Forum

Bunddække under hækken

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Lau, 27. april 2015 kl. 10.51

Vi planter en færdig bøgehæk (180 cm høj) og vil gerne have bunddækkeplanter under fra starten af. Bøgehækken kommer til at stå ovenpå et 60 cm højt stendige af natursten. Jorden er god og fri for ukrudt.
1. Er det ok med bunddækkeplanter under en bøgehæk, eller hæmmer de hækkens trivsel?
2. Hvis bunddække under en hæk er en god ide, hvilke planter egner sig så? Jeg ønsker mig kærmindesøster, storkenæb, løvefod eller skovjordbær.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 27. april 2015 kl. 16.21

Hej Marie Lau

Det er OK med bunddækkeplanter - men ikke alle er lige velegnede.
Tæt ukrudtsvækst er no-go ! - og det sørger bøgehækken selv for om nogen år :-).

Bunddækkeplanter er hensigtsmæssigt for at mindskes fordampning. Kærmindesøster og løvefod udvikler måske lidt for omfattende og høj bladmasse. Bøgehækkens nederste skud skal ikke have ret meget vedvarende skygge før de skades - med det resultat at hækken bliver bar forneden. Det kan invitere til at ukrudt etablerer sig om 5 - 8 år, fordi skyggeskadede kviste ikke regenereres.

Storkenæb har jeg ikke erfaring med - det kan være andre i Forum har værdifuld viden lige med dem !

Du kan overveje er par andre forslag:

Skovjordbær er velegnet, hvis der er god plads i diget ved siden af hækken. Efterhånden som hækken vokser mere til ,vil det måske blive vanskeligt for planterne at få lys nok - de behøver ca 30 cm jord til siderne hvis de skal udvikle sig godt....
Trives helt sikker bedst på den lyseste side af hækken.

Martsviol er fremme inden bøgehækken springer ud - de vil være længelevende under de beskrevne betingelser og har lavere krav til lysmængden end skovjordbær.
Breder sig villigt men er lette at begrænse ved "oprydning" et par gange årligt.

Måske løgvækster eller anemoner (der jo også har deres vigtigste udvikling inden bøgen springer ud) kan indpasses ?

Endelig kan placeringen af den færdige hæk oppe på diget kræve at du finder en løsning på vanding af hækplanterne. Drypvanding eller sivevanding kan anbefales - og udgiften til fordeligsslanger og til vandforbrug kan let opveje ærgelser og udgifter til nyplantning, hvis vi får et par tørre somre indtil hækken er veletableret.

Jeg håber, at du får glæde af din nye hæk !

Venlig hilsen fra
Lone

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 27. april 2015 kl. 18.58

Erantis er jo yndige i det tidlige forår, når bøgehækken står brun og "vissen".

Det kan blive dyrt nok at købe løg, hvis du ikke kan grave nogle op gratis et sted. Men hvis du i sensommeren (august) kan samle nogle håndfulde modne frø, vil du til næste forår få smukt grønt bunddække og om fire år nyde de gule blomster (de skal lige danne knolde først). Frøene sidder i bælge, og frøene skal være stærkt gule ved modenhed.

Andre forårsblomster er også gode. Man kan evt have lidt forskelligt som vintergækker, erantis, violer, perlehyacinter.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 28. april 2015 kl. 0.31

"Guldnælde"- er ret pæn, både i løvet og i blomst. Desuden er ramsløg velegnet i foråret (men stinker, hvis man slår den!).

Gulnælde- min er formeret i konkurrence med vild kørvel, nælder, brombær, liguster og store skyggende træer... Den har tålt stort set alt, der er blevet kastet imod den. Det samme gælder kærminesøster, men den er sød i blomst- ellers er der bare store blade.

Bøg forsurer selv jorden for at modvirke unfair konkurrence over tid, så skovbrynsplanter kunne være gode... Over tid.

Held med det!

min jord er let-til lerjordet, de nævnte planter har jeg øst-syd øst og vest-nordvest. Ingen stik syd eller nord. Haven har skygge længe morgen mod vest- og østsiden skygge aften.

Mvh
Tine

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 28. april 2015 kl. 13.51

Vilde anemoner. Både hvide og blå vil blomstre inden bøgen springer ud.

Du kan være heldig, ved at samle nogle bæreposer fyldte visne blade/halv omsat overflade muld i en bøgeskov, at den hvide anemoner kommer med som en sidegevinst. Et lag skovjord mellem din hækplanter vil give symbiose (det hedder det vist) mellem svampe og bøg, der er naturligt i skoven og ikke i en have med nyplantet bøg.

Nyt svar til emnet »Bunddække under hækken«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bunddække under hækken

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider