Skrevet af: Steen Mikkelsen, 20. april 2015 kl. 18.58
Har forsøgt at finde et udendørs termometer, som kan følgende
Håndtere flere trådløse censor.
Automatisk gemme laveste/højeste temp. for flere dage, så jeg kan se min. og max. over en periode. ( og ikke som normalt min. og max. fra det sidste er nulstillet )
Et andet ønske er at det kan gemme data på computeren.
Skrevet af: Svend Høst, 20. april 2015 kl. 19.14
Du skal købe en vejrstation med usb til computer
Skrevet af: Tine Horsum, 20. april 2015 kl. 19.35
Ellers har jet et gammel eet fra ALDI- til en 20 kr- i sin tid. Det måler højeste-/laveste- og gennemsnitstemperaturen i løbet af et døgn.
Prøv at søge på noget med sensor- (det skal vel ikke bruges til eksamen?! ;-) Som i en censor...) En sensor er en føler, der måler- hvad man nu vil måle.
Held med det!
Stavemåder kan lave knas i mangen en søgning... Ved jeg. (Jeg har spildt megen tid på nettet med at lede efter ting, der bare blev kaldt noget HELT andet, så jeg smiler indforstået til dig).
Mvh
Tine :-)
Mvh
Tine
Skrevet af: Willy N, 20. april 2015 kl. 20.09
@ Steen
Hvad mener du med, at termometeret skal kunne håndtere flere trådløse sensorer?
Er det fordi du skal have flere sensorer spredt i køkkenhaven og kunne aflæse det samlede gennemsnit fra sensorerne?
Skrevet af: Steen Mikkelsen, 20. april 2015 kl. 20.13
Flere sensor, da jeg min. skal bruge måling fra 3 forskellige steder.
Skrevet af: A.K. Rasmussen, 20. april 2015 kl. 22.01
VENTUS weather station. De fås vist i Bauhaus i flere udgaver blandt andre steder.
Venlig hilsen
Anders
Skrevet af: Willy N, 20. april 2015 kl. 23.19
Afhængig af, om målingerne skal kunne tilgås på hver enkelt sensor og om data skal kunne hentes til pc, vil jeg tro det bliver det svært at finde til en overkommelig pris. Men med en loddekolbe kan man sikkert selv nå langt (hvis Brinck elektronik stadig findes) med nogle få Tusind kroner.
Alternativt kan du købe tre billige termometre el. vejrstationer og så regne samlede data ud manuelt.
Skrevet af: Svend Høst, 21. april 2015 kl. 9.27
Jeg har en ventus 923 vejrstation med vind og regn måling +4 trådløse termo/hygro sensorer , hvor nr 1 måler ude temperatur og luftfugtighed , 2 3 4 er placeret i 3 drivhuse så jeg kan følge hvor varmt/koldt og fugtig der er , der er også mulighed for at aktiver en alarm så man bliver opmærksom på når temperaturen nærmer sig nul fx.
Det hele bliver sendt via USB til computer hvor man kan se temperatur/fugtighed på grafik kurver.
Skrevet af: Steen Mikkelsen, 21. april 2015 kl. 10.25
Hej Svend
Jeg har kikket på den model du har samt modellen 928.
Håber du kan svare på et par spørgsmål:
1. hvor mange dage kan den huske ( så der ikke skal laves Computer sync hver dag )
2. Hvordan er dine termo/hydro sensor placeret i forhold til hovedapparatet, er der lang imellem, på den anden side af huset eller ?
3. Er det solceller der anvendes på både vindmåler, termohygrometer og regnmåler ?
og hvordan skal de være placeret for at give den mest præcise måling ?
4 hvor mange Termohygrometre er det med ved købet ?
På forhånd tak.
Skrevet af: Svend Høst, 21. april 2015 kl. 14.49
Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål........
først det er en ventus 928-ultimate , det var en huske fejl.
1 Det er faktisk uendelig så lang tid der er lagerplads på computeren , åbnes med word pad ,
2 Ca 20-30m
3 Da vindmåleren er placeret oppe i toppen på et 10m højt rør så er det praktisk at de el forsynes af solceller + et back up batteri
resten af sensorerne bruger 2 AA batterier.
Ude luft temperaturen måler man altid i 2m højde over jorden ,
sensorene i drivhusene er placeret i hvidt flamingokasser så solen ikke kan ramme dem.
4 Der følger 1 sensor med ved købet , de koster 149 kr stykket hos bauhaus.
Og til lidt praktisk oplysninger , man indstiller selv hvor tit stationen skal gemme data lige fra hver 5 min til en gang i døgnet.
