Forum

Søjlefrugttræ til altanen

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nielsen, 28. april 2015 kl. 22.43

Hej kære medborgere, er helt ny her, og aner ikke det store om frugttræer. Jeg vil dog gerne have mig et mindre frugttræ på min altan. Jeg er villig til at købe en kæmpe plantekasse til den. Har dog en del spørgsmål som følger..
1.Er frugterne på et søjleplantetræ til at spise?
2. Er det realistisk at have et frugttræ på en altan? - formålet er ikke kun at det skalse fint ud, vil gerne høste frugterne...
3. Kan træet holdes nede, dvs. kan jeg beskære det så det ikke blier højere en 2-3.3 meter i højden??
4.Kan jeg plante krydderurter under træet???
5. kan jeg købe et mixet frugttræ, vist også kaldet duo frugttræ, sådan et hvor der vokser mere end en slags frugt sort på træet??
6. hvilken butik/forretning skal jeg henvende mig til, vil gerne have noget fedt og ekstraordinært, der skal værenoget at vælge imellem..

Håber på lidt svar..

Mvh
Henrik

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 29. april 2015 kl. 9.26

Hej Henrik.
Jeg købte en del søjlefrugttræer sidste år af sorterne Goldcat, Redcat, Greencat, Starcat og Conference Spuur. Æbletræerne bar masser af frugt allerede første år. Frugterne var flotte, men jeg var ikke imponeret over smagen. Der lægges for tiden et stort arbejde i udvikling af nye søjlefrugttræer, da det vil kunne øge produktivitet og rentabilitet for frugtavlere. Hvis du kun har plads til et enkelt lille træ, ville jeg frem for et søjletræ hellere vælge et træ på dværgstamme og pode flere forskellige velkendte sorter på. Du kan måske bestille et hos www.de-gamle-sorter.dk Det er ikke noget problem at begrænse højden.
Jo mindre vækstkraft en grundstamme har, des dårligere klarer det konkurrencen med andre planter (f.eks. krydderurter) under det.
Det vil være sværere for et træ at overvintre i en krukke end i jorden, men prøv da endelig og lad os høre hvordan det går.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nielsen, 29. april 2015 kl. 14.29

Hej igen, og tak for det hurtige svar:-) Jeg er ikke så meget til æbletræ, måske mere et kirsebær, pære eller blommetræ.. Det med dværgstamme lyder som en go ide, men er det muligt at købe et der er podet??

Mvh
Henrik

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans R., 29. april 2015 kl. 14.54

Det er mit indtryk at æbletræer generelt er mere sunde end pæretræer. Kirsebær- og blommetræer kender jeg ikke meget til. I mange planteskoler kan du købe et træ, hvor der er podet forskellige sorter på. Nogen steder kaldes de "familietræer". Jeg tror kun podning kan lade sig gøre indenfor samme art. Det vil f.eks. at der ikke kan podes kirsebær på pære. Ret mig, hvis jeg tager fejl.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Nielsen, 29. april 2015 kl. 23.41

Mon det er muligt at købe at dværgkirsebærtræ med både gule og mørkerøde kirsebær, altså sådan et træ med to sorter, det kunne se godt ud tænker jeg, og så skal det selvfølgelig være spiseligt.. ..??
Kan mit træ stå i kælderen her til vinter, eller skal det bare stå på min altan..

Nogle der kende en planteskole/ center eller andet omkring Kbh/ Nordsjælland som har et stort udbud at frugttræer og af familiefrugttræer??

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 30. april 2015 kl. 8.28

Henrik, jeg har på fornemmelsen, at dine drømme og ambitioner overstiger dine pladsforhold...???
Du kan godt have et frugttræ på altanen, men at vælge et træ med flere sorter, gør det mere sårbart, fordi sorterne konkurrerer med hinanden. Og så er der jo ikke svulmende mængder frugt på et dværgtræ eller søjletræ. Og det lyder som det, du drømmer om???

Jeg synes, du skal søge mere råd og vejledning i planteskolen.

Jeg ville lade træet blive på altanen i vinteren.

Nyt svar til emnet »Søjlefrugttræ til altanen«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Søjlefrugttræ til altanen

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider