Skrevet af: Tine Horsum, 9. juni 2015 kl. 17.02
Jeg vil meget gerne prøve dette, men mine conference pærer er ret unge, så der kan man ikke rigtigt få en flaske til at hænge med bunden i vejret.
Jeg vil helst ikke skrue i husets ydermur.
Har nogen prøvet dette? Jeg har kun læst om det, aldrig set det i virkeligheden.
Mvh
Tine min søster fylder rundt næste år, så det kunne være en sjov gave med flaskepæresnaps/dito vodka
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. juni 2015 kl. 17.27
Har ikke selv prøvet, -men hvorfor vil du have flasken til at hænge med bunden i vejret? -Er bare nysgerrig.
Skrevet af: Bent Nørgaard, 9. juni 2015 kl. 17.53
Har prøvet, og fik en til at lykkes. Du skal bruge flere flasker, da de fleste ikke udvikler sig, men falder af. Den jeg har, er snart 30 år gammel. Som du selv er inde på, skal flasken vende med bunden opad, så den ikke bliver fyldt med vand og snavs.
Skrevet af: Bente Madsen, 9. juni 2015 kl. 19.51
Vi gjorde det et år med stor succes. Det var dog Clara Friis pærer. Vi fastgjorde flaskerne med snor til grenene så de ikke knækkede pærerne af.
Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2015 kl. 0.09
Ah, okay!
Vil prøve med flere, især da naboernes høns alligevel åd alle pærene sidste år. Lidt ærgerligt, men sådan er det!
Ja flasken skal have bunden opad, ellers bliver den bare fuld af vand.
Så må jeg prøve med flere flasker. Mine naboer har forresten tilbudt, at jeg må tage frø af deres Sødskrærm (Spansk kørvel), den skulle også være god til snaps/vodka.
Mvh
Tine- der egentlig kun drikker valnøddesnaps- en eneste gang om året! Og den skal være lagret, så er det uhm! Ellers kan jeg ikke lide stærk spiritus.
Skrevet af: James F., 10. juni 2015 kl. 7.50
Det kan kræve nogle forsøg inden det lykkes, - men det er sjovt at se gæsternes forundring, når de får kig på pæren i flasken.
Jeg har haft held med at køre et par omgange gaffa tape rundt om flasken oven på snoren. En gl. klar ½l. mælkeflaske er prima til en conference pære.
For at gøre pæren holdbar i mange år fremover, så har jeg hældt husholdnings sprit på flasken, dét dur. :) - Men husk, at så er den ikke egnet til pærebjesk længere ... ;)
mvh JR.F.
Skrevet af: Michael Erichsen, 10. juni 2015 kl. 20.09
Hej.
Jeg er glasmager. En pærekaraffel er en karaffel med krog i bunden.
Den finder du en meget lille pære/æble fersken figen osv på træet ! Og mens den er helt lille bitte og kan komme ind i karaflen, binder du bunden op og får pæren ind og binder let så den ikke ryger ud i blæsevejr ! Så vokser den der ! Du skal regne med flere for det lykkedes ! ca 4 karafler/flasker ! Grunden til den skal hænge på hoved er at kondensvand kan løbe ud ! ellers rådner det ! Husk du skal have prop der passer til når du plukker ! Frugten kan holde i årevis hvis den har sprit i ! Du kan feks lave din pæresnaps ved siden af og påfylde efter behov ! Håber det kunne give et svar :-) Mvh Glasmager Erichsen:
Skrevet af: Willy N, 10. juni 2015 kl. 23.31
@Tine
Michael m.f. skiver en udmærket vejledning og jeg vil blot tilføje, at du skal sørge for, at flaskerne ikke hænger i solen.
I flasken bliver der simpelthen for varmt og at pærerne falder af/stopper væksten skal sikkert findes i netop dette.
Vi kommer al mulig akvavit i flaskerne (bagefter ;).
Også finsprit og så nogen krydderier, andre frugter f.eks. paradisæbler (små Malus Brændkjær f.eks.).
Vi har flasker der er flere år. Selv gæster (hovedsagelig kvinder) som ellers ikke drikker spiritus værdsætter spiritussen.
Iøvrigt!
Du kan købe glasflasker med skruebund til samme formål.
Jeg har ikke selv prøvet dem og undres over hvordan de kan være tætte.
(Iøvrigt undres jeg også over hvorfor Glasmager Erichsen ikke nævner det).
P.gr.a. vores forbrug (!!) (vi ynder koldt bord) har vi nogle år også kommet pære i henkogningsglas og hældt spiritus i.
Jeg påstår hårdnakket, at jeg kan smage forskel på denne og på spiritussen hvor pæren er vokset i flasken.
Men det er jeg vist den eneste der kan ;)
Skrevet af: Michael Erichsen, 11. juni 2015 kl. 21.10
Hej igen :-)
Jeg kender ikke en flaske med skrue bund til formålet ! Jeg er vandt til at lave dem selv i glas hvor tilslebet prop høre til når høsten er ovre :-) Når jeg laver glaskarafler til det formål sætter jeg et lille glasøje lige over bunden/siden mens det er flydene så den kan stå på boret uden at være i vejen for bunden i brug :-)
Håndlavet glas er at fortrække da det er smukt og kan bruges altid !
Mvh Glasmager Michael Erichsen.
Skrevet af: Willy N, 12. juni 2015 kl. 0.00
Jeg mener ikke, at man må reklamere i dette forum. Men det lyder sgu besnærende Michael.
Hvad med nogen billeder og et hint til en forhandler ;)
Skrevet af: James F., 12. juni 2015 kl. 7.45
Dén var go´ Willy ! :D
Skønt med et morgen grin!
Go´dag
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. juni 2015 kl. 8.16
Jo - hvis man betaler for en annonce, er man velkommen til at reklamere :)
Skrevet af: Willy N, 12. juni 2015 kl. 10.02
Nu er det jo vanskeligt med reklamer, når der er indlæg med referencer til virksomheder og produkter.
Dette må nødvendigvis også betragtes som reklame?
Ikke et indlæg hvor producenten reklamere for sit produkt. Men et indlæg hvor en anden reklamere producentens produkt.
Dette føre naturligvis frem til, at producenter således blot kan anvende "stråmænd" i forum til markedsføring af produktet.
(Iøvrigt anvendt i større forum/medier med mange brugere).
Så når jeg er nysgerrig og beder om oplysninger om flaskerne Glasmager Michael Erichsen fremstiller er det fordi, jeg ikke får nogen hint ved søge dem i Google.
Karakteristisk for mange små producenter er, at de ikke popper op på f.eks. Google.
Her er det de store som gør sig gældende og ikke hverken små fødevareproducenter eller f.eks. håndværkere.
Så det er sådan set fordi Michael har et produkt der lige er det som man står og mangler, når der skal hænges flasker på pæretræet.
Jeg ved ikke om I har prøvet at væve et net over glasflasker så flaskerne kan hænge ordentligt?
Hvis ikke aner I heller ikke noget om hvad en lille krog i bunden af en glasflaske betyder!
Og så at den tilligemed er lavet så den kan stilles på bordet når den har trukket færdig.
Man skal nok passe på at gå i for små sko m.h.t. reklamer.
Eller kommer dem i de store plader og maser os under gulvbrædderne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.