Man kan se en grafik over alle gemte målinger og der er det bedst at bruge 5min imellem , det giver en flydende kurve , som går 10 dage tilbage.
Det var den absolute korte version..........
Skrevet af: Lars Holt, 21. april 2015 kl. 18.10
"Ude luft temperaturen måler man altid i 2m højde over jorden". Ja, det gør DMI.
Men f.eks. i vinavl er temperaturen i druezonen mere interessant. Og der kan være mange graders forskel i de to højder.
I køkkenhaven må det være temperaturen 10-40 cm over jorden, der er interessant, da planterne ikke er nået så højt op, når der kommer sen nattefrost.
Skrevet af: Svend Høst, 21. april 2015 kl. 18.33
Intetnationalt bruger man at måle lufttemperaturen i 2m højde og da det er en meteorlogisk målestation jeg har så følger jeg reglerne.
Skrevet af: Lars Holt, 21. april 2015 kl. 18.46
Der blev spurgt til en måler med flere følere.
Den ene skal selvfølgelig sidde i 2 m højde, så man kan sammenligne med andre vejrstationer.
Men de andre bør sidde, hvor man har behov for at kende temperaturen og med en advarselsenhed, så man kan ændre temperaturforholdene, hvis de ser ud til at blive kritiske.
Skrevet af: Svend Høst, 21. april 2015 kl. 19.37
Nu ikke mere fnider .....
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 21. april 2015 kl. 20.25
Inden i nu farer helt i flæsket på hinanden, så har Steen vist slet ikke nævnt hvad det er han skal måle på ? Hvis det er hans mosters febertemp. Han er interesseret i, så skal følerne selvfølgelig ikke sidde i 2 meters højde, men i rø . . . På hans moster!
Skrevet af: Steen Mikkelsen, 22. april 2015 kl. 0.45
Jeg skal bruge en vejrstation til at holde øje med hvor langt nattemperaturen kommer ned, og i hvor lang en periode.
Jeg har landskildpadder som går i haven hele sommeren, men jeg skal være sikker på at temp. ikke kommer for langt ned om natten, det vil skildpadderne ikke kunne overleve.
Skrevet af: Willy N, 22. april 2015 kl. 8.17
@ Svend.
Den ser rigtig interessant ud. Men som jeg forstår det, drives kun vindmåleren af solceller.
Kan du sige noget om hvor længe aa batterierne holder i temperaturmålerne og regnmåleren?
Skrevet af: Svend Høst, 22. april 2015 kl. 9.37
Willy
vindmåleren drives af solceller som oplader 2 AA genopladelige batterier og med 2 AA alm. batterier som back up.
batterierne i regn og temperatur/hygro holder vel 3-6mdr længst om vinteren .
Skrevet af: Steen Mikkelsen, 23. april 2015 kl. 19.19
Hej Svend.
Er i gang med af få vejrstation Ventus W928 op at køre. Du nævner i dit indlæg at jeg skal indstille stationen til at gemme hver 5 minut, men jeg kan ikke finde noget i manualen der omhandler dette. Hvor indstiller du det ?
Øverst i displayet vises 4 ruder/felter ( i dag og 3 dage frem) Det undre mig at feltet i nederste venstre hjørne viser at der er fint signal i rude 3 ( om 2 dage) mens de 3 andre viser at der ikke er noget siganl ( i dag, i morgen og om 3 dage).
Har kørt "test" op til flere gange...
Kan "light" sættes til hvor lang tid det skal være tændt inden det selv slukkes. Lige nu går det ud efter 2-3 sekunder.
Kan computer programmet bruges til at ændre indstillinger på stationen ?
Håber du har tid til at give mig nogle svar.-- På forhånd tak.
Skrevet af: Svend Høst, 24. april 2015 kl. 9.17
Du skal og først installere den medfølgende software og dernæst tilslutte vejrstationen til computer via USB .
Øverst oppe til venster ses file , record , setting og help.
Det er her du indstiller stationen.
Og der sker tit at der ikke noget signal i det sidste vindue i øverste felt på stationen som er vejrudsigten 3 dage frem
Skrevet af: Steen Mikkelsen, 24. april 2015 kl. 23.14
Hviken version af "weather Capture Advance" har du installeret ?
Min hedder v1.4 men der findes også en v1.4.2 som du kan se på vedhæftede billede, men jeg ved ikke hvor den kan downloades - ?
Skrevet af: Steen Mikkelsen, 29. april 2015 kl. 13.34
Hej Svend. Din vejrstation, har den også svært ved at opdatere vejret for de kommende 3 dage ?
Og er den øverste del af displayet meget svagt ? ( jeg har sat min til max kontrast ( 9 ) ) se billede
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.