Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2015 kl. 16.34
Hej
Vi har et surkirsebærtræ, som jeg ville have klippet stærkt tilbage i efteråret. Det står i et blandet hegn mod naboen, hvor der ikke er anden hækbeplantning. Jeg undlod at klippe det ned, fordi jeg kan bruge grenene med blomster til nogle dekorationer her på søndag. I øjeblikket er de næsten udsprungne, enkelte knopper er der dog stadigvæk. Nu frygter jeg for at en evt. nattefrost gør blomsterne brune.
Kan jeg klippe grenene af nu og sætte dem køligt i vand indtil lørdag aften? Vil de stadigvæk være fine på søndag?
Jeg ved at det er et underligt spørgsmål, men jeg vil nødig løbe risikoen. Hvis jeg skal ud og købe erstatninger, bliver det til mange penge til 13 store vaser.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 7. maj 2015 kl. 19.21
Altså jeg ville klippe dem, sætte dem i en spand vand, der stilles koldt og mørkt.
Hvis de står lunt, vil de desværre springe ud. Så køligt og mørkt.
Kirsebærbæomster er jo smukke, men noget som er overstået på "et blink med øjet".
Jeg tænker, hvis du har æbletræer, så blomstrer de jo også nu?
Mvh
Tine-
Skrevet af: Freya Grossmann, 7. maj 2015 kl. 19.21
Jeg ville lade dem blive ude. Der går jo ikke lang tid, før de smider de hvide blade, så jeg ville vente med at klippe dem til søndag formiddag. Evt. Lørdag aften.
Men ellers ville jeg lægge dem i køleskabet (konstant temp) og tage dem ud lørdag aften.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2015 kl. 19.58
@ Tine!
Lyserøde æbleblomster til en drengekonfirmation du'r bare ikke!
@Freya
Søndag formiddag er vi i kirke - 30 km herfra og det hele skal være klappet og klart lørdag aften - dækket bord osv. (42 personer). Jeg kan lave dekorationerne og tage dem med som allersidste ting, men vi har kun ganske kort tid at løbe/køre på.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 7. maj 2015 kl. 21.55
Åh- en konfi.
Det er jo noget andet. Mine æbler har forresten (desværre) ikke lyserøde blomster.
Nu er det kort varsel- ellers ville jeg anbefale crêpepapir, der sådan set kan bruges til at pakke glas ind i- og køres udover bordet i baner. Glassene kan gemme buketter (sat i Oasis).
Men det vil jeg ikke kloge mig på. Jeg er ikke lige nummer ! udi bordpynt!
Mvh
Tine- der godt nok maler og tegner, men det er, hvad det er. Bordpynt er en helt anden skuffe!
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. maj 2015 kl. 23.07
Hej Tine
Sødt af dig at komme med gode råd. Men jeg ved altid ganske nøje, hvordan jeg vil pynte. Er faktisk ret god til det med dekorationer og laver selv mange - synes jeg selv - postkort med blomster. Har nok flere hundrede, så det var kun selve "holdbarheden" af afskårne grene - i stedet for frostsvedne grene jeg gerne ville vide noget om
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. maj 2015 kl. 8.55
husk at man helst ikke beskærer stenfrugtræer før de har afbåret - man skaber nemt harpiksflåd og infektion af bla. monillia ved at gøre det om foråret
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 8. maj 2015 kl. 8.59
@ ingeborg - jeg ved ikke hvor du bor - men kommer du til at mangle blå shilla så må du gerne hente nogle hundrede her
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. maj 2015 kl. 10.38
@Mogens Madsen
Tusind tak for tilbudet. Jeg bor i postnummer 7000 Fredericia, men jeg tror at jeg kan klare det - selvom vi har haft let frost i nat.
Surkirsebærrene er det ikke så vigtigt med. Træet måtte gerne fældes helt. Det eneste jeg har ud af bærrene er at fuglene "skider" sort på mit vasketøj :-(.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.