødvendigvis være direkte sol - det kan være hårdt for planterne at slæbe vand op til det - især hvis planterne står i kapillærkasser hvor der begrænset plads til rodudviklingen - men der skal bruges så meget diffust lys som muligt @ til sven høst - gromedium har ikke så meget med lys at gøre
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 2. august 2015 kl. 8.57
jeg har en del erfaringer af at have været erhvervsgartner i godt et halvt århundrede og jeg er helt klar over at lys er livsbetingelsen for planterne men det skal ikke nødvendigvis være direkte sol - det kan være hårdt for planterne at slæbe vand op til det - især hvis planterne står i kapillærkasser hvor der begrænset plads til rodudviklingen - men der skal bruges så meget diffust lys som muligt @ til sven høst - gromedium har ikke så meget med lys at gøre
Skrevet af: Janne Nielsen, 2. august 2015 kl. 9.41
Kære alle. Tak for jeres bidrag. Da mit oprindelig spørgsmål har taget en hel anden drejning, vælger jeg at lukke mit indlæg for nu.
Vh Janne
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2015 kl. 22.29
Selvom Janne lukker spørgsmålet, er det forhåbentlig tilladt at komme med flere kommentarer.
Vi købte vores hus i 1973 af en glasgrossist. Han havde bygget et flot grundmuret drivhus, med trærammer og kittede vinduer. ca. 15 kvadratmeter. Det lå med bagsiden mod nord - bygget tæt på vores fyrrum, som havde 2 vinduer ind til drivhuset (varme). Altså intet lys fra nordsiden. Så satte naboen en garage op på vestsiden af drivhuset. Nu kun lys fra 2 sider. Senere blev hækken mellem de to grunde så høj at også lyset til dels blev afskærmet. Med kun lys fra 2 sider, fungerede drivhuset ikke mere end et par år, så vi pillede ruderne ud og satte brædder omkring = redskabsskur. Der manglede simpelthen lys for at noget kunne gro efter hensigten med et drivhus.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2015 kl. 9.07
Et af mine drivhuse har en væg og en gavl op ad huset. Her kan delvis trives vin. Jeg har dyrket kål, løg og ærter gennem vinteren, men udbyttet er meget begrænset.
Og nu, hvor vinen har blade, er det kun ukrudtet, der trives i bunden af drivhuset.
Der skal lys til!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. august 2015 kl. 10.34
Kan man af alle svar udlede at et vægdrivhus bør placeres med langsiden op ad en sydvendt mur og ellers få lys fra alle sider?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2015 kl. 12.35
Mit drivhus ligger med langsiden syd for huset, og det er den bedste placering for et vægdrivhus, bortset fra at østgavlen her også er op ad huset.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.