Skrevet af: Bente Røsling, 13. april 2015 kl. 11.54
Hej, jeg vil gerne bygge en kompostkasse af træ. Kan nogen sige mig, hvilken form for bund, der er bedst, jord, fliser eller noget der dræner, f.eks. skærver?
Mvh. Bente.
Skrevet af: Freya Grossmann, 13. april 2015 kl. 20.02
Hold dig fra skærver, for det bliver for svært ikke at blande den med komposten, når du skal tømme den.
Bunden skal kunne dræne komposten, så ingen fliser.
Den slags firkantede hjemmebyggede, jeg tror, du tænker på plejer vist at være uden bund, men stå direkte på jorden.
Hvis du kan konstruere den, så den kan åbnes i hele fronten, vil det være lettere at tømme den.
Skrevet af: Willy N, 13. april 2015 kl. 20.54
@Bente
Der er rigtig mange vejledninger hvis du søger på Google.
Også her på Havenyt er der og hvis du får fat i en af John Seymours udgivelser ved du både hvordan og hvorfor kompostbeholderen skal bygges.
Link her på Havenyt f.eks.:
www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/kompostfremstilling/342.html
(Vær altid meget omhyggelig med komposten, så det ikke bliver en rottefodrings automat).
Skrevet af: Bente Røsling, 14. april 2015 kl. 10.10
Der er vel ikke den store fare for rotter, hvis man kun komposterer haveaffald i kompostkassen? Jeg har en Humus-beholder til køkkenaffald, den skulle være både rotte- og sneglesikker.
Skrevet af: Lars Holt, 14. april 2015 kl. 10.25
Vi har en rottesikker beholder til "køkkenaffald", og en alm. kompostplads med tre rum til "haveaffaldet".
Har aldrig set spor efter rotter ved komposten.
Skrevet af: Holger Pedersen, 14. april 2015 kl. 15.50
Hej Bente.
Jeg har engang lagt en tegning af min kompostkasse ind på disse sider i Havenyt.dk:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/12407.html
Mine kasser er lavet af rammer på 1 meter X 1 meter, så de kan sættes oven på hinanden, og derfor blive så høj som kassen skal være.
Når man så skal bruge komposten, så tages rammerne af og sættes et andet sted oven på hinanden, så man evt. kan hælde de kompostorm (man har i kassen) over i den nye kasse.
Man kan også bare hælde ormene incl. den kompostjord de er i, over i en tønde, mens man kører komposten ud i haven.
Kompostorm er altid i det øverste lag kompost (hvor der er "ormemad"), det plejer hos mig at være de øverste 15 cm. ormene er i.
Mine 2 kompostkasser står på en sokkel af "fundablokke" i beton, der er bygget, så de passer nøjagtig til kompostrammerne, dybden er ca. ½ meter under jordoverfladen.
Bunden af "betonfundamentet" er lavet af mursten med huller i, så evt. vand kan løbe væk.
Mine er lavet af trykimprægneret brædder, og holder nu på 30. år.
Du kan iøvrigt se tegningen på min hjemmeside, ved foto: www.holger3600.dk
Dér kan du også se mit tlf.nr. & mailadresse.
Venlig hilsen
Holger
Skrevet af: Bente Røsling, 15. april 2015 kl. 9.32
Den ser virkelig god ud, og idéen med mursten med huller i er jo også lige til at kopiere. Det er en rigtig god inspiration. Det er din hjemmeside i øvrigt også.
Mvh. Bente.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.