Skrevet af: Maria Nielsen, 28. juni 2015 kl. 10.54
Øv med øv på. Fik en masse jord fra lossepladsen her i marts. Det skulle angiveligt være både brændt osv. Sjovt nok er der kommet diverse korn sorter op, det er som sådan ok, men har fået 5 skarntyde i mit geranium bed. Jeg er næsten overbevist om det er skarntyde, da jeg har studeret disse planter fra familien meget. Jeg har ud over det selv masser af sødskærm, så kender en del til dette.
Spørgsmål. Skal jeg rive den op, og i så fald bliver jeg dårlig ?
Ja, spørger dumt. Hørte engang en besvimede af, at lugte til gift yde.
Eller skal jeg lade den stå
Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2015 kl. 11.10
Hej Maria
Da Skarntyde er én af de få dødeligt giftige planter vi har i DK, bør du efter min mening fjerne den, så den ikke spredes i din have.
Det er kun ved at indtage planten, at den er farlig, så duk roligt grave den op - tag evt. en handske på.
Skrevet af: Maria Nielsen, 28. juni 2015 kl. 11.14
Ok tak, skal jeg grave den op med rod og det hele? Du kan godt Høre jeg er vildt bange ikke! Aldrig mere jord fra lossepladsen
Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2015 kl. 11.31
Ja, bare grav den op - det er ufarligt. Smid den til dagrenovation.
Skrevet af: Lars Holt, 28. juni 2015 kl. 12.01
Når du skriver jord, er det så muld, eller er det komposteret haveaffald?
Her i byen har vi gode erfaringer med komposteret haveaffald - der er ingen ukrudt i den. Den er varmkomposteret.
Skrevet af: Maria Nielsen, 28. juni 2015 kl. 12.08
Det skulle også være brændt..men alligevel er der masser af underlige og sjove ting i, heriblandt skarntyde
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 17.49
Brændt??
Mener du ikke kompost, som jo burde være fri for frø i kraft af den varme processen i sig selv laver når vi taler storskala.
Jeg har gode erfaringer med genbrugspladsens kompost, men en nabo har engang oplevet et dårligt parti med spiredygtige frø.
Skrevet af: Tom Andersen, 28. juni 2015 kl. 19.21
Varmekompost indeholder væsentligt færre frø end koldkompost, men er ikke helt uden frø - heller ikke fra anlæg i storskala.
Det lader sig ikke gøre i praksis.
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 20.13
Det er sikkert rigtigt Tom, men de kan komme rigtigt langt ned.
Jeg har haft en dynge på knap en m3 liggende hen over en sommer. Der spirede intet på overfladen... Det var også stadig omkring 60C varmt da jeg hentede det.
Skrevet af: Maria Nielsen, 28. juni 2015 kl. 20.26
Den har mange pletter
Skrevet af: Claus K Madsen, 28. juni 2015 kl. 22.16
På stænglen? (jeg kan ikke se det på foto)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 29. juni 2015 kl. 8.12
kommunekompost er et meget godt og billigt jorddforbedringsmiddel som man ikke skal være bekymret for at bruge
Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2015 kl. 8.18
Du skal dog være opmærksom på, at der er meget fosfor og kalium i kommunekompost.
Skrevet af: Tine Andersen, 29. juni 2015 kl. 20.47
Det er ikke skarntyde på billedet.
Skarntyde har rødt op af stælnglen.
Hvor gifttyde er helt grøn- men begge dele, kan lide at stå fugtigt.
De er skærmplanter-
Skrevet af: Maria Nielsen, 29. juni 2015 kl. 21.02
Jo, mange pletter. Bare måske ikke på denne, men de er der
Skrevet af: Tom Andersen, 29. juni 2015 kl. 21.27
Skrevet af: Tom Andersen, 30. juni 2015 kl. 7.52
Maria, hvis du knuser nogle blade/ stængel og lugter til det, så vil skarntyde lugte grimt - efter sigende af museurin.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.