Skrevet af: Kristian Skjødt, 18. maj 2015 kl. 9.45
Hej med jer,
Vi er så heldige at der er en gammel brøndboring på vores ejendom. Vi har overtaget den for 4 år siden, hvor den havde stået tom i 4 år før det. Så der er ikke lige nogen at tage fat i, ifht. om det vand der er i brønden kan bruges til noget. - Det vil jo være helt emminent hvis vi kan det. Så mit spørgsmål går på, hvordan man kan kontrollere vandkvaliteten i boringen?
Generelt når man tester ting kemisk, skal man jo vide hvad man skal kigge efter. Og en del søgen rundt på nettet har ikke just åbenbaret en "standard" test til haveboringer ifbm. at bruge vandet i køkkenhaven.
Pft og de bedste hilsener,
Kristian Skjødt
Slettestrand
Skrevet af: Lone Brems, 18. maj 2015 kl. 9.56
Hej Kristian Skjødt
Der er gode muligheder for , at der er kyndige folk tilknyttet det lokale vandværk som forsyner Jer med drikkevand. Bestyrelse eller driftsansvarlige må kende firmaer, der analyserer og rådgiver ift anvendelse af vand fra private boringer.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 18. maj 2015 kl. 11.08
Når du bor ved kysten var det måske en ide at få målt salt indholdet. Derudover kan jeg ikke se nogen grund til analysere yderligere med mindre du vil bruge det til drikkevand.
Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 12.47
Hvis du har vand fra vandværket, må du være indstillet på, at du kan få et påbud om at forsegle din boring.
Hvis det er tilfældet, ville jeg i dit sted tie stille, smage på det, og hvis det ikke smager salt, så bruge det i haven. Så slipper du for afledningsafgift!
Skrevet af: Kristian Skjødt, 18. maj 2015 kl. 13.09
Hej med jer,
Tak for input. Det skal ikke bruges til drikkevand, kun til havevanding og ja, jeg vil jo helst undgå en evt. afgift ;)
Min eneste bekymring er fra den tidligere nedgravede olietank der var inden vi renoverede, om der er et potentielt udslip fra denne. Men det bør vel også som udgangspunkt kunne ses ganske tydeligt i overfladen - og helt sikkert også smages.
Skrevet af: Lone Brems, 18. maj 2015 kl. 20.39
Hej Kristian Skjødt
Det vil være let at få undersøgt om jorden er forurenet fra tidligere nedgravet olietank - og du har som grundejer pligt til at sørge for at forhindre og eventuelt rydde op efter olieudslip til jord og vand...
Så "gå til biddet" ! Få tingene ordentligt undersøgt og spil med åbne kort (det gir sådan en god & rolig nattesøvn!).
Den vandafledningsafgift, du eventuelt kommer til at betale kan du jo reducere ved at mindske vandfordbruget. Det gøres let ved at arbejde med brunt & grønt jorddække alle steder i have og urtehave, hvor der er bar jord.
Venlig hilsen fra
Lone
Skrevet af: Lars Holt, 18. maj 2015 kl. 23.09
Eventuel forurening fra olietank var ikke med i starten af tråden.
Hvis der er risiko for at grundvandet kan blive forurenet, skal vandboringen forsegles. Grundvandet tilhører jo os alle, og ikke kun den grundejer under hvis grund, det befinder sig i øjeblikket.
Men kender du ikke noget til forureningsfare, kan du overlade til myndighederne at beslutte, om din boring skal forsegles. De har alle nødvendige oplysninger. Jeg ville bare sige, at du ikke skal presse dem til at reagere, hvis der ikke er noget problem.
Afledningsafgift beregnes efter det vand, du modtager fra vandværket.
Vand fra egen boring og opsamlet regnvand er undtaget - der er ikke måler på.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 19. maj 2015 kl. 8.25
Hvis brønden bruges til drikkevand, så er der krav om kontrol af vandet, ligesom der skal betales en reduceret vandafledningsafgift.
Nu skriver du godt nok, at det. Kun er til havevanding så fint med det.
Men da der er tale om en vandbrønd og ikke en vandboring, så er risikoen for en forurening af grundvandet stor, der er jo tale om at der er gravet hul helt ned i de vandførende lag.
Og så kommer vi til "det sjove" nemlig, at det er ejeren af ejendommen der skal betale for oprydning efter en forurening, og det kan blive betragtelige beløb.
Hvor stor en risiko (også for miljøet og andres helbred) skal man løbe for at spare betalingen af nogle få m3 vand ?
Jeg har selv fået lukket og forseglet flere vandboringer, og betaler gladeligt for den sikkerhed. Og så supplerer jeg i stedet min havevanding med opsamlet regnvand.
Lidt at tænke over!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.