Skrevet af: Bente Røsling, 11. juni 2015 kl. 11.01
Hej, hvordan lægger man granitskærver på en indkørsel som har et fald på mellem 5 og 10 grader? Kan jeg lægge geotekstil eller Mypex under? Jeg har tænkt at "topdresse" med nøddesten til sidst.
Mvh. Bente.
Skrevet af: Lone Brems, 11. juni 2015 kl. 18.41
Hej Bente Røsling
Rådfør dig med en faglært anlægsgartner for at finde frem til en stabil, holdbar løsning.
Det er svært at fastholde løse belægningssten som skærver og nøddesten ved et "fald" på 10 cm pr meter....
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Jan E, 11. juni 2015 kl. 19.20
Prøv at spørge ovre på Lav-det-selv.dk, i enten belægnings- eller have-forummet. Der sidder altså nogle "seje" gutter derovre, der ved lidt af hvert.
www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/27
Skrevet af: Jan E, 11. juni 2015 kl. 19.20
Skrevet af: Bente Røsling, 12. juni 2015 kl. 9.26
Hej Lone, der hvor jeg bor, har jeg set indkørsler med et langt større fald som fungerer udmærket. Navnlig skærver kan jo pakkes tæt sammen, så de holder på hindanden fordi de er kantede. Anlægsgartneren går jeg uden om. Jeg har alligevel ikke tænkt at bruge 25.000,00 kr. på sagen og at få 8 - 10 kubikmeter jord kørt bort for at skaffe plads til stabilgruset :-).
Mvh. Bente.
Skrevet af: Bente Røsling, 12. juni 2015 kl. 9.29
Hej Jan, jeg tror, jeg prøver sådan et forum, der er da en chance for at nogen der ved det.
Mvh. Bente.
Skrevet af: Freya Grossmann, 12. juni 2015 kl. 10.09
Synes, du bør overveje en ukrudtsdug under stenene.
Og så håber jeg ikke, der er store træer omkring, da det er et problem at fjerne blade og nåle fra sådan en belægning, synes jeg.
Skrevet af: Lars Holt, 12. juni 2015 kl. 12.12
Det kræver en løvsuger.
Skrevet af: Tine Horsum, 14. juni 2015 kl. 1.10
Helt OT:
Jeg ville overveje "armeret græs". Det løber i hvertfald ingensteder, og kan køres over med plæneslåeren.
Sten/skærver er upraktiske at gå i/køre tohjuler i. Desuden skal det jo rives/luges jævnligt. Også er granitskærver meget nyttige under sveller, men hører ikke hjemme i haven, synes jeg!
Bare min mening ;-) Hvad folk gør, må de selv om.
Men få ukrudtsdug under, det hjælper da- lidt i de første år.
Mvh
Tine- der vist kun er til "herregårdsgrusveje"- og armeret græs. :-)
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. juni 2015 kl. 8.22
det mest holdbare er nok fliser eller asfalt
Skrevet af: Bente Røsling, 15. juni 2015 kl. 13.19
Hej Tine, jeg synes netop at jernbaneskærver er nyttige i haven. Som underlag på havegange, indkørsler osv. Man kan så lægge perlesten eller slotsgrus ovenpå. Fordelen ved de store skærver er, at de har en god bæreevne, så de ikke bliver trykken ned i underlaget. Før man begyndte at bruge stabilgrus i tide og navnlig utide, var skærver almindelige som nederste lag på en havegang. Ukrudtsdug er praktisk, men den holder, som du er inde på, jo ikke evigt, det gør jernbaneskærver (næsten).
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.